مشاور از کشوری که برای 11 دوپینگی محروم است چه کمکی به ایران می کند؟

سئوال بزرگ اهالی وزنه برداری این است که جذب مربی و مشاور بلغارستانی که سالهاست برای دوپینگ های شان محروم می شوند ، چه کمکی به تیم ملی می کند؟

 

محمود عبداللهی * خبرگزاری خبرآنلاین:درست در روزهايي كه فدراسيون وزنه برداري بلغارستان و دستگاه ورزش اين كشور در حال پيگيري و رايزني با نهادهاي عالي ورزش از كميته بين المللي المپيك (IOC) گرفته تا فدراسيون جهاني وزنه برداري(IWF) هستند تا شاید بتوانند محروميت وزنه بردارانشان براي حضور در بازيهاي المپيك ٢٠١٦ ريو رفع کنند ، اعضاي كميته فني فدراسيون وزنه برداري كشورمان تصميمي سوال برانگيز را مطرح و مصوب کرده است كه در نوع خود بي نظير محسوب می شود.

اعضاي اين كميته كه هر كدام كوله باري از تجربه،مدال و افتخار آفريني را به يدك مي كشند در نشست بررسي نتايج ضعيف تيم ملي در رقابتهاي جهاني هيوستون در اقدامي قابل بحث تصميم گرفتند تا برای تقويت كادر فني تيم ملي يك مشاور بلغاري را به تركيب مربيان ملی اضافه كنند.

در اينكه استفاده از علم روز يك مشاور خارجي از كشوري صاحب نام مي تواند كادر فني را براي نتيجه گيري در المپيك ريو ياري دهد، شكي نيست و قطعا تصميمي بجا و قابل حمايت است. اما اينكه با چه نگاه و رويكردي بلغارستان مقصد و مقصود اعضاي كميته فني قرار گرفته سوالهايي را براي خانواده وزنه برداري و افرادي كه در اين رشته دستي بر آتش دارند ايجاد مي كند.

 

سوال اول و مهم اينجاست كه اعضاي كميته فني كه شخصا ارادتي ويژه به تك تكشان دارم آيا در جريان اخبار و تحولات روزهاي اخير وزنه برداري جهان قرار دارند يا خير؟

آيا از حال و روز و وضعيت وزنه برداري بلغارستان كه اين روزها با دردسر و بن بستي بزرگ مواجه شده اند اخباري به گوششان نرسيده؟

آيا دوستان و پيشكسوتان محترم حاضر در اين كميته در جريان قرارنگرفته اند كه فدراسيون وزنه برداري بلغارستان براي سومين بار و به دليل دوپينگ دسته جمعي اردونشينانش تعليق و تحريم شده و آوردگاه ريو را هم از دست داده است؟

١١ وزنه بردار اين كشور فروردين ماه امسال به دليل استفاده از داروهاي نيروزا از سوي فدراسيون جهاني دوپينگي معرفي شدند تا اين فدراسيون براي سومين بار در يك دهه اخير با مشكل بزرگ تعليق روبرو شده و دست به گريبان دادگاه حكميت ورزش (CAS) و نهادهاي عالي ورزش در دنيا شود.

بلغارستان در المپيك ٢٠٠٠ سيدني ٣ طلاي خود را به دليل دوپينگ ملي پوشانش از دست داد و در آستانه المپيك ٢٠٠٨ پكن هم با دوپينگ ١١ وزنه بردارش، محروم شد تا در بزرگترين آوردگاه ورزش منهاي فوتبال یعنی المپيك پيش رو غايب باشد.

نگاهي به وزنه برداري بلغارستان در دهه ٩٠ ميلادي و حتي سالهاي ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٨ كه در تمامي دسته ها قهرمانان و نامداران قدرتمندي را به دنياي پولاد سرد معرفي كرد، صحنه قدرتنمايي نامهاي بزرگي همانند آلن تساگايف،ميلن دوبروف، زلاتان وانف،ماركوف،گئورگيف،چولاكوف،استويانوف،انجلوف و ... را در خاطر اهالي وزنه برداري و علاقمندان به اين رشته زنده مي كند و شكي نيست كه اگر تصميم كميته فني در آن سالها و با وضعيت آن روزهاي اين كشور گرفته مي شد قطعا تصميمي بجا و ارزنده بود،اما آيا مشاور و مربي از اين كشور كه در حال حاضر جزو مغضوبين فدراسيون جهاني و وادا هستند می تواند کمکی به ورزش ما باشد؟ آنها  ٨ سال گذشته فقط يك وزنه بردار(ايوان ماركوف ٨٥ كيلويي) را در بين برترينهاي دنيا داشتند و حالا دیگر وزنه برداری بلغارستان ، خیلی نامی در جمع نام های بزرگ دنیا ندارد و حتی عصر مربیانی مثل ایوانوف هم به پایان رسیده است.دیگر سالهاست که مربی بزرگی از این کشور نتوانسته شاگردانی در رده قهرمانان بزرگ جهان بسازد . در این شرایط اما آیا استفاده از یک مشاور ، آن هم در بازه ای کمتر از 9 ماه که احتمالا فقط برای مرور تکنیک های فردی به کار گرفته می شود ،مي تواند كمك حال وزنه برداري ما بعنوان يكي از قطبهاي اصلي اين رشته در جهان باشد؟

و اما سوال اصلي و پاياني اينجاست كه آيا مگر غير از اين است كه مجموعه ورزش هر كشوري بهترينها و شاخص ترينهاي خود را براي حضور در تركيب تيمهاي ملي كشور خود بر مي گزيند؟ آيا اگر بلغارستان در دنياي امروز وزنه برداري مشاور و مربي ويژ ه اي داشت در مجموعه خود بكار نمي گرفت تا به تيم ملي كشورش كمك و خدمت كند؟

به هر حال اين تصميم از سوي اعضاي محترم كميته فني گرفته شد و فدراسيون هم به دنبال اجرايي كردن آن خواهد بود،اما چه خوب خواهد بود اگر حداقل قبل از جذب اين مشاور يا مربي بلغاري يكبار اساسي و بدون جناح گيري نگاه و تعامل تاماش آيان رئيس فدراسيون جهاني اين رشته را با اين تصميم مورد نقد و بررسي قرار دهيم تا با يك دست به مهره شدن نابجا با كيش و مات وزنه برداري ايران مواجه نشويم.

به اميد موفقيت وزنه برداري ايران در المپيك ٢٠١٦ ريو.

 

*کارشناس وزنه برداری 

4141

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =