ایرنا به نقل از رئیس اتاق بازرگانی نوشت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایگی دارد و فعالیت در قالب برند مشترک با لهستان برای تولید مواد غذایی مورد نیاز می تواند یک گام مثبت برای مناسبات دو کشور باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایران و لهستان می توانند با ایجاد شرکت ها و برندهای مشترک علاوه بر تامین نیازهای منطقه خاورمیانه، حوزه اروپا را نیز تحت پوشش قرار دهند.

محسن جلال پور امروز در حاشیه نشست خود با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان، در گفت وگو با خبرنگاران ایران و لهستانی، اظهار داشت: ایران در منطقه ای واقع شده که حدود 400 میلیون نفر جمعیت دارد و شمار اتباع اروپایی نیز 600 میلیون نفر است که می توان در قالب همکاریهای مشترک، مناطق مزبور را تحت پوشش قرار داد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایگی دارد و فعالیت در قالب برند مشترک با لهستان برای تولید مواد غذایی مورد نیاز می تواند یک گام مثبت برای مناسبات دو کشور باشد.

جلال پور شرایط تحریم روسیه و منع لهستان برای صدور کالا به این کشور را یادآور شد و افزود: شرکتهای مشترک ایرانی - لهستانی می توانند در این زمینه نقش داشته باشند و نیازهای روسیه به مواد غذایی را تامین کنند.

وی همکاری دو کشور در بخشهای کشاورزی، صنایع، خودروسازی، زیست محیطی، پساب و فاضلاب و انرژی را بخشی از زمینه های مستعد مناسبات تهران - ورشو دانست.

رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد: اتاق مشترک ایران ولهستان تا ابتدای سال 2016 شکل بگیرد و حجم مبادلات تجاری را از سطح کمتر از 100 میلیون دلار فعلی ارتقا بخشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار لهستانی در خصوص همکاریهای دو کشور در زمینه انرژی، اظهار داشت: ایران از منابع عظیم گاز برخوردار است و می تواند از کوتاهترین مسیر نیاز این کشور را تامین کند.

یانوش پیرخوچینسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کشور متبوعش در زمینه تولیدات صنعت غذایی از کشورهای شاخص محسوب می شود، در عین حال امروز بخشی از نیازهای اروپا به لوازم خانگی و مبلمان توسط لهستان تامین می شود.

وی گفت: تجار ایران و لهستانی نباید متکی به فروش کالا به یکدیگر باشند، بلکه باید بازارهای جدیدی را برای همکاریهای مشترک و پایدار تعریف کنند.

به گفته وزیر اقتصاد لهستان، اکنون چند صد شرکت این کشور برای سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل کرده اند و علاوه بر ماشین سازی، نفت وگاز، داروسازی ، لکوموتیوسازی و دیگر زمینه های مشترک، امکان همکاری وجود دارد.

این مقام لهستانی یادآور شد: اکنون شماری از دانشجویان ایرانی در لهستان به تحصیل اشتغال دارند و این امر می تواند در گسترش همکاریهای فرهنگی بین دو کشور نقش داشته باشد.

رامین مهمان پرست سفیر ایران در لهستان چندی پیش گفت: بازار 80 میلیون نفری ایران زمینه ای برای گسترش مناسبات تهران - ورشو محسوب می شود و

لهستان می تواند به عنوان یکی از شرکای اصلی کشورمان در آینده باشد و حجم مبادلات دو طرف تا سقف یک میلیارد یورو برسد.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =