«مسئولان تله کابین، بدون اینکه اهمیتی برایشان داشته باشد و اینکه شاید خطری تهدیدم کند، مسیر کوه را نشان دادند و گفتند مسیر را خودت باید پیاده بروی.» این جملات کوهنوردی است که هفته گذشته به ایستگاه ۵ توچال می رود و برای پرداخت بلیت تله کابین ۸ هزارتومان کم داشت و مجبور شد از ایستگاه ۵ تا پایین پیاده بیاید.

مینا افشار: پسرجوان، آنچه را که هفته پیش در توچال برایش اتفاق افتاده بود، با خبرنگار خبرآنلاین بازگو کرد و حرف هایش سراسر حکایت از بی مسئولیتی و بی تدبیری افرادی است که جانش را بخاطر بلیت ۱۳ هزارتومانی به خطر انداختند. و چه بسا بی مهری پرسنل تله کابین در جریان این اتفاق بود. اما در این میان مسئولان فروش بلیت تله کابین معتقدند، افرادی که برای کوهنوردی به این مکان می آیند باید از قبل تجهیزات و امکانات رفاهی شان را فراهم کنند. 

آنچه در ادامه می‌خوانید، روایت «داریوش صحیفی» جوان ۳۳ ساله، از اتفاقی که هفته گذشته (۱۷ آذرماه ۹۴) در پیست توچال برایش افتاد و به صورت تلفنی، این اتفاق را برای خبرآنلاین روایت کرده است.

«قصد دارم، اتفاق تلخ و وحشتناکی که برایم در ارتفاعات توچال رخ داد و مسبب اصلی آن پرسنل تله کابین ایستگاه 5 توچال بود را منعکس کنم تا دوستان کوهنورد مورد کم لطفی و بی اهمیتی این افراد گرفتار نشوند.

بعد از 4 ساعت ونیم بالارفتن از مسیر سخت و پر برف (تا بالای زانو) از مسیر درکه پلنگچال به ایستگاه 5 رسیدم و ساعت 4 عصر بود، آفتاب کم کم در حال غروب کردن بود، قصد سوار شدن به تله را داشتم چون آخربن سرویس به پایین بود و می خواستم به سمت خروج از توچال بروم. در این بین متوجه شدم کارت عابر بانک همراهم نیست و کلا 5 هزار تومن پول در جیبم داشتم. 

وقتی از مسئولان تله درخواست کردم که بگذارند با مقدار پولی که دارم سوار تله کابین شوم آنها گفتند ما نمی توانیم این اجازه را بدهیم و جواب رد به من دادند. آنها مسیر کوه را به من اشاره کردند و گفتند: راه برگشت را باید خودت پیاده بروی.

 من که خیلی از طرز برخورد مسئولان ناراحت و گله مند شدم، با لباس های خیس و بدنی خسته، بدون تجهیزات کوهنوردی به سمت مسیر حرکت کردم که متاسفانه بعداز یک ساعت متوجه شدم راه اصلی را گم کرده ام. با دادوفریاد کمک خواستم اما کسی صدای من را نمی شنید.

در این بین ناگهان بدترین لحظه عمرم فرا رسید، وقتی روبه عقب برگشتم یک گرگ بزرگ دیدم که به سمتم آرام آرام حرکت می کرد، آن لحظه احساس کردم دیگر زنده نخواهم ماند، مرگ جلو چشمانم بود. وسیله‌ای برای دفاع از خود نداشتم، برف تا بالای زانوهایم بود و اجازه نمی داد به سرعت حرکت کنم. در مسیر گمشده حتی یک نفر هم صدای فریادم را نمی شنید، فقط تا می توانستم با تمام قدرت می دوییدم، چندبار با صورت در برف به زمین خوردم ولی از ترس گرگ باز بلند می شدم و به مسیر ادامه می دادم.  بعد از مدتی به خواست خدا مسیر اصلی را پیدا کردم، ولی باز هم در ارتفاع بودم.

نزدیک ایستگاه 5 که شدم یک تله به سمت پایین می رفت با داد و فریاد درخواست کمک کردم و یکی از مسئولان در تله را باز کرد و گفت کمک می آوریم. بعد از چند دقیقه متوجه شدم خبری از کمک نیست، مجبور شدم به مسیر ادامه دهم. دیگر توان راه رفتن نداشتم. از طرفی هوای سرد و راه رفتن زیاد در برف و از طرفی ترس امانم را بریده بود. به لطف خدا توانستم بعد از ۳ تا ۴ ساعت خودم را به پایین برسانم. اما سؤال من این است، آیا جون یک آدم به ارزش 8 هزار تومان است؟ انسانیت کجا رفته است؟ من دعای خیر کسی پشت سرم بود که توانستم همه سختی های مسیر و بخصوص سرما و خستگی را پشت سر بزارم و دوام بیاورم.»

پاسخ مدیر فروش بلیت تله کابین

این روایت های داریوش در رابطه با مواجه شدن با اینگونه مشکلات را وقتی روی میز«حسین قهاری»، مدیرفروش بلیت تله کابین توچال قرار می دهیم و از او می خواهیم پاسخی در واکنش به آن مطرح کند، می گوید: این ادعا نادرست است. در ابتدا باید بگویم در پیست توچال به هیچ عنوان حیوانی از قبیل گرگ و شغال و... وجود ندارد، به طور قطعی می توان گفت در این محدوده حیوان درنده ای وجود ندارد و این اطمینان را به کوهنوردها می دهم که از این لحاظ امنیت کاملا برقرار است. حتی در سال های گذشته هم چنین مواردی (مشاهده حیوان) نیز گزارش نشده است.

قهاری می گوید: در مورد مانع شدن پرسنل تله کابین با کوهنوردی که مقدار پول کافی را برای سوار شدن به تله را نداشته تا حدودی موافق هستم، اگر قرار باشد هرکسی برای سوار شدن به تله کابین پولی پرداخت نکند،‌ باید کلا تله کابین را برای عموم، به صورت رایگان در اختیار قرار دهیم. پس اینکه پرسنل چرا مانع سوار شدن این شخص شده اند؟ به نظرم این اجازه را دارند، پرسنل حق دارند برای سوار شدن به تله کابین نظارت داشته باشند و وجهی را دریافت کنند. اینکه کوهنورد کارت عابر بانک یا پول همراهش نبوده نشان از بی مسئولیتی خودش است. 

قهاری در ادامه می گوید:  پیست توچال فضایی برای تفریح و کوهنوردی است، پس افرادی که به این مرکز مراجعه می کنند باید با امکانات و تجهیزات کامل باشند. اینجا مکانی اجباری یا مسیر گذر افراد نیست که ناچار باشند از آن بگذرند پس باید امکانات لازم از قبیل تجهیزات کوهنوردی، لباس مناسب،‌ پول کافی و... را همراه خود داشته باشند. البته این را هم بگویم اگر در این مکان برای افرادی مشکلی جسمی، فشار هوا یا هر موارد دیگری که پیش بیاید و اورژانسی باشد، حتما در اولین فرصت او را به پایین و مرکز اورژانس منتقل می کنیم. این فرد قاعدتا برای کوهنوردی به این مکان وارد شده و از لحاظ جسمی هیچ مشکلی نداشته که توانسته تا ایستگاه ۵ با تیم کوهنوردی همراه شود. 

قهاری در پایان می گوید: به افرادی که برای کوهنوردی به این مکان می آیند توصیه می کنم حتما امکانات لازم همراهشان باشد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود، در ضمن حضور فرد همراه در کوهنوردی الزامی است، علاوه بر این کوهنوردان برای کوهنوردی سعی کنند، مسیر کوهنوردی را تنها طی نکنند. همچنین باید تأکید کنم خطری مانند حمله حیوان و.... در این مکان کسی را تهدید نمی کند و جای نگرانی نیست. این روایت اگرچه قابل بحث است، اما توضیحات ارائه شده تا حد زیادی از جزئیات را رونمایی می کند. 

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مانی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    43 5
    انشاالله همین بلا سر خودت هم بیاد.
  • شايان IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    41 2
    ببخشيد آقاي رئيس بليت فروشها براي خود شما تا حالا پيش نيومده كه يك جائي بدون پول گير بيفتيد ؟ در ضمن روزانه چند نفر اين اتفاق براشون ميفته كه شما فكر ميكنيد ممكنه ورشكسته بشيد؟ انصافتون كجا رفته ؟ لطفاً ارزشهاي اخلاقي را كمرنگ نكنيد. حتي اگه اين آقا دروغ بگه با 8000 تومن شما ورشكسته نميشيد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    35 2
    واقعاً این ایرانی ها کجا به درد هم دیگه می خورن .
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    32 3
    این مسئول مطمئن باشه دیر یا زود خودش هم با یه مشکلی روبرو خواهد شد.اونوقت اگر اندکی وجدان براش مونده باشه میفهمه دلیل گرفتاریش چی بوده.
  • شهرام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    31 5
    این کار از بخیه کشیدن بیمار به دلیل نداشتن پول بدتره چراکه خطر مرگ بیشتر تهدیدش میکرده . وجالب اینجاست که مسئول تله کابین به جای عذز خواهی و سرزنش پرسنلش با بی اعتناعی به حقوق افراد این اشتباه بزرگو ناشیانه ماست مالی میکنه
  • بی نام RO ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    9 14
    حالا باید برای همه کوه ها تله کابین نصب کنن تا کوهنوردا به مشکل بر نخورن ؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    23 3
    آقای حسین قهاری ، آیا شما تا کنون مورد قهر طبیعت قرار نگرفته اید ؟ طوری حرف میزنید ، گویا با یک ربات و ماشین بی احساس برخورد می شود . همه چیز و حتی پیست را خیلی ایده آل می بینید ،و اینجا را با کوههای سوئیس مقایسه میکنید . برادر من کمی تامل کن اگر خودت همین مشکل برایت پیش می آمد ، زمین و زمان را با همان تله ها به هم نمی دوختی ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    19 0
    امیدوارم خودش هم در این شرایط گیری کنه تا بدون بی مسئولیتی یعنی چی؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    18 1
    واقعا جالبه بيشتر مصاحبه صرف اين شد كه آيا بالاي كوه حيوان درنده وجود دارد يا نه؟مرد حسابي يك آدم از همكاران شما يك درخواست انساني كرده؟ وقتي بيمارستانمون اون باشه اينم ميشه تله كابينمون اگه خدايي نكرده طرف از سرما فوت مي كرد همين آقا مي گفت: شخص متخلف از كار بيكار شد و ما هر روز به پرسنل تله كابين اعلام مي كنيم كه اگر كسي پول نداشت سوار شود ولي متاسفانه تخلف همكار ما باعث بروز اين حادثه تلخ شد
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    6 10
    اون گرگ نبوده و سگ بوده که اطراف ایستگاه پنج به وفور هستن ... بعد شما تو بعد از ظهر زمستون بدون تجهیزات از درکه رفتی ایستگاه پنج؟ خوب از پلنگچال برمیگشتی دوست عزیز
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    14 3
    وقتی خبرای اینجوری رو میشنوم مثل سربازی که بدون بیط مترو می خواست سوار مترو شه مورد ضرب شتم قرار گرفت و از این قبیل واقعا" ته دلم شرمنده ایرانی بودنم میشه وخیلی از ای کاش ها به ذهنم میرسه... امیدوارم دیگه از این قبیل حوادث نباشیم..... مسولینم لطفا پیگریی نکنن
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    8 15
    با بی‌مسئولیتی هر چه تمامتر بلند می‌شی می ری کوه بعد هیچی با خودت نمی‌بری طلبکار هم هستی؟ داستان هم سر هم می‌کنی که گرگ دنبالت کرده بعد تو هم تونستی از دست گرگه با اون شرایطی که تعریف کردی فرار کنی؟
  • بابک IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    9 2
    قهاری جان انشالله عینه این اتفاق سر خودت یا یکی از عزیزانتان بیاد تا بفهمی
  • مجيد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    10 1
    با سلام من سال گذشته در زمستان از قسمت پاركينگ تا محل تهيه بليط در صبح خيلي زود در حال حركت بودم دو عدد روباه مشاهده كردم كه مانند سگها بدنبال ما راه افتاده بودند. ما دو نفر بوديم و ترسي از انها نداشتيم. عكس هم ازشان گرفته بودم. قابل توجه مسول محترم.
    • ساناز IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      4 1
      چه بکنن مسئولین محترم؟درست اینه که حیات وحش منطقه رو نکشن بلکه درمورد وجودشون هشداربدن
  • مقیمی A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    14 0
    چله تابستان مابین گرمسار و سمنان وسط بیابان خودروام خراب شد و من و فرزند 12 ساله ام حدود 6 ساعت کنارجاده معطل مانده بودیم . با 110 تماس گرفتم و فقط یک شماره موبایل امداد داد که آنهم برای آمدن 6 ساعت وقت می خواست و دریغ از یک خودرو پلیس که عبور کنه و حالمان را بپرسه و بدتر اینکه هیچ خودروئی نگه نمی داشت یک مقدار آب بما بده و در تمام این 6 ساعت فقط یک راننده تریلی و یک سواری نیم بطر آب بما دادند .آقای داریوش مردم یک بطری آب را از هم دریغ می کنند آنوقت شما توقع داشتی پیمانکاری که جونش به پول وصله مجانی سرویس بده . خدا شاهده بخاطر اینکه مردم برای ایستادن نترسند بطری خالی آب را دادم دست بچه ام ساعتها زیر آفتاب واستاده بود و برای خودروهای عبوری تکان می داد در آخر فقط نصف یک بطری آب گیرمان آمد.
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 11
    خوبه دیگه از این به بعد به بهانه نداشتن پول داد تظلم خواهی سر بدیم، مگه الکی آدم تا ایستگاه 5 میره ؟رفتی خودتم برگرد از عالم و آدم طلبکار شدیم ، دوره پول مفت و سواری مفت به سر رسیده
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    12 2
    من خودم سگ دیدم اونجا چطور هیچ حیوانی نیست. حالا این یه مورد خاص بوده بی تدبیری کرده شما که میتونستید کمکش کنید چرا نکردید. امیدوارم کسی تو زندگی به شما هم کمک نکنه که با این طرز تفکرتون بیشتر آشنا بشید
  • حسن IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    0 12
    خود طرف بی مسیولیتی کرده حالا راه افتاده می گه همه بی انصافند
  • ليلا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    10 1
    ساعت 4 عصر براي اين فصل براي كسي كه تا ايستگاه 5 اومده خيلي در وقته كه خودش بخواد برگرده.. فكر مي كرديد داريد به يك نيازمند كمكم مي كنيد.. 8هزار تومن ديگه مگه چيه كسي به حاطش خودشو خار كنه
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    10 2
    خیلی جالبههمین ادمهایی که شب و روز به پزشکان میتازند که چرا تا پول نگیرند فلان کارو نمیکنند نوبت به خودشون که میرسه حتی از سر هشت هزار تومن هم حاضر نیستند بگذرندجالبتر اینه که اصلا این هشت تومن تو جیب اونها هم قرار نبوده بره و باز هم اینطوری با جون یک نفر بازی کردندجالبتر از همه توجیه مسئول تله کابینه که میگه چون اینجا یک مرکز تفریحیه پس هر کس اگر به هر دلیلی اونجا بدون پول گیر افتاد محکوم به ریسک سر زندگیشه
  • روشن قوامیان CH ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
    2 15
    1.بهتره که هر کسی که به ارتفاعات شمال تهران میره را کوهنورد خطاب نکنیم. 2.تله کابین برای اسکی بازه پیست هست نه مثلا کوهنورد 3.هیچ جای دنیا بدون پول کاری انجام نمیدند.همیشه باید تو جیبمون مقدار کافی پول نقد و کارت بانکی باشه. 4.ساعت 4:30 عصر هنگام فرود نیست. 5.کوهنورد باید انرژی خود را جوری تنظیم کنه که هنگام فرود مشکلی نداشته باشه. 6.دلیلی برای خیس بودن لباس ها در حالی که بارشی وجود نداشته وجود ندارد. 7.ایستگاه 5 گرگ نداره
  • حمید IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    10 0
    جناب قوامیان عزیز به عنوان کسی که 20 سال در کوههای اطراف تهران کوهنوردی کرده ام با شما مخالف نیستم ...اولاً پیست اسکی ایستگاه هفت نزدیک 10 سال راه اندازی شده .... پیست اسکی ایستگاه 5 هم حدود 10 سال قبل از اون که الان به دلیل کمبود برف عملاً خیلی ازش استفاده نمی شه ... تله کابین توچال نزدیک چهل ساله چه زمستان و چه تابستان در حال بهره برداریه پس استدلال شما در اینکه تله کابین برای اسکی بازان است از پایه و اساس رده پس تابستانها که فصل اسکی نیست تله کابین نباید فعالیت داشته باشد در ثانی خود بنده زمستان سال 86 در حوالی ایستگاه 5 که خیر بلکه پایین تر و در حوالی سه راهی اوسون گرگ دیدم در اون منطقه به دلیل مجاورت با قلل چینگ کلاغ و پلنگ چال رویت گرگ بارها گزارش شده