عضو سازمان نظام مهندسی استان اصفهان و کاندیدای گروه امید از نبود کیفیت در معماری کشور انتقاد و دلیل عمده این ضعف را مربوط به سیستم فعلی سازمان های نظام مهندسی بیان کرد.

اکبر ربانی فرد در گفت و گو با خبرنگار خبر آنلاین با اشاره به کیفیت معماری در جامعه ایرانی ابراز داشت: معماری در کشور ما کیفیت خوبی ندارد و ضعیف است و بخش عمده ای از این ضعف به سیستمی که در این مجموعه حاکم است بر می گردد؛ سیستم و نظامی که سلامت مناسبی هم ندارد.

عضو سابق هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی با اشاره به برنامه‌های تعیین شده برای رفع این ضعف‌ها افزود: در آن زمان که در هیئت رئیسه بودم برای مقابله با این ضعف طرحی را اجرا کردیم تا کار کنترل و نظارت را از شکل و شمایل شخصی به صورت آنلاین درآوریم که زمینه و بستر آن نیز فراهم شد و در روند اجرا نیز موفق بود.

وی افزود: برنامه بعدی ما با توجه به تبحر و تجربه کم افراد تحصیلکرده آکادمیک برگزاری کلاس های آموزشی بود؛ ولی متاسفانه با عوض شدن هئیت مدیره دیگر این کار عملیاتی نشد.

عضو نظام مهندسی اصفهان با اشاره به این که فلسفه ایجاد نظام مهندسی اجرای قانون بوده است، ابراز داشت: ابتدا نظام معماری در اصفهان شکل گرفت و به تدریج سازمان نظام مهندسی برای پوشش هر 7 تخصص مرتبط با ساخت و ساز و با تغییر در ساختار و محتوا شکل گرفت.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تخصصی شدن موضوعات، خلاقیت در فضاهای شهری و معماری ما کم شده است، ادامه داد: در نگاه اول باید گفت که سیستم موجود یک سیستم بسته است، خلاقیت را قربانی میکند و اجازه رشد به اعضایش را نمیدهد.

ربانی فرد تاکید کرد: البته در قانون کارهایی برای ارتقای سطح آموزشی و دانش اعضا پیشنهاد شده اما در نهایت قانون نظام مهندسی بر خلاف نظام پزشکی به گونه ای تدوین نشده که عیب ها را رفع کند.

وی مشکل دیگر در این زمینه را نوع نظام آموزشی کشور برشمرد و گفت: سیستم آموزشی مشکلات اساسی دارد به گونه ای که گاه دانشجوی فوق لیسانس توانایی اندازه گذاری نقشه را ندارد در حالی که این توانایی را باید 6 سال پیش کسب کرده باشد.

عضو نظام مهندسی اضافه کرد: مشکل دیگر ما مهاجرت هایی است که در دهه های قبل صورت گرفت و باعث شد عرضه و تقاضا به هم بخورد و طراحان خلاق ما نتوانند کارهای زیاد و مناسبی طراحی کنند.

وی با اشاره به این که بدین شکل با وضع آشفته ای رو به رو هستیم که تعامل و کار در آن کمتر صورت می گیرد، بیان داشت: نمونه این مسئله نقشه های معماری کپی شده‌ای است که نه اجازه کار به دیگران می‌دهد و نه به خودی خود فایده‌ای دارد.

ربانی فرد با بیان این که باید روش ساخت و ساز و مدیریت آن اصلاح شود، تاکید کرد: بدین شکل وجود سازمان نظام مهندسی ضروری می‌شود همان‌گونه که در کشورهای پیشرفته چنین نظام هایی وجود دارد.

وی با بیان این که مطابق قانون یکی از اهداف سازمان ارتقاء کیفیت کار مهندسی است، گفت: ارتقای کیفیت مهندسی می تواند از طریق آموزش و کارهای فرهنگی باشد. چرا که اکنون هیچ اتفاقی در زمینه فرهنگی در سازمان نظام مهندسی رخ نمی دهد و کار فرهنگی مهندس ساز صورت نمی گیرد.

این عضو سابق هیئت مدیره، با تشریح فعالیت‌های نظام مهندسی در دوره پنجم اظهار داشت: در این دوره برای انجام پروژه های بزرگ در شهر جلسه تشکیل و به توضیح و تفسیر آن می پرداختیم؛ از طراح برای شرح پروژه دعوت می کردیم تا هم اندیشی صورت گیرد و همه همکاران در جریان اتفاقات روی داده قرار بگیرند و شیوه های طراحی را با هم به اشتراک بگذارند.

وی با بیان این که از دیگر فعالیت ها در این زمینه انتخاب معمار برتر بود که هنوز هم این کار صورت می گیرد، گفت: گر چه این کارها وقت گیر، انرژی بر و هزینه بر است ولی نتیجه آن بسیار خوب است و باعث حضور اعضا در سازمان میشود.

ربانی فرد گفت: الان در مجمع عمومی سازمانی که حدود 27000 عضو دارد حدود 400 نفر شرکت می کنند اما مشکل آنجاست که نتوانسته ایم با هم پیوند برقرار کنیم و سازمان نظام مهندسی را خانه دوم مهندسان کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمده تفاوت فعالیت ساخت و ساز در ایران با کشورهای صنعتی اظهار داشت: تفاوت عمده و اصلی در تصدی گری دولت در امور است؛ به طور مثال در ایالات متحده دولت در ساخت و ساز دخالتی ندارد و این بخش خصوصی است که پرچمدار است.

عضو سابق هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه انجمن معماران آمریکا یکی از معتبرترین این سازمان های غیر دولتی است که کارهای علمی و فرهنگی می کند، افزود: تفاوت دیگر کمبود بوروکراسی در کشورهای غربی است؛ به گونه‌ای که گاه گرفتن پروانه ساخت حدود 20 دقیقه زمان برد.

وی با بیان این که در دهه های اخیر در کشورهای اطراف ایران پیشرفت های زیادی صورت گرفته و ساخت و سازهای بسیاری انجام شده است، تصریح کرد: ما صدها سال سابقه ساخت و ساز داریم، هنر و توانایی نیز داریم ولی به دلیل عدم پرورش افراد بین المللی و نهادینه نکردن حرفه مان پروژه های ما را شرکت ها و نیروهای هندی و پاکستانی و مصری انجام می دهند.

ربانی فرد تصریح کرد: تغییر این مواد امکان پذیر است و تلاش و هدف گروه امید نیز برای شرکت در انتخابات تغییر همین ساختارها و برنامه ریزهای اساسی دراین ارتباط است.

گفتنی است مهندس اکبر ربانی فرد پیش از این مسئولیت های عضو هیئت مدیره سازمان در دوره پنجم. نایب رئیس سازمان در سالهای 1388-1391. رئیس گروه تخصصی معماری سازمان در سالهای 1388-1391 را در رابطه با سازمان نظام مهندسی بر عهده داشته است.
همچنین بخشی از سوابق اجرایی و علمی وی عبارت است از:
- ریاست اداره شهرسازی شهرداری اصفهان 1355-1362.
- همکاری با شادروان مهندس کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی.
- مسئول تهیه طرح جامع منطقه ای اصفهان.
- مشاور شهرداری تهران در سازمان زیبا سازی و عضو شورای فنی سازمان زیبا سازی.
- معاونت عمرانی دانشکاه آزاد خوراسگان.
- شرکت در جلسات مشاوره ای با شهرداری اصفهان و شورای شهر و دریافت لوح تقدیر از شورای اسلامی شهر ( ارائه طرح اصلاح ساختار صدور پروانه ساختمانی).
- تدریس معماری در دانشگاه های سپهر و آزاد اسلامی شعبه خوراسگان.
همچنین اعضای گروه امید عبارتند از:
نیلوفر شاه منصوری ،عبدالله کوپایی ، علی عموشاهی ، مصطفی مهربد ، مهدی زمانی ، سید محمد مهدی موسوی ، علی ربیعی ، اکبر ربانی فرد ، دیهیم تاکی ، مسعود خوانساری ، ایرج بیژن ، عباس صادقی ، محمد مسعود ، مجتبی ربیع زاده و مسعود حقدانی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 463830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =