وزیر دفاع جنجالی عربستان روز سه شنبه در میان بهت و ناباوری از تشکیل ائتلاف ضد تروریسم متشکل از 37 کشور عمدتا مسلمان زیر نظر خود خبرداد. به گفته او که با تاکیدات دوقلوی سیاسی اش عادل جبیر وزیر دفاع عربستان همراه بود قرار است ائتلافی که مقر آن در ریاض خواهد بود تشکیل و با آنچه که آن را مبارزه با تروریسم توصیف کردند مبارزه کند!. این ادعا در بهترین حالت آن تا چه میزان اصالت دارد؟َ

مبارزه با تروریسم در حال تبدیل شدن به یک شوخی شرم آورانه میان دولت ها و جامعه بین المللی ست. اوج این شوخی روز گذشته اتفاق افتاد.ریاض پرچم مبارزه علیه تروریسم را بلند کرد.حق داریم تعجب کنیم!.
بسیار خب، از آغاز قرن بیست و یکم که امید وارانه همه منتظرش بودیم چند سالی ست که می گذرد .اما این قرن هم نتوانست به آروزهای ما برای تحقق جهانی عاری از خشونت جامعه عمل بپوشاند.اکنون شور بختانه تمامی مصائب قرن گذشته را به ارث برده ایم، با این تفاوت که در اعمال خشونت ،ایجاد جنگ و تولید بحران، کارآمد تر و سیستماتیک تر عمل می کنیم. نتیجه یک چنین فرآیندی یا بهتر است گفته شود طبیعی ترین آن اکنون به عنوان تروریسم مدرن در برابر ما قرار دارد.پدیده ایی به مراتب خطرناک تراز دولت ها ویا   جنایتکارانی مانند هیتلر،استالین،موسولونی،پول پوت،فرانکو و امثال آنها. متاسفانه این شرایط ناگوار جنبه مضحکی به خود گرفته و آن نحوه مقابله با تروریسم مدرن،سیستماتیک و ایدئولوگ محور است. محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع جنجالی عربستان روز گذشته در میان بهت و ناباوری از تشکیل ائتلافی ضد تروریسم متشکل از 37 کشور عمدتا مسلمان زیر نظر خود خبرداد. به گفته او که با تاکیدات دوقلوی سیاسی اش عادل جبیر وزیر خارجه عربستان همراه بود قرار است ائتلافی که مقر آن در ریاض خواهد بود تشکیل و با آنچه که آن را مبارزه با تروریسم و مقابله با به قول آنها چهره بد از اسلام توصیف کردند مبارزه کند!. این ادعا در بهترین حالت آن تا چه میزان اصالت دارد؟ تا آنجا که به حاکمان جنجالی و کنونی ریاض مر بوط می شود به باور من هیچ!. نکته آنجاست که اصالت ادعاهای آنها در مقابله با آنچه خود مسئول آنها شناخته می شوند همواره مورد تردید جدی بوده است. شناخت از اقدامات آنها هوش و ذکاوت ویژه یی را نمی طلبد. نگاهی به صحنه تحولات خاورمیانه عربی می تواند الگوی مناسبی از سیاست های سنتی رهبران محافظه کار این کشور و هم پیمانان منطقه یی آنها مانند قطر ،ترکیه،سودان،امارات،بحرین و کویت و..در برابر ما قرار دهد.سوریه، لیبی،عراق ویمن را ببینید. می توان شرورانه این کشور ها را نادیده گرفت وبرای ساده کردن صورت مسئله قاعده بازی را بر اساس رقابت های منطقه یی تعریف و توجیه کرد . بسیار خب؛اما آیا می توان از کنار ریشه های تفکری که تروریسم را توجیه و خشونت را امری مشروع و آسمانی جلوه می دهد وامنیت بین المللی راتهدید می کند به سادگی عبور کرد؟. سوال این است "تروریستم ایدئولوگ محورو توسعه یافته مدرن کنونی و عوامل آن پرورش یافته کدام مکتب و مشرب فکری هستند که تلاش می شود نام این کشورها ی مروج آن کمتر به زبان آورده شود؟

برآوردها،ارزیابی ها و گزارش های متعدد سازمان های اطلاعاتی و امنیتی در همین ایالات متحده طی سالهای 2006، 2009، 2011 ،2013 و 2014 به وضوح اعلام و نشان می دهد دولت ها و اتباع شناخته کشور هایی مانند عربستان،قطر،امارات نه تنها در شکل گیری و حمایت از گروه های تروریستی در خاورمیانه نقش فعالی داشته اند بلکه این کشور ها حداقل از دو دهه گذشته تا کنون با تشکیل و توسعه مراکز و نهادهایی تحت پوشش امور خیریه،درمان،آموزش های اسلامی وکلا تشکل هایی که با مفاهیم مذهبی قابل توجیه بوده اند اقدام به تربیت نیروهای خشونت طلب و کادر سازی های ضد امنیتی خصوصا در قلب اروپا کرده اند. تبار شناسی تروریست های اعزامی داعش به خاورمیانه و یا ساکن در اروپا ما را دربرابر چه کسانی و با چه گروه سنی و با چه قدرت مالی قرار می دهد؟. دستکم در یک مورد گفته شده گردش مالی مراکزمذهبی و خیریه تحت پوشش سعودی ها و قطری ها در اروپا(از مبداء این 2 کشور ) طی سال های 2009 و 2010 بین 600 تا 900 میلیون دلار بوده.این ارقام به جز هزینه های صرف شده برای جنگجویان و شبه نظامیان در صحنه جنگ های داخلی خاورمیانه بوده است.آیا همچنان می خواهیم چشمان خود را برروی واقعیات ببندیم؟.در چنین فضایی ست که پرنس محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع به خود حق می دهد پرچم مبارزه با تروریسم را بلند و 37 کشور عمدتا مسلمان را متحدخود معرفی کند!. پذیرش این تحقیر حاکمیتی 37 کشور از سوی رهبران آنها بهت آور است. یک تحلیل گر ارشد عرب مقیم بیروت که برای روزنامه های السفیر و الری العام مطلب می نویسد اما محافظه کارانه مایل به معرفی خود نیست می گوید"یک چنین چیزی در دنیا بی سابقه است. یک وزیر دفاع جوان و جنجالی بدون هیچ پیش زمینه یی از جانب رهبران 37 کشور؛ تشکیل یک ائتلاف بسیار حساس جهانی را اعلام می کند. گرچه تحقیر آمیز به نظر می رسد،اما همین یک دلیل کافی برای غیر عملی و جدی نبودن آن است،حتی عمان  این اقدام را جدی نگرفته و از پیوستن به آن خودداری کرده. بهتر است آن را در حد جاه طلبی یک شاهزاده نگاه کرد. من فکر می کنم بسیاری از این کشورها در بهترین حالت برای این همراهی تبلیغی و پر کردن سالن سخنرانی پول خوبی از ریاض خواهند گرفت. موضوع را در همین حد ببینید".

(امروز ظهر 16 دسامبردولت پاکستان همراهی خود در این ائتلاف را تکذیب  و از اینکه نام این کشور درفهرست سعودی ها آمده ابراز شگفتی کرده است.matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 489076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =