پنج استاد و دو صندلی/ این استادان ایلامی عزم بهارستان کرده اند

انتخابات مچلس دهم در پیش است.

سیاوش دارابی/خبرآنلاین ایلام: هر ناظر بی طرفی که رقابت های انتخاباتی را در ایلام رصد کند، به راحتی می تواند فاکتورهایی که یک نفر را در اینجا پیروز انتخابات کند تشخیص دهد، و احتیاجی به پژوهش بیشتری نیست. اصلی ترین فاکتور نیز حمایت قبلیه است و این وسط تنها کسانی پیروز می شوند که ضمن حمایت قبیله یا ایل خود، بتواند حمایت دیگر قبایل را که احیانا کسی از آنان برای انتخابات نامزد نشده جلب نماید، و این همه قصه انتخابات ایلام است. گرچه بعضی اوقات رد پای کاندیدای حزبی نیز به چشم می خورد اما احزاب نیز از کاندیهایی حمایت می کنند که حمایت ایل بزرگی را پشت سر داشته باشند و اصلا رای در ایلام حزبی نیست، گرچه کسانی نیز پیدا می شوند که تفکر خاصی برایشان اهمیت دارد، اما حتی آنها نیز در دام بازی قیبله می افتند. در این بین می توان به برخی از کاندیدها برای شکستن این نگاه در دراز مدت امید بست و آنان کسانی هستند که کاملا به ضررهایی که قبیله می تواند بر پیکره دموکراسی(منظورم نوع ایرانیش با همه خوبی و بدیهاش) وارد کند آشنا هستند، به نظر ما اساتید دانشگاهها به دلیل تجربه و سطح علمیشان به خصوص کسانی که در حوزه های علوم اجتماعی تحصیل و تدرس کرده اند، بهترین نامزد برای شکستن نگاه قبیله ای هستند گرچه ذهنیت برخی ازاین اساتید نیز قبیله محور است و امکان تغییر ندارد. 

ما در این گزارش شرحی کوتاه بر وضعیت اساتیدی خواهیم زد که آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات حوزه شمالی استان ایلام که دارای دو سهمیه است، اعلام کرده اند.

سارا فلاحی

سارا فلاحی متولد شهرستان ایوان و عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد ایلام است که در انتخابات گذشته توانست با جذب 18 هزار رای جایگاه خود را در ایلام به عنوان یک فعال سیاسی تثبیت نماید، به نحوی که کمتر رسانه ای در ایلام پیدا می شود که در طول سال مصاحبه یا یاداشتی از ایشان را منتشر ننماید. او که خود را مستقل می داند ،در موضع گیری ها سعی می کند به رای دهندگان فاصله توسعه ای ایلام و استانهای برخوردار را تشریح کند و با انتقاد از این وضع به جای بیان دلایل این عقب ماندگی وعده توسعه را می دهد. علاوه بر این او با ارتباط گیری با زنان و دختران جوان سعی در کشاندن آنان به پای صندوقهای رای دارد به نحوی که در انتخابات گذشته با سپردن مدیریت ستادهای انتخاباتی خود به زنان نشان داد که قصد استفاده جدی از این پتانسیل را دارد. برخی معتقدند خانم فلاحی در دوره قبلی با هدف ریزش آرای داریوش قنبری در شهرستان ایوان وارد گود رقابت ها شد و در دوره کنونی نیز چنانچه بتواند نقش قبلی خود را ایفا کند می تواند در شکست قنبری به صورت فعالی نقش آفرینی نماید.


داریوش قنبری

داریوش قنبری متولد شهرستان ایوان و دانش آموخته روابط بین الملل و استاد دانشگاه الزهرا تهران است که تنها ایلامی است که توانسته با جذب آرای مردم دو دوره در مجلس شورای اسلامی حضور یابد. صراحت بیان و تسلط بر اوضاع سیاسی کشور و جهان از او فردی ساخته که توانایی اقناع هر رای دهنده ای را دارد. در استانی که همه کاندیدها با وعده های فراتر از اختیار سعی در جذب آرا مردم دارند داریوش قنبری به صراحت می گوید وظیفه نمایندگان در حوزه نظارت و قانون گذاری است و او فقط می تواند با پیگیری مشکلات ملی به جدال با مشکلات مخلی برخیزد. او با افتخار بر برگه تبلیغاتی خود نوشت وکیل ملتم ونه دولت و نشان دادن این مشی، او را به یکی از سرسخترین نماینده ها در انتقاد از دولت احمدی نژاد تبدیل کرد . ایشان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از دکتر حسن روحانی حمایت کرد و در حالی که در ایلام زمزمه هایی مبنی بر سپردن سکان یک وزارت خانه یا یک معاونت مهم به وی وحود داشت، پس از پیروزی دولت تدبیر و امید به عنوان مشاور امور بین الملل وزیر نفت منصوب شد که به دلیل شرکت در انتخابات از این سمت استعفا داد.


سید محمد طاهری مقدم

سید محمد طاهری مقدم متولد شهرستان مهران، دانش آموخته تاریخ و رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام است که خرداد ماه به دلیل شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی از این سمت استعفا داد. تسلطش بر تاریخ ایران زمین و ایلام از او چهره ای ساخته که ضمن درک قدمت فرهنگی ایلام، ستایشگر مردان و زنانی باشد که علی رغم اینکه در محروم ترین و بیکار ترین استان کشور زندگی می کنند امید فصل مشترک آنها برای آینده ای بهتر است. سید دوست داشتنی، با حجب و حیایی که دارد و ایده هایی که او را به دولت دکتر روحانی نزدیک کرده می تواند بهترین گزینه برای اعتدالیون باشد. او که در دوران مدیریتش بر دانشگاه پیام نور استان توانسته به ارتقا دانشگاه کمک شایانی کند، اینک در پشت سر خود اساتید و دانشجویانی را می بیند که به پاس زحمتهایش و به دلیل افکار مترقیانه اش که کمتر بوی قبیله گرایی می دهد در خمایت از او ، هر خانه را به ستادی برای او تبدیل کرده اند. چرا که کمتر خانواده در حوزه شمالی استان پیدا می شود که دانشجویی در این دانشگاه نداشته باشد و با مدیریت طاهری آشنایی نداشته باشد. او که این روزها در گفتگوهای روزه مردم جایگاه خوبی پیدا کرده است باید دید با شروع انتخابات و اعلام رسمی برنامخه هایش کماکان می تواند محبوبیت کنونی خود را حفظ کند یا نه؟.

احمد شوهانی
احمد شوهانی متولد شهرستان مهران و دانش آموخته علوم سیاسی است که از سال 81 به عنوان عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد ایلام مشغول خدمت بود تا اینکه در دوره نهم مجلس شورای اسلامی به مدد همراهی دانشجویانش وارد مجلس شد و اینک عضو کمسیون امنیت ملی مجلس است. او که عضو فراکسیون رهروان ولایت است با سر کار آمدن دولت روحانی به حمایت تمام قد از ایشان پرداخته و مخالفان دولت به خصوص پایداری ها را به شدت مورد نقدهای کارشناسانه خود قرار می دهد . او در اظهار نظری جالب می گوید: "من به شما خبر می‌دهم که تخریب‌ها علیه دولت سازماندهی شده است. تخریب‌چیان اطلاعات را از نیروهای نفوذی در استانداری‌هاو برخی افراد در بدنه دولت می‌گیرند. بعد در اختیار تریبون هایشان می‌گذارند. ما خبر داریم که نفوذی‌های بدنه دولت با جهه پایداری همکاری می‌کنند. درواقع دولت قبل هنوز در بدنه سیاسی کشور پایگاه دارد و اخبار را به آقایان در مجلس و جاهای دیگر منتقل می‌کنند". با اینکه جز داریوش قنبری کسی در ایلام نتوانسته برای دوبار به مجلس وارد شود، شوهانی نیز احتمالا این بخت را خواهد داشت که آرای زیادی به سمت خود جذب نماید، گرچه به دلیل حفظ نکردن شبکه انتخاباتی خود و همچنین تشدید رقابت های قبیله ای در بین ایل شوهان و همچنین مهران وضعیت او تا حدودی شکننده شده است. باید دید او در فرصت باقیمانده می تواند ضمن جلب حمایت طرفداران دولت و همچنین بزرگان ایل خود، خودشو به عنوان دومین فرد بعد از قنبری در تاریخ ایلام به عنوان کسی که دو دوره به مجلس شورای اسلامی را پیدا کرده، تثبیت نماید.

شهرام مامی
شهرام مامی متولد آسمان آباد، دانش آموخته روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام وموسس اولین مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره در استان افسرده ایلام است که روزگاری موسوی لاری وزیر وقت کشور در بازید از ایلام آن را شهری مغموم نام داده بود . سایت عصر ایلام در مورد او نوشته که ایشان دارای ذهنی خلاق و پشتکاری قوی است و می تواند با بهره گیری ازسرمایه ایلی و قبیله ای پیوندی مناسب برای اتصال بین داشته های سنتی و مدرن باشد. ارتباطات قومی دکتر مامی با شهرستان سیروان و ایوان و نیز اقوام تحصیلکرده و تاثیر گذار و همچنین دانشجویانش از دیگر فاکتورهای مثبت دکتر مامی است. ایشان خود را مستقل می داند گرچه رگه های اصلاح طلبانه در افکار او وجود دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =