حسینعلی شهریاری

اسفند برای بیمارستان ها همیشه ماه پرمشغله ای بوده است، چرا که موقع حساب و کتاب یک ساله می رسد و همین دوباره کمبود اعتبار و جور در نیامدن دخل و خرجشان را یاد مسئولان بیمارستان ها می اندازد. بسیاری از این بیمارستانها به دلیل اینکه نتوانسته اند مطالبات خود را از بیمه ها دریافت کنند دچار مشکل هستند که البته بیمه ها نیز به دلیل نداشتن منابع لازم برای تامین هزینه ها دچار مشکل شده اند.

حالا دیگر چندسالی می شود که کمبود اعتبار برای بیمارستان ها به بزرگترین مشکل آن ها تبدیل شده است. اعتباری که کمبودش به چهار، پنج هزار میلیارد می رسد و همین هم باعث شده است تا مواد مربوطه برنامه چهارم توسعه اجرایی نشود. مشکل دیگر که نگرانی بسیاری از کارشناسان را هم به خود جلب کرده است کندی روند کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم است. در حال حاضر ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه کشور به عنوان چالش برانگیزترین موضوع در حوزه سلامت تبدیل شده است؛ ماده ای که هنوز اجرایی نشده است و همین هم باعث شد تا در تدوین برنامه پنجم دوباره این موضوع در نظر گرفته شود و طبق آن سهم مردم در تامین هزینه های درمانی 30 درصد و سهم دولت 70 درصد تعیین شده است. کمبود منابع اعتباری علاوه بر این، باعث شده است که سرانه درمان و بهره وری نیز پایین باشد و رضایت ها را جلب نکند.

باید گفت که برای تامین منابع مالی به منظور کاهش هزینه های درمانی که از جیب مردم پرداخت می شود دو راهکار در پیش روی دولت قرار دارد: بیمه ها باید آنقدر قوی شوند که بتوانند هزینه های خودشان را تامین کنند که لازم است حق بیمه پرداختی بیشتر شود و راهکار دوم افزایش مالیات برای تامین حق بیمه است که متاسفانه در هر دو قسمت دچار مشکل هستیم و نتوانسته ایم منابع لازم را برای بیمه ها تامین کنیم.

از سوی دیگر برای اینکه هزینه های درمانی که از جیب مردم پرداخت می شود به کمتر از 30 درصد برسد باید حداقل 35 درصد رشد سالیانه در منابع نظام سلامت داشته باشیم و این غیر از کمبودها و کسری های قبلی است که می بایست جبران شود.

به هرحال ما امیدواریم با پرداخت کسری اعتبار که قرار است دولت به وزارت بهداشت بدهد و مقدار آن هزار و 200 میلیارد تومان است و وزیر بهداشت قول آن را داده است که تا آخر سال به بیمارستان ها پرداخت کند، این مشکلات کمی حل بشود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 46223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =