چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟/ برنامه های صمت برای افزایش کیفیت خودروی داخلی

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم باید برای کیفیت خودرو هم فکر می شد تا امروز شاهد نارضایتی در بازار داخلی از پایین بودن کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.

امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین از اهمیت تولید خودرو در اقتصاد کشور گفته و افزود: «وقتی راجع به رشته خاصی از صنعت صحبت و بحث زیاد می شود، نشان از درجه اهمیت خاص آن صنعت دارد. »

وی اظهار کرد: «با توجه به اینکه صنعت خودرو با 60 صنعت بالادستی و پایین دستی در ارتباط است نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. هر تغییری در وضعیت تولید خودرو خیلی زود در سطح جامعه تاثیر خود را نشان می دهد.»

به گفته وی در هر حوزه ای چه تجاری، چه صنعتی و چه اجتماعی صحبت می کنیم رد پایی از صنعت خودرو را می بینیم.

قناتی معتقد است: «خودروسازی صنعتی است که اینرسی سنگینی دارد، علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه که صاحب اصلی برند و تکنولوژی تولید خودرو نیستند و به نوعی با استفاده از تکنولوژی و برند کشورهای پیشرفته در این صنعت وارد تعامل و همکاری می شوند . مانند کشور ما که از زمانی که با کشورهای دیگر شروع به همکاری کرد خودروسازی شکل صنعتی تری به خود گرفت.»

وی ادامه داد: « در حوزه خودرو اگر مباحث مربوط به کیفیت با دقت رعایت نشود هم به رکود بازار دامن می زند و هم به نقطه بن بستی می رسیم که تولید توجیه منطقی و اقتصادی خود را ازدست می دهد.»

قناتی با اشاره به شرایطی که بعد از وضع تحریم های بین المللی برای خودروسازان داخلی به وجود آمد گفت: «مشکلاتی از قبیل کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار از یک سو و اینکه ما در بحث تکنولوژی همچنان وابسته به شرکت های خارجی بودیم از سوی دیگر ضرباتی به این صنعت زد که اثراتش در آن مقطع دیده نشد که الان داریم می بینیم.»

وی تاکید کرد: «در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم صنعت خودرو هم تولید خوبی داشت. شاید اگر در همان سال ها به کیفیت هم فکر می شد و برنامه ریزی های لازم برای افزایش کیفیت و تنوع و توسعه محصول با برندهای جدید انجام می شد هم اکنون شاهد نارضایتی در بازار داخلی و کاهش کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.»

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: «از سال 92 که بحث تدوین سند استراتژی صنعت خودرو نهایی و در وزارتخانه ابلاغ شد. بحث اصلی این سند این بود که ما باید جایگاه صنعت خودروی کشور را از لحاظ کیفیت و کمیت در منطقه و در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم.»

وی با ذکر مثالی ادامه داد: «وقتی می خواهیم 3 میلیون خودرو تولید کنیم که حداقل یک سوم آن را صادر کنیم باید در نظر داشته باشیم که اگر این خودروهای با استاندارد و کیفیت روز تولید نشود امکان رقابت وجود نداشته و این جایگاه حفظ نخواهد شد.»

وی گفت: «همان زمان برنامه اهداف کیفی را مشخص کردیم که سطح ارتقاء کیفی با در نظر گرفتن سطح ارتقاء بازارهای بین المللی باید چه زاویه ای داشته باشد.»

وی در پایان با اشاره به نارضایتی های مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: «شاید بتوان گفت شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده است بخشی از آن مربوط به این است که روند پیشرفت تولید و ارتقاء کیفی با شیب انتظارات مردم و مشتریان همخوانی نداشت. البته معمولا همینطور است که شیب انتظارات مشتری معمولا سریعتر افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه با تعرفه 40 درصد خودروهای خارجی هم وارد می شود ومردم با امکانات این خودروها آشنا شده اند و همان توقع را از خودروساز داخلی دارند.»

وی تاکید کرد: «در این راستا برنامه هایی تدوین شد در وزارتخانه و سخت گیری های در حوزه کیفیت انجام شده است که سعی بر این است که میزان اختلاف کیفیت خودروها با سطح انتظارات مشتری کاهش پیدا کند تا شاهد بازگشت اعتماد مشتریان داخلی به بازار خودرو باشیم.»

 

 

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    نه اینکه این دولت پول مفت ملت را به این صنعت ضرر ده و ناکارامد داد الکی از این دولت حمایت نکنید، که این دولت هم همانند دولت احمدی نژاد هست با کمی سیاست بیشتر.
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    واقعا راست می گوید کمک یا نوعی دلالی
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مگر در دولت قبل جائی برای فکر کزدن بود؟ وزیر نیرو می گفت کارشناسان ما گفتند تغییر ساعت موجب صرفه جوئی برق می شود گفتند اعلام کنید نمی شود
  • بوئين زهرا A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    شماها و دولت هاي قبل تر چيكار كرديد از اين نون دوني كم خرج براي خودتون و گران براي مشتري ؟ وقتي همتون همين جوري و با اين كيفيت از رده خارج شده تو دنيا فروش داريد براي چي كسي بايد براي ارتقاء آن فكري بكنه ، با وام 25 تومن هم كلاغ رو جاي قناري به مردم داديد كه خود مردم هم لاجرم مقصرند
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    عوضش این دولت یه فکری می کنه
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    خودروسازها زمین خوار شده اند. زمین خوارها خود رو ساز. بانکها بنگاه داری می کنند و بنگاه ها بانکداری. ساختمان سازهامون دلال ارزند و دلال های ارز ساختمان ساز و... چی سر جای خودشه؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    تا زمانی رقابت ایجاد نشود ، قیمت و کیفیت خودرو افزایش نخواهد یافت . اینکه دولت بخواهد خودرو سازان کیفیت را بالا ببرند ، هیچ زمانی محقق نخواهد شد .
  • سارا A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    حالمون بد شد از بس ندونمکاری و ضعف این دولت را به دولتهای قبل گره می زنید... دیروز روحانی گفت تورم تک رقمی شده...رفتم شیر بخرم 7 درصد گرون شده... کدوم تک رقمی ... به خدا اینقدر دنبال کارای سیاسی نباشید، احمدی نژاد رفت تموم شد...این دولت تا حالا چیکار کزده...؟ قابل توجه.... دلار 3680 تومان
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    دو مورد رو نام ببرید که در دولت قبل با تفکر انجام شده باشه بعد دنبال اینکه چرا در این مورد فکری نکرده صحبت کنید. وقتی که فردی مثل اقای بذرپاش با رانت و روابط میان و میشن مدیرعامل سایپا بایدم تولید محصولاتی مانند زانتیا و ماکسیما و تینا و قشقایی متوقف بشه و انواع پراید بی کیفیت بشن محصولات خودروسازان وطنی.
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    راست میگه خوب.... چرا مثل دولت فعای وام 25میلیونی نداذد..... اه عجب دولت بی کفایتی.. پراید از 19میلیون رسیده به 34میلیون.. به فکر خودرو سازها باید بود
  • مازنی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    1 0
    از دولت فعلی به دلیل احیاء صنعت خودروسازی و قرار داد با کمپانی های چینی و پیشتازان بلامنازع صنعت خودرو از فرانسه متشکّریم
  • مهندس IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    اگر بودجه ای هم تخصیص داده شده بود کلا واریز میشد به حساب مدیران البته محترم خودرو سازیها.
  • حسین A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    همبشه از صنعت بی سلیقه و بی تخصص خودرو سازی حمایت شده ولی مدیران تنبل کاری از پیش نبردند هم فروش خوب داشتند وهم شرکای خوبی میتونستند پیدا کنن