رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند، گفت: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد.

علی لاریجانی از طرح مطالبی مبنی براین که برداشته شدن تحریم ها روی کاغذ است، انتقاد کرد و گفت: اصل این موضوع را وارونه جلوه می دهند و می خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند.

وي در همایش اقتصاد مقاومتی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و با اشاره به مذاکرات هسته ای و روند آن اظهار داشت: در شرایط امروز باید بدانیم یک مصاف 12 ساله در حوزه هسته ای داشتیم و در سه سال اخیر نیز مصاف تنگاتنگی با طرفهایمان داشتیم اما مطمئنا این کار براساس نظر فردی و تصمیمی لحظه ای نبوده است.

وي در پاسخ به کسانی که مذاکرات هسته ای را نظری فردی و تصمیمی لحظه ای می دانند گفت: سه سال مذاکرات اخیر به صورت فشرده انجام شد و شورای هسته ای بیش از 20 جلسه داشت اما برخی می گویند جلسات کم فایده و غیر راهبردی بوده است در صورتی که در این جلسات تصمیماتی گرفته شد که حتی تا چند ماه آینده مسیر مذاکرات را مشخص می کرد.

به گفته لاريجاني هدف اصلی مذاکرات این بود که تکنولوژی هسته ای صلح آمیز داشته باشیم و تحریم ها را نیز برداریم البته وضعیت کنونی اقتصاد کشور به سوء مدیریت و زیرساخت ها نیز برمی گردد و تحریم ها در حاد کردن این مشکلات سهم مهمی داشته اند. در مجموع و پس از مذاکرات هسته ای توانستیم دانش هسته ای خود را داشته باشیم، تحقیق و توسعه انجام دهیم و پیشرفت کنیم و البته محدودیت های قابل قبولی هم داریم که با اعمال این محدودیت ها بخشی از تحریم ها لغو و بخشی دیگر متوقف می شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر به گفته برخی ها لغو این تحریم ها و کارهای آنها صوری است ما هم قانونی تصویب کرده ایم که در صورت اجرا نکردن تعهدات آنها اجرای برجام را متوقف می کنیم و اگر تحریم ها را بردارند که جلسه آن نیز از روز گذشته شروع شده است ما نیز به راه خود ادامه می دهیم.

وی افزود: اگر مذاکرات را در مجلس رد می کردیم حریف می گفت که خودتان رد کردید و حالا می خواهیم تحریم های جدید اعمال کنیم اما نظر دیگر بر این بود که برجام را اجرا کنیم اما یکسری شرایط در مسیر اجرا بگذاریم.

اهم اظهارات وي را به نقل از ايرنا بخوانيد:

**{در پاسخ به سخنان برخی که می گویند پذیرش برجام تسلط بیگانگان را در کشور ایجاد می کند} چندین سال است که نظارت ها را پذیرفته ایم و کشورهای دیگر نظارت های بیشتری را قبول کرده اند و قانون نیز وضع کرده ایم که اگر آنها خواستند کار نامربوطی کنند دولت می تواند آنها را راه ندهد.

** کشور با چشم باز مذاکرات را انتخاب کرد و بحث های دقیق فنی در این زمینه انجام شد. پس از این بحث ها کشور پذیرفت که برخی محدودیت هایی که به مسیر کار ما لطمه نمی زند وجود داشته باشد و در همین مسیر آینده اقتصادی کشور را نیز ترسیم کرد که در آینده در مسیر آن حرکت می کنیم.

**در آینده نباید با خوش خیالی در مسیر مذاکرات حرکت کرد. ما به دقت مسیر اجرای برجام را بررسی می کنیم.

** برخی از خوشحالی مردم ناراحتند. حالا اگر دولت های دیگر مطابق برجام آن را اجرایی کرده و تحریم ها را لغو کردند، چرا می گویید این طرحی روی زمین است و بر روی کاغذ قابلیت اجرایی دارد و می خواهید مسایل را جور دیگری به مردم بگویید.

**ابتدا آنها قطعنامه صادر کردند و حالا نیز آمریکایی ها و اروپایی ها تحریم ها را لغو و متوقف کردند. پس آن که گفته می شود برجام روی زمین و کاغذ است، درست نیست و برخی در داخل اصل این موضوع را وارونه جلوه می دهند و می خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند.

**موضوع هسته ای یک موضوع قبیله ای نیست. این موضوع یک مساله ملی است که در آن منافع ملی وجود دارد.

** اعضای اتاق بازرگانی نقدهایی در حوزه اقتصاد و شرایط اقتصادی بیان کرده اند که برخی از آنها روشن و برخی دیگر احتیاج به نگاه خاص در حوزه اقتصادی دارند. باید در کشور یک تغییر رویکرد در اقتصاد را پیگیری کنیم که پایه این کار باید براساس عقلانیت در اداره کشور باشد.

** همین یارانه ها در اصل چیز بدی نبود ولی بد اجرا شد البته در بعد نظارت ها نیز ایراد داریم که باید در آینده فصل جدیدی در اقتصاد کشور باز کنیم.

** برخی در کشور فقط فریاد می زنند در حالی که با فریاد نمی توان حکومت کرد و باید بگوییم چنین مشکلاتی وجود دارد و راه حل آن نیز چنین است.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 469511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    26 6
    جناب لاریجانی واقعا نشان دادید که نماینده ملت ایران هستید نه یک حزب وجناح ویک گروه خاص .موضعگیریهای حضرتعالی در خصوص برجام قابل تقدیر است.