ایرج رهبر، عضو کانون سراسری انبوه‌سازان به ارزیابی وضعیت بازار مسکن و پیش‌بینی از وضعیت آتی این بازار در نیمه دوم سال 1394 پرداخت.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان اعتقاد دارد که «شرایط بازار مسکن و عوامل موثر در این بازار نشان می‌دهد که بخش مسکن در نیمه دوم سال از رکود خارج نخواهد شد.»

ایرج رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با تشریح وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: «ما از چند نظر داریم بخش مسکن را بررسی و عوامل موثر در آن را تجزیه و تحلیل می‌کنیم.»

وی افزود: «یکی از مسایل، دوره‌های زمانی است که رکود اتفاق افتاده است؛ به طوری که دوره 20، 25 سال گذشته را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم دوره رکود بیش از 2 یا 2.5 سال نبوده است.»

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: «اگر از این نظر بخواهیم مساله را نگاه کنیم، تقریبا دوره رکود باید به اتمام رسیده باشد و رونق اتفاق افتاده باشد.»

رهبر با ذکر این نکته که عامل موثر دیگر روی بخش مسکن که تاثیر آن نیز قابل توجه است، قدرت خرید مردم است، عنوان کرد: «ما باید ببینیم که آیا در قدرت خرید مردم تغییری به‌وجود آمده یا خیر! اما از این نظر نشانه‌ای دیده نمی‌شود که قدرت خرید را بالا ببرد.»

وی ادامه داد: «عامل موثر دیگر، طرح‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که دولت در پیش می‌گیرد که از این نظر، هنوز برنامه‌ای اجرایی نشده که باعث تحریک بازار شود.»

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان متذکر شد: «با توجه به این مسایل، می‌توانیم ارزیابی کنیم که آیا از رکود خارج خواهیم شد و امیدی به آینده وجود دارد یا خیر.»

رهبر با بیان این‌که ارزیابی ما این است که در نیمه دوم سال بخش مسکن از رکود خارج نخواهد شد، خاطرنشان کرد: «پیشنهاد من این است که قدرت خرید مردم تقویت شود و برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها به سمتی رود که بخش مسکن را از رکود خارج کند.»

وی تاکید کرد: «ما باید صبر کنیم، اما در این دوره 6 ماهه آینده تغییری و تحولی را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.»

22539

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام BE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    12 1
    وقتی یه آپارتمان 100 متری تو یه جای معمولی شهر حدود 500 میلیون قیمت داره با درآمد متوسط ماهی 2 میلیون چه انتظاری دارن ، مردم که نمیتونن معجزه کنن . در ضمن این همه آپارتمان خالی تکلیفش چیه ؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    8 4
    اولین باره که کارشناسی واقع بینانه و درست در حوزه مسکن دیدیم
  • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    10 2
    چه کارشناسی تا زمانیکه قدرت خرید مردم همین باشه بدتر میشه که بهتر نمی شه
  • بی خانه IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    8 3
    عزیز برادر اگر منظور از خارج شدن از رکود گرانی مسکن است امیدوارم همچنان در رکود بماند .اما اگر منظور ایجاد قدرت خرید برای مصرف کننده نهائی است ونه دلالان ومحتکران وطالبان درامد اجاره وحافظین قدرت سرمایه انشاء خرید وفروش اضافه بشه
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    14 2
    قدرت خرید مردم را بالا ببرند ؟؟؟؟؟ یا قیمت واقعاً نامتعارف مسکن رو واقعی کنن .
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    10 2
    مشکل ما مردم اینه که از قدرت دلارها نفتی نا اگاهیم ، در سالیان گذشته بخش قابل توجهی از پول نفت وارد ساخت و ساز شد و آنقدر ساختند که حاصل جمع آن با افزایش آگاهی و شعور مردم در کاهش زاد و ولد و افزایش مرگ و میر و همینطور کاهش قدرت اقتصادی عددی میشود منفی که تا سالیان سال ادامه خواهد داشت
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    9 2
    خارج نمی شود چون مردم پول ندارن حالا هی بگردید دنبال پرتقال فروش
  • امیراسد A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    9 3
    نمیدونم چرا اینقدر رکود مسکن که یعنی گرونتر شدن و فروش بیشتر ، مهم شده. بابا بخدا اینطور نیست که همین که اسم رکود آمد ، بد باشه . یه جاهایی رکود خوبه ، یکی از اون جاها همین مسکن هست که تبدیل شده بود به یک کالای بورسی و بازاری، خوب اگه مسکن از این حالت در بیاد و به قول آقایون از این بابت بهش رکود بخوره ، بده؟ شاید این خیر باشه و سرمایه های بیخودی انباشته شده در این بخش مضر به حال اقتصاد تولید محور و صادرات محور، بره به طرف تولید صادرات محور ، البته بعد از شکسته شدن مقاومت بعضی از آدمهای راحت طلب و طماع انشاالله. خدا مگه نمیگه: که چه بسا چیزهایی برای شما خوب است اما شما آن را بد می پندارید و خدا میداند و شما نمیدانید...
  • عطا IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    9 4
    حالا که یک محصول در حال ارزان شدن است شما نمیگذارید بابا دست از سر این مسکن بردارید تا خوب ارزان و به قیمت واقعی خودش برسد تا همه مردم صاحب مسکن بشوند
  • بی نام A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    8 2
    قطع یقین بدانید اگر قیمت مسکن که در دولت عدالت محور نا مردانه سه برابر شده تا چهل در صد در عمل و نه شعاری کاهش نداشته باشد غیر ممکن است هر تر فندی بکار گیرید رونق بازار بر گردد چون مردم به این قیمت ها اعتقادی ندارد قیمت تمام شده هر متر مربع کمتر از یک میلیون تومان در شرایط فعلی بازار است بنده یک مهندس با سی سال سابقه اجرایی و محاسبات می فهمم این قیمت های نجومی را مردم خریدار نبوده و نخواهند بود هر تبلیغ رسانه ای و غیره می خواهد بکنید راه و تنها راه کاهش قیمت هاست حد اقل چهل در صد
  • امیراسد A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    9 1
    چرا باید از رکود خارج شود؟
  • کبیری A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    1 3
    الان دیگه بهترین زمان برای ساخت وساز هست همه چیز مهیا هست بازار رونق خواهد گرفت.