کشف داغ‌ترین کوتوله سفید راه‌شیری با دمای 250,000 درجه سانتیگراد

محققان دانشگاه‌های آلمان داغ ترین کوتوله سفیدی که تاکنون در کهکشان راه شیری یافته شده را شناسایی کرده اند.

این ستاره  رو به مرگ که در کناره های کهکشان به سر می برد، دمایی به اندازه ی ۲۵۰ هزار درجه  سانتیگراد دارد و با این وجود حتی به تازگی پا به مرحله ی خنک شدن گذاشته است.کوتوله سفید گونه‌ای از اجرام فضایی است.

در طی زندگی یک ستاره در دوران پیری برخی از ستارگان که از حد مشخصی (حد چاندر اسکار:۱٫۴جرم خورشید) پر جرم تر باشند به ستاره نوترونی (۱٫۴جرم خورشید<جرم ستاره نوترونی<3برابر جرم خورشید) و یا سیاهچاله (۳برابر جرم خورشید<جرم سیاه چاله) و اگر از این حد کم جرم تر باشند تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند. ماده تشکیل دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده است که یک قاشق غذا خوری آن چند تن وزن دارد.

ستارگانِ به نسبت کم جرمی مانند خورشید م در روزهای پایانی زندگیشان بی‌اندازه داغ می شوند. سطح خورشید از زمان تولدش در ۴.۶ میلیارد سال پیش تاکنون دمایی تقریبا ثابت پیرامون ۶۰۰۰ درجه  سانتیگراد داشته است. حدود پنج میلیارد سال دیگر، درست پیش از ته کشیدن چشمه سوخت هسته‌ای خورشید، دمایش سی برابر شده و به ۱۸۰ هزار درجه سانتیگراد خواهد رسید و سپس به عنوان یک کوتوله ی سفید، روند کاهش دما و خنک شدن را آغاز خواهد کرد. شبیه سازی های رایانه‌ای نشان می دهند که ستارگان می توانند حتی از این هم داغ تر بشوند. بالاترین دمایی که تاکنون برای یک ستاره ی رو به مرگ اندازه گرفته شده ۲۰۰ هزار درجه سانتیگراد بوده است.

ارزیابی پژوهشگران از طیف فرابنفشی که به کمک تلسکوپ فضایی هابل دریافت شده، رکورد تازه  ۲۵۰ هزار درجه را نشان می دهد. دمایی که تنها یک ستاره به جرمی حدود پنج برابر خورشید می تواند به آن برسد. جالب اینجاست که این کوتوله ی سفید با نام RX J0439.8-6809، چندی است پا به مرحله  خنک شدن گذاشته است.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 485980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
    0 2
    این ها همه اش دروغه من به عنوان ندیم یک ستاره میشناسمش.