رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:حمله به سفارت عربستان کار اشتباهی بود لذا وزارت کشور باید با کسانی که تقصیر داشتند برخورد کند.

به گزارش خبرآنلاين، علی لاریحانی در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس با اشاره به اينکه «مجلس نیز موضوع حمله به سفارت عربستان را بررسی و مورد پیگیری قرار خواهد داد»؛ گفت: اقدامات مقامات سعودی ریشه‌های دیگری دارد، دولت سعودی که نماینده سرزمین وحی است از خود چهره کشوری ماجراجو را نشان می‌دهد.

وي با انتقاد از طرح‌های اخیر کنگره آمریکا گفت: در مورد اقدامات اخیر برخی نمایندگان آمریکا و طرح‌های سرهم بندی شده آنها باید گفت هر سه طرحی که مطرح کرده‌اند، نامی جز ایذا بر آن نمی‌توان نهاد که قصد آنها تخریب پرونده حل و فصل اتمی است که ایران و ۱+۵ به ثمر رسانده‌اند. اگر حکومت آمریکا از یکپارچگی در تصمیم‌گیری برخوردار نیست، هزینه آن را سایر ملت‌ها نباید بدهند. اقدامی که چندی پیش در مورد روادید در خلال بودجه آمریکا انجام گرفت،قطعا مخالف روح برجام بود و اگر آن را اصلاح نکنند، از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و در این زمینه تدبیر شده است.

وی تصریح کرد: در مورد این چند طرح نیز اگر دولت آمریکا مانع نشود، نمایندگان ملت در مجلس طرح‌های مقابل آن را به اجرا در خواهند آورد. چه معنایی دارد در مورد سپاه پاسداران و سپاه قدس که چشم و چراغ ملت ایران در امنیت کشور هستند با گستاخی، طرح‌های ناشیانه مطرح می‌کنند. اگر نیروی قدس در مقابل تروریست‌ها حضور نداشت که شما ده‌ها حادثه شبیه پاریس را مشاهده کرده بودید.

وی گفت: سپاه و نیروی قدس مستحق تحقیر جیره‌بگیران صهیونیست در کنگره و سنا نیستند، بلکه سیا یک نهاد تروریستی است که در ماجرای افغانستان و عراق به کرات با تروریست‌ها زد و بند داشته است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

*در هفته اخیر دولت عربستان سعودی با اعدام روحانی برجسته شیخ نمر و عده‌ای دیگر، وجدان عمومی امت اسلامی را آزرده کرد و با مخلوط کردن این اقدام غیرانسانی با اعدام عده‌ای تروریست تلاش کرد ماجرا را سرهم‌بندی کند که البته نشد و صحنه بین‌المللی نیز به این اقدام وحشتناک واکنش نشان داد. به‌دنبال این حادثه به‌بهانه حمله به سفارت عربستان در تهران این کشور رابطه سیاسی و اقتصادی خود را با تهران قطع کرد و با فشار به تعدادی از کشورها آنها را تحریک به قطع رابطه و یا کاهش رابطه با ایران کرد.

*عربستان از طرف دیگر با اقدامی ماجراجویانه در یمن به‌طور مکرر به اطراف سفارت ایران حمله نظامی نمود تا آسیب‌هایی به سفارت وارد شود که همگی این اقدامات نشانگر رفتار سیاسی سبک و از سر دشمنی با ملت ایران است. البته در گذشته شاهد عداوت این دولت با ملت ایران بودیم.

*در موضوع جنگ تحمیلی، سال‌ها پس از جنگ یکی از مسئولین سعودی گفته بود "ما دو اشتباه در منطقه انجام دادیم؛ یکی اینکه در جنگ صدام علیه ایران 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم و دیگر اشتباه‌مان کمک به طالبان بود".

*مکرراً عربستان سعودی آمریکایی‌ها را علیه ایران تحریک می‌کرد به‌طوری که یکی از صاحب‌منصبان آمریکایی در خاطراتش نوشته است "در ملاقات با مسئولین ارشد سعودی، آنها نظیر مسئولین رژیم اسرائیل ما را تحریک می‌کردند که با ایران درگیری نظامی ایجاد کنیم" که برحسب نوشته او، اعتراض کرده "رقابت‌های خود را می‌خواهید با هزینه ما (آمریکایی‌ها) پیش ببرید".

*در جنگ 33روزه که قلوب همه ملت‌های مسلمان کنار مقاومت لبنان و حزب‌الله قهرمان می‌تپید، سعودی‌ها بر حسب اطلاعات به دست آمده کمک اطلاعاتی به رژیم صهیونیستی می‌کردند، البته ده‌ها مورد نظیر این وقایع وجود دارد.

*رژیم آل سعود در کاهش عرضه نفتی این هدف را دنبال می‌کرد که ملت ایران در توافق هسته‌ای بهره اقتصادی نبرد، سعودی‌ها باید این معنا را درک کرده باشند که ملت ایران ملتی توانمند، هوشمند و بافرهنگ است و در شرایط سخت‌تر اهداف انقلاب را به پیش برده است و این‌گونه اقدامات موذیانه هیچ‌گاه سد راه ملت نخواهد بود.

* اگر این اراده‌ها و منافع مادی را صرف نجات مردم مظلوم فلسطین می‌کردید برای‌تان آبرومندی ایجاد می‌کرد یا این روش‌هایی که تا امروز داشته‌اید برای‌تان آبرو درست کرده است؟ 

*همه جریان‌های سیاسی و رسانه‌ها باید به آن توجه خاص داشته باشند. مقام معظم رهبري نماد مجلس آتی را در شجاعت، استقلال و آزاد بودن آن تعریف کردند که در شرایط فعلی کشور کلید رستگاری ملی خواهد بود. این ویژگی‌ها هم کارآمدی مجلس را تضمین می‌کند و هم در فضای آشفته بین‌المللی و منطقه‌ای برای ریل‌گذاری قوای دیگر برای مجلس شورای اسلامی آتی پراهمیت است که امیدواریم با رهنمودهای ایشان شاهد انتخاباتی پرشور و دارای نتایج درخشان باشیم.

به گزارش خبرآنلاین نمایندگان مجلس پس از نطق پیش از دستور لاریجانی شعار مرگ بر آمریکا در صحن علنی مجلس سر دادند. 

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    8 0
    خب اگر واقعا کار اشتباهی است چرا رسما یک عذر خواهی نمی کنیم تا این ماجراها تمام شود، اصولا ببخشید برای همین مواقع است دیگه
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    10 0
    شما که عوامل حمله به سفارت را دستگیر کردید هر چه زودتر محاکمه شان کنید تا بهانه را از عربستان بگیرید
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    6 0
    کار یک عده آدم نادان یا مامور که عربستان را از موضع انفعاتی خارج و کشورمان را در موضع تدافعی قرار دارند باید یک بار برای همیشه این عده تنبیه و مجازات شوند تا منافع کشور بازیچه امیال یک عده کوچک نشود
  • بی نام GB ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    11 0
    همه میدونیم که چه کسانی و به دستور چه کسانی حمله به سفارتها صورت میگیره البته وقتی شما حمله به بعضی سفارتها رو جشن میگیرید خب معلومه این معضلات هم پیش میاد... وای به وزی کهدیگه نتونید اینها کنترل کنید بترسید از اون روز ...
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    8 0
    حمله به سفارت کانادا چی؟
  • شایان A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    7 6
    اگر عزمی برای پیدا کردن عناصر اصلی این حمله به سفارتخانه ها وجود داشت مطمئنیم سربازان گمنام امام زمان بر چشم بهم زدنی میتوانستند اینکار را بکنند.