هر روز گزارش‌های مختلفی از تغییرات آب و هوا منتشر می شود. این گزارش‌ها به اثرات تغییرات آب و هوا بر منابع آبی نیم کره شمالی اشاره می‌کند. این منابع، آب 2 میلیارد نفر را تامین می کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دانشمندان پیش‌بینی کرده اند کشور های زیادی که بالای خط استوا دارند شاید به علت کاهش دخیره های برفی دچار کمبود آب شوند.

در این تحقیق زیست محیطی که روز پنجشنبه در مجله ای منشر شد آمده است که برف در حوضه های آبی بالای خط استوا نیازهای 2 میلیارد نفر به آب را تامین می کنند، طبق آمار آنها برف ها در مناطقی کاهش یافتند و این موضوع می تواند 45 سال دیگر روی منابع آبی تاثیر بگذارد و موجب خشکسالی شود.

طبق این تحقیق در بسیاری از مناطق غرب، کشورهایی در جنوب اروپا، خاورمیانه و آسیا مرکزی این اتفاق خواهد افتاد.

جاستین مانکین از دانشگاه کلمبیا این تحقیق را رهبری کرده است. او در رابطه با اینکه چرا تغییرات آب و هوا تعادل محیط زیست را به هم می زند گفت: برف یک منبع آب فصلی مهم است، چون می تواند مانند یک مخزن آب را در خود ذخیره کند. در بهار و تابستان وقتی که نیاز به آب به اوج می رسد، به کمک مردم و کشاورزی بیاید.

البته مانکین در آخر تحقیقش با گفتن اینکه همه مناطق دچار کمبود آب نمی شوند و مدیران آب در همه جا باید جهانی را آماده کنند که در آن مخازن برفی وجود ندارد راهکاری پیدا کنند.

مانکین و دیگر نویسندگان از دانشگاه استفورد و دیگر دانشگاه های اروپا اثرات احتمالی کاهش بارش برف و ذخیره های برفی را بدست آورده اند و در مقاله شان نوشته اند که چه تعداد از مردم مناطق بالای خط استوا از آب شدن برف ها استفاده می کنند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که حدود 2 میلیارد نفر از این ذخایر آبی استفاده می کنند.

حساس ترین مناطقی که دچار کمبود آب می شوند عبارتند از مرکز و شمال کالیفرنیا، مناطق نزدیک به حوضه کلرادو و رودخانه ریو گراند، منطقه ای که آب اسپانیا را تامین می کند، مراکش، جنوب فرانسه و پرتغال، شرق ایتالیا، جنوب بالکان، شمال ترکیه و کشور هایی که در قسمت های کوهستانی شمال غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا قرار دارند.

این فهرست شامل کشور های حوضه شط العرب و رودخانه کارون هم هست، این رودخانه آب های عراق، سوریه، شرق ترکیه و غرب ایران تا عربستان را تامین می کند. این کمبود آب موجب خشکسالی در مناطق اطراف این حوضه آبریز می شود.

منبع: ایندیپندنت / 16 نوامبر 2015

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    2 1
    فعلا که دوستان اصفهانی دارن زحمتشو میکشن