صدای اقتصاد نوشت: ارزش سهام فولکس واگن از وقتی که رسوایی‌اش خبری شده، 30 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

 فولکس واگن اعلام کرده است که حدود 11 میلیون خودروی این شرکت در سراسر جهان درگیر مسئله رسوایی محیط زیستی این شرکت هستند و این یک فاجعه برای شرکت خودروسازی آلمان به حساب می آید. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در اول این هفته اعلام کرد که شرکت آلمانی تولید خودرو، از نرم افزارهایی استفاده کرده که میزان تولید گازهای سمی را در یک مدل از خودروهایش به موتور دیزل، به اندازه میزان استاندارد نشان می داده؛ در صورتی که میزان تولید گازهای آلوده کننده بسیار بیشتر از این میزان بوده است.

شرکت فولکس واگن این امر را تاییید کرده و بناست که هیات مدیره شرکت امروز تشکیل جلسه بدهند تا ببینند که چطور می توانند با این رسوایی کنار بیایند. روزنامه تاگس اشپیگل نوشته است که شاید وینترکورن، مدیر عامل 68 ساله فولکس واگن، تغییر کند و به جای او، ماتیاس مولر، مدیر عامل شرکت سازنده خودروهای لوکس پورشه، مدیر عامل فولکس واگن شود اما فولکس این امر را تکذیب کرده است.

بزرگترین سازنده خودروی جهان اعلام کرده است که در سومین فصل سال، 7.3 میلیارد دلار برای حل کردن مشکل خودروهای درگیر این رسوایی اختصاص خواهد داد اما میزان خسارتها بسیار بیشتر از این بوده است؛ آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا شرکت فولکس واگن را برای تقلب در مورد آلودگی خودروهایش 18 میلیارد دلار جریمه کرده و تا کنون، قیمت سهام فولکس واگن در بازارهای جهانی دو بار 20 درصد کاهش یافته است. در روز گذشته، وقتی که اعلام شد کشورهای اروپایی و آسیایی نیز میزان آلودگی خودروهای فولکس را در کشورهای خود بررسی خواهند کرد، دوباره سهام این شرکت سقوط کرد. میزان ارزش فولکس واگن از ابتدایی رسوایی تا کنون، 30 میلیارد دلار کاهش یافته است.

رسوایی تقلب فولکس واگن، بزرگترین رسوایی تاریخ 78 ساله این شرکت به شمار می‌رود و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز گفته است که مسئله باید با شفافیت کامل دنبال شود. از سوی دیگر، دادستانهای آمریکایی در ایالتهایی مثل نیویورک، از فولکس واگن شکایت کرده‌اند که این شرکت علاوه بر صدمه زدن به محیط زیست، تقلب کرده و قوانین ایالتی و فدرال را زیر پا گذاشته و باید طبق جرایم مربوط به تقلب و کلاهبرداری با آن برخورد شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    34 1
    خودتون مقایسه کنید
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    28 2
    باید از ابر غول های بزرگ خودروسازی جهان ایران خودرو و سایپای بسیار فوق پیشرفته بیاموزند که همیشه به فکر محیط زیست هستند .
  • حمید IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    22 0
    ما هم کمر یک سری کلاهبردار و دزد را که اسم خودشونو گذاشتن خودروساز رو می شکنیم.به امید شکستن کمر فرغون سازهای اصلاح ناپذیر داخلی.