لاریجانی:داعش 30میلیارد دلار پول دارد و نفت هم می فروشد/با ائتلاف های کاغذی تروریسم گسترده تر می شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ائتلاف کاغذی تنها برای مبارزه با داعش مورد توجه قرار گیرد و در عمل اقدامی نشود رشد تروریسم در آینده بیشتر و امنیت انرژی نیز با چالش روبرو می شود.

به گزارش خانه ملت،علي لاریجانی امروز در اختتامیه کنگره نفت و نیرو که در هتل المپیک تهران برگزار می شد گفت: مهندس زنگنه و همکاران برای تشکیل این اجلاس که در آن گفتگوهای تکنیکی در زمینه نفت صورت می گیرد تشکر می کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آینده انرژی کشور، یک مسیر روشن برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم می کند.

در تصویب بودجه ها و تدوین برنامه های پنج ساله به رشد صنایع نفتی و گازی توجه شود

لاریجانی با بیان اینکه ایران به عنوان یک کشور گازی و نفتی همواره توجه به سرمایه گذاران را لحاظ خواهد کرد، افزود: مزیت نسبی در صنایع نفتی باعث شده در تصویب بودجه ها و تدوین برنامه های پنج ساله به رشد صنایع نفتی و گازی توجه شود و این صنایع مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: در دنیای امروز مسئله انرژی یک مسئله بسیار مهم برای کشورها محسوب می شود، با وجود اینکه تنوع در ایجاد انرژی صورت گرفته اما نفت و گاز به دلیل قیمت و صنایع وابسته بیش از سایر انرژی ها مورد توجه است.

رئیس مجلس ادامه داد: کشورهای واردکننده نفت و انرژی یک نوع دغدغه دارند و کشورهای صاحب انرژی نیز دغدغه خاص خود را دارند، دغدغه واردکنندگان انرژی این است که اگر امنیت پایدار در حوزه انرژی به هم بخورد چه می شود و همواره غربی ها و اروپایی ها نگرانی در خصوص انرژی دارند بنابراین دغدغه آنان امنیت پایدار است.

وی ادامه داد: کشورهای صاحب انرژی نیز دغدغه دارند که چگونه انرژی به صورت بهینه در داخل کشور استفاده شود و همچنین چگونه از منابع پولی حاصل برای توسعه پایدار استفاده کنند.

نگرانی در اردوگاه واردکنندگان انرژی/فروش نفت توسط داعش

لاریجانی گفت: در اردوگاه واردکنندگان انرژی نگرانی وجود دارد به دلیل اینکه ایجاد بحران های سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه که شاید پس از جنگ جهانی دوم این مناطق تا این اندازه با التهاب روبرو نشده اند.

رئیس مجلس ادامه داد: تروریسم به شکل حادی در منطقه وجود دارد و این نابسامانی های امنیتی بوجود آورده که روی موضوع امنیت انرژی سایه انداخته است.

وی افزود: امروزه در لیبی دولت کاملا مستقر نیست و در عراق و سوریه با تروریست های داعش درگیری وجود دارد، البته تروریست های منطقه به مانند دیروز نیستند به طور مثال در دوره های قبل تروریست ها کار چریکی می کردند و ظرفیت مهمی نداشتند اما امروز تروریست ها سرزمین دارند و از پشتوانه تسلیحاتی برخوردارند.

لاریجانی ادامه داد: داعش امروز بیش از 30 میلیارد دلار پول دارد و نفت می فروشد و برخی از کشورها نیز از داعش نفت می خرند و این پروسه تولید تروریسم در منطقه را گسترش می دهد، در این شرایط باید پرسید آیا ظرف 6 الی 7 ماه آینده این موضوع خاتمه می یابد؟ و در منطقه امنیت پایدار به وجود می آید که برای پاسخ دادن به این موضوع باید به سابقه توجه کرد.

رشد جهشی تروریسم به لحاظ کیفی و کمی/تهدید تروریسم برای امنیت انرژی

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: در دو دهه اخیر تروریسم جدی شده، زمانی تنها در افغانستان تروریست ها بودند اما باید تروریسم در دو دهه اخیر به طور جدی بررسی شود.

لاریجانی افزود: در یک نگاه کلی می توان برداشت کرد که تروریسم به لحاظ کمی و کیفی رشد جهشی داشته است که این گویای روشن بودن موضوع است.

وی ادامه داد: جریان تروریستی نه تنها در شرق جمهوری اسلامی ایران بلکه در عراق، سوریه، لیبی و شمال آفریقا درگیری ایجاد کرده و هزاران نفر از آمریکا و اروپا به تروریست ها پیوسته اند که باید نگاه جدی به این موضوع شود.

لاریجانی گفت: اگر مسیر مبارزه با تروریسم همین وضعیت فعلی باشد و ائتلاف کاغذی به وجود آید و در عمل اقدامی صورت نگیرد رشد تروریسم در آینده بیشتر و امنیت انرژی نیز با چالش روبرو می شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =