مهر نوشت:پرداخت وام خرید مسکن ۶۰ میلیون تومانی در حالی از امروز سه شنبه آغاز شده است که برخی متقاضیان می‌توانند با حداقل ۳۰ میلیون تومان صاحب‌خانه شوند.

 وام ۶۰ میلیونی مسکن که در روزهای پایانی مهرماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، سرانجام پس از گذشت دو ماه به بانک مسکن ابلاغ شده است و متقاضیان از امروز می‌توانند از این وام برای خرید مسکن استفاده کنند. این وام که مربوط به حساب ممتاز بانک مسکن است تا پیش از این ۳۵ میلیون تومان بود که در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

افزایش این وام در شرایطی که قیمت مسکن به شدت کاهش یافته است، می تواند راهگشای متقاضیانی باشد که در سال‌های گذشته به دلیل گرانی مسکن نتوانستند وارد بازار خرید شوند. در واقع کاهش قیمت‌ها در دو سال اخیر در کنار افزایش تسهیلات خرید مسکن از عواملی است که قدرت خرید متقاضیان را افزایش داده و به خانه دار شدن بخشی از افراد کمک می‌کند.

در کنار استفاده از وام ۶۰ میلیون تومانی، متقاضیان می‌توانند از وام ۱۰ میلیون تومانی جعاله هم استفاده کرده و مبلغ وام خود را به ۷۰ میلیون تومان برسانند که در این صورت مبلغ تسهیلات بانک مسکن در تهران به ۷۰ میلیون تومان می رسد، همچنین با خرید اوراق مسکن سقف تسهیلات این بانک در شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان است که در این شهرها متقاضیان با استفاده از تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی جعاله می‌توانند از ۶۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن استفاده کنند.

به گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، سود این تسهیلات را ۱۸.۵ درصد است. مرادی گفت: هم اکنون میزان سود تسهیلات بانک ها ۲۱ درصد تعیین شده است اما بانک مسکن این تسهیلات را با سود ۱۸.۵ درصدی به متقاضیان تا ۱۲ سال پرداخت می کند.

در این روش متقاضیان برای بازپرداخت اقساط تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به روش ساده باید ۶۹۳ هزار تومان، پلکانی ساده ۵۷۸ هزار تومان و پلکانی دوره ای پنج ساله ۶۲۱ هزار تومان پرداخت کنند. متقاضیانی که تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی استفاده کرده اند به روش ساده ۸۶۶ هزار تومان، پلکانی ساده ۷۲۳ هزار تومان و پلکانی پنج ساله ۷۴۶ هزار تومان قسط پرداخت کنند.

اقساط تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی در تهران به روش ساده یک میلیون و ۴۰ هزار تومان، به روش پلکانی ساده ۸۶۸ هزار تومان و پلکانی دوره ای پنج ساله نخست ۹۳۲ هزار تومان خواهد بود. طبق مقررات بانک مسکن، متقاضیان برای خرید واحدهای مسکن زیر ۲۰ سال مجاز به استفاده از این تسهیلات خواهند بود و و واحدهایی که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بین ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته است، می توانند تا سقف ۳۵ میلیون تومان از تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند.

براین اساس، اگر به طور متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان را در شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم، برای خرید یک واحد ۴۰ متری باید ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت شود که ۷۰ میلیون تومان از این رقم توسط وام مسکن پرداخت می‌شود، همچنین در حال حاضر اجاره یک آپارتمان با این مشخصات به طور متوسط در شهر تهران حدود ۲۰ میلیون تومان است، بنابراین متقاضی می‌تواند با اجاره دادن یک واحد و پرداخت ۳۰ میلیون تومان، یک آپارتمان نوساز را در شهر تهران خریداری کنند.

هرچند که این وام نمی‌تواند تغییری در رکود بازار مسکن ایجاد کند و کمکی به افزایش ساخت و تولید مسکن نمی‌کند اما به طور حتم برای اقشار ضعیف جامعه که به دنبال خرید واحدهای کوچک هستند، راهگشا است و می‌تواند تغییراتی را در خرید و فروش واحدهای کوچک ایجاد کند.

در اغلب کشورها هم وام مسکن به عنوان راهکاری برای خانه دار شدن مردم ارائه می‌شود و حتی تا ۸۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد تا کمکی برای خانه دار شدن مردم باشد ضمن آنکه مسکن را از کالای سرمایه‌ای خارج کرده و قدرت خرید را در اختیار تمامی مردم قرار دهد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 491307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    9 2
    ببخشید کجای تهران آپارتمان 3 میلیون تومان هست؟ چقد راحت نتیجه گرفتی با 30 میلیون میشه خونه خرید در تهران
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    9 2
    قیمت کجای تهران برای آپارتمان نوساز متر 3 میلیون تومانه؟؟؟ مگه همه میتونن برن جنوب شهر خونه و اپارتمان بخرن؟ مگه همه میتونن برن طبقه چهار یه واحد بی اسانسور و بی پارکینگ رو بخرن؟ حالتون خرابه ها. طرف رفته برا خونه به قول شما 40 متری 120 میلیون وام 70 میلیونی گرفته که 160 میلیون پس بده بعد جوری میگین با 30 میلیون میاد خونه میخره که انگار 30 میلیون رو گذاشته بوده رو طاقچه عاطل و باطل. یعنی کاملا مشخصه چقدر از وضعیت مردم مطلع هستید
  • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    13 2
    فراموش کردید که حدود 8 میلیون تومن از وام 60 میلیونی صرف خربد خود وام میشه. با احتساب سایر هزینه ها تقریبا ده میلیون تومن از وام میپره
  • قشرضعیف A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    9 1
    آخه دوستی که این مطلب رو نوشتی من که متوجه نشدم کجای این وام به درد اقشار ضعیف جامعه میخوره وقتی که اقساطش بین 600 هزارتومان تا یک میلیون و40 هزارتومان هستش.واقعا جای تاسف داره.
  • دادا IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    11 1
    خونرو اجاره بده 20 میلیون 30 میلیون پول بده 70 میلیون وام بگیره بعد ماهی 700 قسط بده خودشم با خانواده تو کوچه بخوابند عجب طرح خوبی
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    6 1
    اولا سود 18/5 تو 12 سال قسط ساده اش میشه ماهی 925000 تومان دوما کجای تهران خونه نوساز ی 40 متر متری 3 میلیونه بعدشمه بازم دنبال سود گرفتن از مردم و دلالدبازیین
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    4 1
    آخه 30میلیون هم نداریم هرچی داشتیم وام گرفتیم قرض کردیم دادیم سال 91مسکن مهر پردیس نزدیک 4ساله 40میلیون پول من هزاران نفر مثل من توپردیس خوابیده بلاتکلیف بهترین تنها کمک دولت به من وهزاران نفرمثل من تحویل تکمیل مسکن مهر است
  • مرتضي A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    7 1
    براي وام 70 ميليوني بايد 11 ميليون پول اوراق داد و پول محضر و بنگاه رو هم حساب كني راحت 15 ميليون از 70 ميليون از دست ميره.پس درواقع بايد روي 55 ميليون حساب كرد نه 70 ميليون.
  • مهرداد محمودی A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    11 1
    جناب کارشناس کسی که قصد خانه دار شدن دارد یعنی نقدینگی کم دارد و فعلآ مستاجر است چطور باید ملک خریداری شده را اجاره بدهد در ثانی شما از قیمت اوراق خریداری شده حرفی نزدید یعنی مبلغی در حدود 8 یا 9 میلیون تومان خریدار باید بابت خرید اوراق سهام بپردازد بعبارت دیگر از وام به اصطلاح 70 میلیونی حدودآ 10 میلیون با مخارج دیگر برای خرید اوراق باید پرداخت . و چون خود خریدار قصد ساکن شدن در ملک را دارد پس آجاره دادن آن هم مردود است و آیا با 60 میلیون تومان باقی مانده ، شما ملکی نه نوساز حتی چند سال ساخت در تهران سراغ دارید.؟ چرا با افکار عمومی بازی میکنید و به مردم دروغ می گویید...؟
  • مهرداد م. A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    12 4
    این دولت اگر قصد کمک به اقشار کم درآمد جامعه و خانه دار کردن آنها را دارد این راهش نیست... چون این وام 70 میلیونی با سود 18/5 درصد و پرداخت هزینه ای حدود 10 میلیون بابت خرید اوراق مشارکت دیگر وام نیست دزدی سر گردنه است... از دولت تدبیر امید توقع نداشتیم اگر دولت قبلی بود ممکن بود باور کنیم که قصد خالی کردن جیب مردم را دارند ولی شما چرا.؟