سازمان نظام مهندسی نیازمند تحولات اساسی است

معاون عمرانی شهردار سابق اصفهان وضعیت فعلی نظام مهندسی اصفهان را نگران‌کننده دانست و گفت: این سازمان نیازمند تحولات اساسی است چراکه روشهای گذشته سازمان که متکی به فرد و سیاستهای غیرعلمی است جوابگوی جمعیت زیاد اعضای این سازمان نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی عموشاهی در نشست خبری به مناسبت انتخابات دوره جدید سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: نظام مهندسی در هر کشوری یکی از پایه‌های مهم و تاثیرگذار در بخش‌های فنی و در کل صنعت ساختمان‌سازی است و از بدو آغاز ساختمان تا زمان بهره‌وری و بهره‌برداری بر اساس اصول و قوانین این صنعت را هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه ساختمان مبنای اقتصاد هر کشوری است، افزود: اگر ساختمان رونق داشته باشد اشتغال و اقتصاد نیز پیشرفت خواهد کرد.

عضو سازمان نظام مهندسی اصفهان با اشاره به کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور طی سالهای 91 تا کنون ابراز داشت: در سال 91 در کل کشور 223 هزار و 828 فقره پروانه ساختمانی به متراژ 122 میلیون و 339 هزار و 314 مترمربع صادر شده است که در طی کاهشی چشمگیر این آمار در سال 93 به 64 هزار و 186 فقره به متراژ 37 میلیون و 612 مترمربع کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه این امر در رکود اقتصادی کشور، بیکاری و کاهش اشتغال تاثیر بسزایی دارد، ابراز داشت: بخشی از این رکود به سیاستگزاری‌های نظام مهندسی کشور و استانها برمی‌گردد.

عموشاهی وضعیت کنونی نظام مهندسی را نگران کننده برشمرد و اضافه کرد: در سال جاری اصللاح قانون نظام مهندسی به مجلس ارائه اما این طرح رد شد.

وی با بیان اینکه بر این اساس تصمیم بر آن شد که گروهی تشکیل و برای ایجاد تحول وارد عرصه نظام مهندسی شود، تاکید کرد: بر این اساس گروه امید شکل گرفت تا از تجارب افراد با سابقه و پتانسیل نیروهای جوانان استفاده شود و تلاش ما این است که نظام مهندسی از حالت رکود فعلی خارج شود.

معاون عمرانی شهردار سابق اصفهان تاکید کرد: مبانی گروه «امید» بر اساس خرد جمعی است و اتاقی فکری شامل انسانهای مدیر و با تجربه قدیمی و جوانهای پرانرژی صاحب فکر و از گروه‌های تخصصی نظام مهندسی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تعامل و مشارکت با کلیه اعضای سازمان و بیرون سازمان خط مشی این گروه قرار گرفته است، اظهار داشت: اگر برای سازمان نظام مهندسی و ذی‌نفعان آن گرفتاری پیش آید باید با تعامل رفع شود.

عموشاهی با بیان اینکه لازم است به سمت اعتلای سازمان پیش برویم و شان و منزلت سازمان را حفظ کنیم، اظهار داشت: پاسخگویی به مردم و شفاف سازی فعالیت‌ها از اهداف اصلی گروه ماست.

در ادامه این نشست اکبر ربانی فرد از اعضای سازمان نظام مهندسی اصفهان نیز اظهار داشت: جمعیت اعضای سازمان نظام مهندسی استان حدود 28 هزار نفر با طیف گسترده سنی و تواناییهای مختلف علمی و فنی و تجربی است.

روش‌های گذشته سازمان نظام مهندسی جوابگو نیست

وی افزود: به یقین روشهای گذشته سازمان که متکی به فرد و سیاست های غیرعلمی است جوابگوی این جمعیت کثیر نیست و ما مجبور هستیم سیستم‌ها و روش‌های کاری سازمان را اصلاح و بر اساس علم مدیریت و استفاده از ابزارهای موجود کاری کنیم که سازمان و ساختار تشکیلاتی آن سرو سامان پیدا کند.

عضو سازمان نظام مهندسی اصفهان تاکید کرد: در همه جای دنیا این امری معمول و پذیرفته شده است که یک جمعیت سازمان یافته را به شکل سلیقه‌ای نمی‌‌توان اداره کرد و باید از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم مدیریتی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه ارتقای دانش و سطح علمی اعضا و نظم دادن به امور عاضای سازمان نظام مهندسی ضروری است، ابراز داشت: اگر در هین دو حوزه نیز متمرکز شویم در بخش ارتقای خدمات مهندسی در کشور مسئولیت گسترده‌ای داریم.

کمبودهای سیستم آموزش عالی نظام مهندسی باید ارتقا پیدا کند

ربانی فرد تصریح کرد: در این راستا کمبودهای سیستم آموزش عالی باید با برگزاری فعالیت‌های اموزشی ارتقا پیدا کند که نتیجه آن برای مردم جامعه و اعضای سازمان اثربخش خواهد بود.

وی افزود: لازم است بسترهای مناسب برای فعالیت سالم اعضای سازمان نظام مهندسی فراهم شود تا با وضعیت مناسب‌تری خدمات مهندسی را به جامعه ارائه کنند.

عضو سازمان نظام مهندسی اصفهان با بیان اینکه خردجمعی، هم‌افزایی، شفافیت، استفاده از ساختارهای مدرن و پدیده‌های جدید مانند آی تی مورد توجه گروه ما قرار گرفته است، ابراز داشت: ارتباط با فعالان صنعت ساختمان و آموزش در سطح عالی از اهداف ما است تا سازمان را به وضعیتی برسانیم که کرامت مهندسان در طرح حفظ شود.

وی ادامه داد: از سویی این جمعیت زیاد باید بتوانند خدمات موردنیاز جامعه را در عصر حاضر به نحو احسن برآورده کنند و وضعیت خود را با شرایط منطقه خود همساز کنیم که این موارد از اهداف گروه امید قرار گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =