دفتریاران یا کسانی که در دفترخانه های رسمی، مامور و مسئول تنظیم اسناد هستند، این روزها دل خوشی از اوضاع و احوال شغل خود ندارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دفتریاران از وضعیتی که درباره معیشت و شغل آنها پیش آمده گله مند هستند.

جلیلوند، یکی از دفتریاران استان تهران درباره دغدغه های شغلی این صنف به خبرآنلاین گفت: بیشترین مشکلات را ما با کانون سردفتران و دفتریاران داریم. کانون سردفترداران بیشتر از این که مدافع حقوق ما باشد، جایگاه ما را تخریب می کند. مثلا با اجرای روش جدید ثبت آنلاین اسناد، این کانون طرحهایی به مجلس ارائه دادند که حق و حقوق ما را کم کنند.

او درباره پشتیبانی نمایندگان دفتریاران در این کانون گفت: ما دو نفر عضو هیات مدیره در قبال ۵ عضو نماینده سردفتران داریم. لذا هر چه تصویب می شود، نماینده ما کاری نمی توانند.

حق بیمه می دهیم ولی بیمه نشده ایم

این دفتریار توضیح داد: حدود ۱۰ درصد از درآمد کل دفترخانه را برای بیمه و بازنشستگی واریز می شود. ولی همکاران در دریافت خدمات بیمه و بازنشستگی در تهران و علی الخصوص در شهرستانها با مشکل مواجه هستند. مثلا از ما حق بیمه می گیرند ولی می گویند بروید از بهزیستی یا بیمه جامع ایرانیان دفترچه بگیرید. صندوق بازنشستگی دفتریاران، این حق بیمه ها را دریافت می کند ولی با وجودی که ما هزینه می کنیم، قرارداد بیمه درمانی تنها با بیمارستانهای خاصی دارند که باعث محدودیت دسترسی ما به درما می شود.

او با توضیح اینکه یک سری از مشکلات مخصوص تنها مخصوص دفتریاران است و شامل سردفتران نمی شود، گفت: طبق سخن رئیس سازمان ثبت، هر دفترخانه ای حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون تومان درآمد دارد که باید ۱۵ درصد از این مبلغ به دفتردار برسد که ماهانه حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ تومان می شود. ما نه سنوات داریم، نه پاداش داریم نه مرخصی با حقوق می رویم. این در حالی که پس از ۳۰ سال خدمت سردفتران، آنها می توانند پروانه خود را به قیمت نجومی بفروشند. مثلا در تهران این مجوز بین ۶۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله می شود. ولی ما دفتریاران نه بن کارگری و نه عیدی داریم، فقط همین ۱۵ درصد را تا پایان کار می گیریم. این در حالی است که در سال ۷۳ سهم دفتریاران ۲۰ درصد از کل درآمد بوده که الان کسر شده و به خاطر همین خدمات بیمه و بازنشستگی که به ما به درستی داده نمی شود، درآمد ما روی ۱۵ درصد ثابت مانده است.

او در ادامه گفت: کانون سردفتران تلاش دارد تا از فرصت بازنگری در قانون ثبت استفاده کرده و با مجلس رایزنی کند تا حق عزل دفتریار را بگیرند یا حقوقش را کم کنند.

این دفتریار در پایان گفت: در کل کشور حدود ۷۳۵۰ دفترخانه وجود دارد. از این تعداد، هر دفترخانه ای، یک دفتریار اول باید داشته باشد و یک دفتریار دوم هم می تواند داشته باشد. لذا حداقل ۸-۹ هزار نفر دفتریار در سراسر کشور هستیم که با این مشکلات مواجهیم و حدودا با اعضای خانواده، نزدیک به ۴۰ هزار نفر درگیر مشکلاتی از این دست هستند.

سرویس مشکلات مردم خبرگزاری خبرآنلاین با انعکاس این گزارش به روابط عمومی کانون سردفتران در انتظار پاسخ رئیس این کانون به مشکلات عنوان شده است.

 

۲۳۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
    2 0
    تشکر میکنم از درج این مطلب