علی رغم استقبال کم از طرح جریمه خدمت سربازی در مرحله اول، مرحله دوم پیش ثبت نام طرح جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب لایحه بودجه، برای مشمولان غایب دارای بیش از 8 سال غیبت جریمه تعیین کرد. به موجب این قانون، کسانی از غیبتشان هشت سال یا بیشتر گذشته باشد می توانند بر اساس جدولی که تعیین شده مبلغ جریمه را بپردازند و از معافیت برخوردار شوند.


بر همین اساس، ثبت نام دور اول از 15 اسفندماه سال پیش شروع شد و طبق آمار بیش از 288 هزار نفر مشمول غایب دارای بیش از 8 سال غیبت، در این طرح ثبت نام کردند. بررسی مدارک و احراز صلاحیت آنان انجام شد و برای آن ها که شرایط لازم را داشتند، پیامک برایواریز پول ارسال شد.


با تمام شدن رسیدگی به پرونده های قبلی، ثبت نام جدید آغاز شد. این طرح که بنا بر اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی تا دی ماه ادامه دارد، شرایطی مانند گذشته دارد و مبلغ جریمه بر اساس مدرک تحصیلی محاسبه می شود. به این صورت که افراد دارای مدرک زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان ، فوق دیپلم20 میلیون تومان ، لیسانس25 میلیون تومان ، فوق لیسانس 30میلیون تومان ، دکتری غیرپزشکی35 میلیون تومان ،دکتری پزشکی 40میلیون تومان ، پزشکان متخصص و بالاتر50 میلیون تومان می باشد .
البته به ازای هر سال غیبت مازاد بر 8 سال 10درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه می شود و مدت غیبت بیش از 6 ماه ، یک سال محسوب می شود .براساس این قانون ، مشمولان غایب متاهل از 5 درصد و دارای فرزند به ازای هر فرزند از 5 درصد تخفیف کل مبلغ جریمه برخوردار می شوند.


متقاضیان پیش ثبت نام در مرحله دوم این طرح می بایست با در دست داشتن مدارک لازم از جمله شناسنامه، کارت ملی، اخرین مدرک تحصیلی، و در صورت متاهل بودن شناسنامه و کارت ملی همسر و فرزندان به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + 10 مراجعه کنند و بعد از آن منتظر بمانند تا اطلاع رسانی از طریق پیامک صورت بگیرد.

بعد از آن که پیامک برای متقاضیان ارسال شد، تا پنج روز فرصت دارند تا به همان دفتر پلیس + 10 که در آن جا پیش ثبت نام انجام داده اند مراجعه کنند تا میزان مبلغ مشخص شده، شماره حساب، بانک و شناسه واریزی مورد نظر را دریافت کنند. این مراحل، یعنی ارائه مدارک تکمیل شده و البته دادن تعهدنامه محضری مبنی بر صحت مدرک تحصیلی و فیش واریزی باید طی ده روز انجام شود.

وقتی تمام این مدارک آماده شد، تایید و بررسی مدارک ارسال شده توسط حوزه عمومی محل سکونت انجام می شود و در صورت تایید نهایی، کارت هوشمند معافیت آماده و ارسال خواهد شد.

به گفته رییس سازمان نظام وظیفه عمومی افرادی که خارج از کشور هستند و مشمول طرح جریمه می شوند، چنانچه در آن کشور سفارتخانه داریم می توانند به سفارتخانه مراجعه کنند تا توجیه شوند و در غیر این صورت می توانند وکالتی به نزدیکان خود بدهند تا در داخل کشور برای آن ها اقدام صورت گیرد.

سردار صدرالسادات در پاسخ به این سوال که ملاک محاسبه برای مدت غیبت زمان انصراف دانشجوست است یا زمان دیپلم آن ها محسوب می شود به خبرآنلاین گفت: در مجموع ، سه حالت برای منفک شدن از دانشگاه وجود دارد، فارغ التحصیلی، انصراف از تحصیل و اخراج از تحصیل؛ اگر بحث فراغت از تحصیل باشد مبنای محاسبه شروع غیبت از آخرین مدرک تحصیلی است، مثلا فردی قبل از سال 86 فارغ التحصیل مقطع کارشناسی شده است، ما با مبنای لیسانس جریمه او را محاسبه می کنیم.

او ادامه داد: اما کسانی که انصراف داده یا اخراج شده اند اگر مربوط به شهریور ماه سال 93 باشد، آخرین مدرک تحصیلی آن ها را برای شروع محاسبه غیبت درنظر می گیریم، مثلا کسی که شروع به تحصیلات کارشناسی یا کارشناسی ارشد کرده باشد و قبل از شهریور 93 انصراف داده باشد، به آخرین مدرک تحصیلی او توجه می کنیم اگر از آن زمان دارای 8 سال غیبت باشد جریمه را محاسبه می کنیم.
بنا بر اعلام سازمان نظام وظیفه عمومی، افرادی که در مرحله اول ثبت نام کردند و در مهلت داده شده نتوانستند مدارک خودشان را تکمیل کنند، انصرافی تلقی می شوند و پرونده شان مختومه خواهد شد.
حالا باید دید که این طرح می تواند استقبال سرد از طرح خرید خدمت سربازی در دور اول را جبران کند.
304 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 487920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =