لحظه‌های دلهره‌آور فرود بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در باد شدید

فیلم فرود یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس A380 در شرایط باد عرضی شدید این روزها حسابی سر و صدا به پا کرده و مورد توجه دوستداران پرواز قرار گرفته است.

 

 

در این فیلم که در فرودگاه دوسلدورف گرفته شده یک هواپیمای A380 دست به فرود در شرایط باد شدید عرضی(مایل) می‌زند. شاید برای هواپیماهای کوچک این نوع فرود آسان باشد اما برای بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان این مسئله بسیار پیچیده است. اندازه بزرگ و وزن سنگین حدود ۴۳۴ تن این هواپیما این فیلم را کم‌نظیر کرده و مهارت خلبان پرواز را به رخ می‌کشد.

فرود هواپیماها همیشه در جهت مخالف باد صورت می‌گیرد چون باد مخالف در فرود می‌تواند سرعت هواپیما نسبت به زمین یا Ground Speed را کاهش داده و سرعت حقیقی یا True Airspeed را ثابت نگاه دارد. در شرایطی که CrossWind یا باد عرضی یا میل شدید باشد فرود هواپیما یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های خلبانی است که همواره در طول دوران آموزش روی آن تأکید می‌‌شود.

در این روش خلبان با دریافت جهت مغناطیسی و سرعت باد از برج مراقبت اقدام به اصلاح مسیر و ایجاد زاویه انحراف یا همان Crab دماغه نسبت به باند می‌کند. برای این منظور ابتدا باید مسیر زمینی یا Track هواپیما با خط وسط باند منطبق شود و سپس دماغه هواپیما در جهت مخالف باد قرار بگیرد. در این حالت هرچند جهت دماغه و Heading متفاوت است اما قدرت موتور و بردار رانش هواپیما آن را در مسیر صحیح نسبت به باند قرار می‌دهد. این وضعیت دقیقا تا لحظه فرود یا Touchdown ادامه پیدا می‌کند و خلبان دقیقا لحظاتی قبل از تماس چرخ ها با زمین اقدام به اصلاح زاویه انحراف می‌کند. این نوع فرود هرچند پیچیده است اما بسیار زیبا و دلهره‌آور به نظر می‌رسد.

5454 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 462011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    16 44
    مال خط امارات، بعید نیست خلبان ایرانی مقیم کانادا این ایرلاین کاپیتانش بوده باشه...
  • بی نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    9 1
    مثل یک باقرقره نشست
  • بی نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
    11 0
    حتی اگر کامپیوتر نشوندش باز دم سازندش گرم
  • ما A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    18 1
    همچین هم عجیب نیست ما تو پروازای داخلی فرود وحشتناکتر ازین داریم اونم هرروز
  • محسن IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    14 1
    .......با تمام این تفاسیر .....خدارو شکر سالمن....به امید روزی که هیچ حادثه ای جون انسانها رو نگیره ....