افزایش 2 درجه ای دمای هوای جهان آسیب های زیادی به کره زمین زده است، اما شاید یکی از عجیب‌ترین آسیب های این تغییرات سهم داشتن در جنگ سوریه باشد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جنگ در سوریه جان 250 هزار نفر را گرفته است، از داعش تا طرف‌های دیگر جنگ از عوامل مختلف این جنگ شناخته شده اند. ولی آیا تغییرات آب و هوا هم به این خون ریزی ها کمک کرده است؟!

این سوالی است که رابرت اشمیت، دانشجو دانشگاه پارک فلوریدا و یکی از مخاطبان سی ان ان پرسیده است. او می خواست بداند آیا خشکسالی به درست شدن این بحران کمک کرده است یا نه؟!

این دیدگاه حامیان سفت و سختی هم دارد و از معروف ترین آنها می توان به وزیر امور خارجه آمریکا جان کری اشاره کرد.

او این هفته در سخنرانی ای در دانشگاهی در ویرجینیا گفت: اینکه قبل از جنگ سوریه این کشور بدترین خشکسالی تاریخش را تجربه کرد اتفاقی نیست. حدود 1.5 میلیون نفر از روستاها و مناطق کشاورزی سوریه به شهرها مهاجرت کردند، این موضوع، ناآرامی‌های سیاسی در منطقه را تشدید کرد.

عقیده بسیاری این است که شاید خشکسالی تنها دلیل درگیری های سوریه نباشد ولی باعث افزایش نا آرامی های اجتماعی شده است؛ خشکسالی بیکاری را افزایش داد، کمبود آب را افزایش داد و کشاورزان را از خانه های خود به شهرها برد. همان جایی که جنگ از آن شروع شد!

شواهد علمی ای هم وجود دارد که از این نظریه حمایت کند.

در سال 2014 مجله آب و هوا و جامعه تحقیقی منتشر کرد، پتر گلیک، متخصص آب و هوا، در آن مجله نوشت: تغییرات آب و هوایی تاثیری مستقیم در بدتر شدن شرایط اقتصادی سوریه داشته است.

همچنین طبق گزارشی که امسال منتشر شد خشکسالی امسال در سوریه، بدترین خشکسالی در تاریخ این کشور است که به دلیل تغییرات آب و هوایی تشدید شده. محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا و کلمبیا گفته اند احتمال اینکه عامل این خشکسالی گرم شدن زمین بوده باشد 2 تا 3 برابر عوامل دیگر است.

به گزارش آخرین گزارش هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی، انتظار می رود خاورمیانه گرمتر و خشکتر شود. این باعث ایجاد خشکسالی های بیشتری مانند آنچه در سوریه اتفاق افتا،د می شود.

سال ها قبل از جنگ و درگیری‌های فعلی سوریه، یعنی در سال 2006 ، خشکسالی شروع شد، تا سال 2009 محصولات گندم این کشور کاهش یافت و حدود 800 هزار نفر پشتیبانی اصلی غذاییشان را از دست دادند. در سال 2011 خشم و خشونت در این کشور افزایش یافت، خانواده‌ها نتوانستند زندگی شان را با کشاورزی تضمین کنند و بیش از 1.5 میلیون نفر به شهرها مهاجرت کردند؛ جایی که افراد زیادی کشته شدند.

با وجود چنین استدلال‌هایی که بین خشم و تغییرات آب و هوا ارتباط بر قرار می‌کند، همچنان همه قبول ندارند که خشکسالی به ایجاد جنگ کمک کرده است. یک موضوع که شک ایجاد می کند این است؛ کشورهای دیگری مانند ایران و ترکیه هم دچار خشکسالی شده‌اند، ولی هیچوقت با چنین ناآرامی اجتماعی روبرو نبوده‌اند. بعضی می گویند رابطه بین تغییرات هوا و جنگ فقط یک نظریی اغراق شده است.

البته وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده تغییرات آب و هوایی یک تهدید در بخش های مختلف است و ارتباط بین تغییرات هوا و جنگ را جدی می گیرد. این که تغییرات آب و هوایی تهدید برای ثبات اجتماعی محسوب شود، فقط در کشورهای خاصی صدق می کند.

با این حال کری و باقی مسئولان آمریکایی می گویند این ارتباط واقعی است.

این نظریه‌ها در زمان بسیار مهمی بیان شده اند، مذاکره کنندگانی از 195کشور 2 هفته دیگر در پاریس برای رسیدن به توافقی برای جلوگیری از افزایش دما جهان جمع خواهند شد.

منبع: سی‌ان‌ان/ 13 نوامبر 2015/ ترجمه: نیو صدر

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 478234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    2 0
    متاسفانه تغییرات اقلیمی ورشد بالای جمعیت دقیقا با نا آرامی ها در ارتباط اند مقاله خوبی بود خاورمیانه الان با بحرانپخشکسالی روبرو است از طرفی با رشد بالای جمعیت روز به روز به تعداد جوانان بیکار وفقیر افزوده می شود که اینان هیچ چیز برای از دست دادن ندارند یا به گروههای افراطی می پیوندند یا بر ضد حکوتها عمل می کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 1
    به همین زودی فراموش کردن انقلاب تونس وبه دنبال آن لیبی مصر یمن وسوریه این نظریه واقعا ارزش بررسی ندارد
  • ایرانی A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    البته جنگ افقانستان وعراق بانظا میان ملیونی بیکار بیکار شده هم هم