مصطفی فروزان کنشگر اجتماعی و سیاسی و دانشجوی دکترای علوم سیاسی در مصاحبه ای با خبرآنلاین آذربایجان غربی در مورد مسائل روز کشور و استان آذربایجان غربی و همچنین عملکرد مسئولین دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته به گفتگو پرداخت.

مصطفی فروزان سر وقت معین با چهره ای گشاده و برخوردی صمیمانه در دفتر خبرگزاری حاضر شد و بعد از چند دقیقه احوالپرسی و گپ و گفت دوستانه مصاحبه را شروع کردیم 
بعد از پایان مصاحبه یک ساعت هم در دفتر خبرگزاری ماند، حرف های جلسه خصوصی تفاوتی با مصاحبه رسمی نداشت، معلوم بود که قلبا به سخنانی گفته اعتقاد دارد و اینبار ما درد و دلمان را از بد اخلاقی های سیاسی استان مطرح کردیم، فروزان اشراف کاملی از ریشه های تاریخی این اختلافات و بد اخلاقی ها داشت و در این مورد برای ما توضیح داد و تاکید کرد که نباید به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه دهیم به این بداخلاقی ها و اختلافات دامن زده شود و باید با صبر از کنار از این مسائل عبور کنیم تا خدایی ناکرده فضای ملتهب سیاسی استان بیش از این غبار آلود نشود چرا که نتیجه این مسائل میتواند در عرصه خدمت رسانی به مردم نقصان ایجاد کند، مردمی که حضرت امام آنان را ولی نعمت خود دانسته است.

• آقای دکتر فروزان لطفا برای آشنایی بیشتر خوانندگان خلاصه ای از بیوگرافی خود را برای خواننگان توضیح دهید.
بنده مصطفی فروزان، متولد بیست و جهار شهریور 1362 هستم. علت نامگذاری من به نام مصطفی همزمانی تولد بنده با ایام شهادت، شهید والا مقام دکتر مصطفی چمران بود. در دهه شصت رسم خانواده های مذهبی و انقلابی بر این بود که نام فرزندشان را با شهدای جنگ مزین می کردند.
دانشجوی دکترای علوم سیاسی با گرایش جامعه شناسی سیاسی از واحد علوم و تحقیقات تهران هستم گه مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته جامعه شناسی از همان دانشگاه اخذ نموده ام.
هم اکنون در تهران فعال بخش خصوصی هستم و نیز بصورت همزمان با حکم شهردار ارومیه به عنوان عضو هیات مدیره سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه حضور دارم. همچنین در دانشگاه های دولتی و آزاد نیز به عنوان مدرس دانشگاه فعال هستم.

• ارزیابی شما از عملکرد دوساله دولت تدبیر و امید چیست؟
برای ارزیابی عملکرد دولت تدبیر و امید ابتدا بایستی گریزی به قبل از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی بزنیم و باید ببینیم این دولت در چه شرایطی مورد اعتماد رای مردم قرار گرفت، تا پیش زمینه های تاریخی را متوجه نشویم نمیتوانیم کارنامه دو ساله دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم.
دولت دهم وقتی روی کار آمد که کشور با سه چالش عمده مواجه بود.
- مورد اول حوادث تلخ سال 88 بود که با مشارکت 40 میلیونی مردم می توانست یک حماسه و پیروزی برای مردم و نظام تلقی شود لیکن به هر دلیلی با حوادث بسیار تلخی مواجه شدیم که فارغ از جستجو برای یافتن مقصران، این مسائل بین نیروهای وفادار به آرمان های انقلاب و نیز آحاد مردم تلخکامی فراوانی ایجاد کرد.
- موضوع دوم عملکرد دولت دهم بود، دکتر احمدی نژاد در دور دوم و بخصوص دردو سال پایانی به گونه ای عمل کرد که کشور هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ شاخص های فرهنگی و اجتماعی در اوضاع بسیار نابسامانی بود. از طرف دیگر عملکرد ایشان شکاف عمیقی بین نهادهای مختلف نظام ایجاد کرده بود و ما شاهد بودیم که وی بصورت کاملا بی پروا فیلمی را در مجلس پخش کرد و علیه دو قوه دیگر نظام اعلان جنگ نمود، این موضوع حتی در جلسه استیضاح بنی صدر هم سابقه نداشت و این تیپ کنش های غیر سازنده به تعامل بین مسئولین عالی نظام و روابط بین قوای سه گانه آسیب رساند.
- مورد سوم هم پرونده هسته ای بود که علیرغم تمام زحماتی که تیم قبلی مذاکره کننده کشیده بودند این بحران به نتیجه قابل توجهی نرسیده بود، متاسفانه تحریم ها به شکل بی سابقه ای به اقتصاد کشور ضربه وارد کرده بود به گونه ای که ما نه میتوانستیم متناسب با ظرفیت تولیدمان نفتی بفروشیم و نه ارز حاصل از همین فروش حداقلی را وارد کشور کنیم و پول نفت در کشورهایی مثل چین و هند بلوکه شده بود و عملا ترانسفر ارز از طریق کانال های بانکی غیر ممکن شده بود و این موضوع باعث بوجود آمدن پدیده هایی به مانند بابک زنجانی شده بود که بی سابقه ترین اختلاس و پول شویی در خاورمیانه توسط این همین فرد رقم خورد .
دکتر روحانی در ایام انتخابات خواسته یا ناخواسته در مناظره های معروف تلویزیونی رو در روی سعید جلیلی قرار گرفت که همین مساله باعث شد که باقی کاندیداها از جمله دکتر ولایتی به سمت حمایت از مواضع دکتر روحانی آمدند و عده ای هم به سمت مقابل رفتند، نهایتا احساس میکنم ما در انتخابات سال 92 شاهد یک نوع رفراندوم در مورد نحوه انجام مذاکرات هسته ای بودیم. به عبارتی یک نوع نظرسنجی در مورد نحوه مذاکرات هسته ای از مردم در قالب انتخابات ریاست جمهوری انجام شد و اکثریت مردم به این رویکرد نو رای دادند که باید با تعامل و مذاکره و حفظ اصول انقلاب و پایبندی به مبانی ارزشی نظام، بایستی با طرفین مذاکره بتوانیم این موضوع را حل و فصل کنیم. مردم به این گفتمان دکتر روحانی اعتماد کرده و ایشان را به عنوان منتخب خود در جایگاه ریاست جمهوری نشاندند.
دکتر روحانی در چنین فضایی روی کار آمد و از همان آغاز، دولت وی تمام توان و انرژی خود را برای حل و فصل موضوع هسته ای قرار داد و هم اکنون بعد از مذاکرات طاقت فرسای 22 ماهه، تیم جناب آقای دکتر ظریف توانسته است به یک تفاهم اولیه با دنیا نائل شود.

 


در اسفند ماه امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار میشود، فکر می کنید آرایش سیاسی مجلس جدید چگونه خواهد بود؟
تاریخ 36 ساله بعد از انقلاب نشان می دهد پس از روی کار آمدن دولت ها مردم در انتخابات بعدی مجلس به طیف حامی و نزدیک به افکار دولت رای داده اند تا به نوعی از سیاست ها و برنامه های دولت جدید حمایت کنند، پیش بینی من این است که اگر اتفاقات روند طبیعی خود را طی کند، حامیان دولت تدبیر و امید اکثریت کرسی های مجلس را به خود اختصاص خواهند داد. اینگونه فکر می کنم مردم احساس می کنند که این دولت در عمل به شعارهای اصلی خود که به نتیجه رساندن مذاکرات هسته ای و عقلانیت و تدبیر در اداره امور جامعه بوده عمل کرده و در نتیجه نامزدهایی که حامی گفتمان دولت تدبیر و امید هستند بیشترین رای را خواهند آورد. البته این به معنای آن نیست که اصولگرایان در اقلیت باشند بلکه تصور می کنم که شاهد تکرار مجلس پنجم در مجلس دهم خواهیم بود.
ما در مجلس پنجم شاهد حضور 120 کرسی از اصلاح طلبان و جریان معتدل بودیم که اقلیت قوی و تاثیرگذاری بودند، احساس میکنم این دوره نیز شاهد چنین مجلسی خواهیم بود و نامزدهای معتقد به گفتمان اعتدال و اصلاحات، کثرت قابل توجهی در مجلس خواهند داشت.

• آیا استاندار آذربایجان غربی بعنوان مجری سیاست های دولت در استان توانسته به شعارهای دولت تدبیر و امید عمل کند ؟
آقای سعادت یکی از بهترین انتخاب های دولت تدبیر و امید در بین استانداران سراسر کشور هستند، ایشان فردی پخته، مجرب و عملگرا هستند که توانسته اند یک اجماع و اتحاد بین نیروهای معتقد به مبانی و اندیشه اصیل انقلابی ایجاد کنند. وی فردی بوده که بعد از شهادت مهندس عطایی ، توانسته استان را به نحو شایسته ای اداره کند. همچنین در دولت اصلاحات ایشان را به استانداری استانی که مرکز روحانیت و مراجع عظام تقلید و قلب تشیع جهان است منصوب کردند. دولت روحانی نیز با تدبیر ایشان را به استانداری آذربایجان غربی انتخاب کرد. در کل به نظرم عملکرد ایشان قابل قبول بوده و نمره خوبی را اخذ می کند.
آنگونه که شنیده ام آقای سعادت در سخنرانی های مردمی و جلسات عمومی از بدهی های کلان دولت، از نبود بودجه عمرانی، نبود زیرساخت های موثر در توسعه استان و توسعه نیافتگی، شِکوه و گلایه می کنند.
در تجربه اقتصاد دولتی ، خروجی جز فساد، رانت و عدم بهروری ندیده ایم، در دنیا به این نتیجه رسیده اند که دولت ها باید کوچک شوند و از فربه بودن دولت ها جلوگیری شود و آنچه که باید مورد حمایت و تقویت قرار گیرد بخش خصوصی است، استاندار آذربایجان غربی متوجه اهمیت این موضوع شده اند و برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تلاش می کنند. اینکه چرا سرمایه گذاری در استان ما خیلی موفق نیست بحث مستقلی را می طلبد که ریشه در حوادث تاریخی و نوع نگاه حکومت ها به این منطقه داشته است و خواسته یا ناخواسته به دلیل دید امنیتی، سرمایه گذاری و فرآیند توسعه در استان با اخلال جدی روبرو شده است.

• عملکرد ستاد احیا را در موضوع دریاچه ارومیه چگونه ارزیابی میکنید؟
طبیعت آئینه عملکرد انسان هاست ، انسان ها اگر مسیر صحیحی را طی کنند و به محیط زیست احترام بگذارند، طبیعت نیز متناسب با رفتار انسان ها با آنان رفتار خواهد کرد اما اگر انسان ها حرمتی برای طبیعت قائل نباشند طبیعت نیز روی بد و خشن خود را نشان خواهد داد. خشک شدن دریاچه ارومیه فرآیند یک یا دوساله اخیر نبوده بلکه امری بوده که ریشه در گذشته دارد.
به نظرم دریاچه ارومیه به بی رحمانه ترین شکل ممکن توسط سیاست های اشتباه دولت های قبل ضربه دیده و زخمی است و این زخمی مظلوم دارد نفس های آخر خود را میکشد و نیازمند کمک فوری دولت، نهادهای بین المللی حامی محیط زیست و همیاری مردم شریف منطقه است. یکبار دیگر به مانند ایام جنگ تحمیلی، دولت و ملت در کنار هم در برابر این مصیبت و تهدید بزرگ که با سرنوشت هشت میلیون نفری که در حوزه دریاچه زندگی میکنند اقدام جهاد گونه کنند، اقدامی دور از شعار زدگی و سیاست بازی های رایج.
کارنامه این دولت در مورد دریاچه به اندازه دو سال است و از روز اول این دولت توجه خاصی به بحث دریاچه نشان داده و این امر مبیّن این است که دولت تدبیر و امید اهمیت موضوع را بخوبی درک نموده و پای کار آمده است و در اوج بحران بی پولی و اقتصادی بودجه قابل توجهی برای احیا دریاچه ارومیه درنظر گرفته است.
دکتر روحانی یک استراتژیست است و می داند که اگر امروز دولت، چند ده میلیارد دلار را هزینه احیا دریاچه بکند بهتر از این است که 15 سال بعد صدها هزار میلیارد دلار را هزینه مهاجرت مردم حوزه دریاچه را بپردازد.
دولت باید به مردم و کشاورزان منطقه اعتماد کند و واقعیت های موجود را بازگو نماید. در بحث کشاورزی ما نباید نگاه از بالا به پایین به کشاورزان منطقه داشته باشیم و بخواهیم که بصورت دستوری با آنها برخورد کنیم و به تنهایی این قشر ضعیف و زحمت کش روستایی را در هدر رفت آب مقصر نشان دهیم، برخی فراموش کرده اند که این مردم همان کسانی هستند که به یک ندای امام (ره) عزیزترین جگر گوشه های خود را فدای این سرزمین آب و خاک کرده اند. این مردم شایسته احترام اند و با این سرمایه های کشور فقط و فقط باید از در تکریم و احترام وارد شد.
اگر ما به سرعت نتوانیم بحران آب در کشور را مدیریت و مهار کنیم مطمئنا طولی نخواهد کشید که اینبار در مورد آب با همسایگان و قدرت های بزرگ دنیا بر سر میز مذاکره بنشینیم.
در رفت و آمد بین تهران و ارومیه با هواپیما وقتی از روی تن رنجور دریاچه عبور می کنم اشک را در چشمان مردمی که کنار پنجره نشسته اند و نظارگر نابودی هویت فرهنگی و اقلیمی خود هستند را می بینم.
بنده علیرغم تمام احترامی که به مسئول استانی ستاد احیاء و تخصص ایشان دارم معتقدم فردی که دغدغه انتخابات دارد نمیتواند بر روی موضوع چنین حساس و استراتژیکی تمرکز کافی نماید.

• دیدگاه شما در مورد حاشیه های انتخابات آخر شورای هماهنگی اصلاح طلبان که در ارومیه برگزار شد چیست؟
اولا باید این نکته را عرض کنم که اطلاع چندانی از جزئیات نشست برگزار شده ندارم ، آنچه که از آن آگاه شده ام این است که چتری که در این جلسه باز شد یه اندازه ای نبود که همه چهره های مطرح و سرشناس اصلاح طلبان و کثیری از فعالین این جریان را در بر گیرد.
متاسفانه اقلیتی رادیکال و انحصار طلب، متر و خط کش بدست گرفته اند و با برخوردی حذفی، برای افراد درجه و رتبه اصلاح طلبی تعیین می کنند. بنده اصلاح طلبی را قائم به افراد نمی دانم. اصلاح طلبی گستره ای به وسعت ایران و ایرانی دارد. اندیشه ای نیست که با خذف رقیب و افکار دگم و بسته، نسبتی داشته باشد.
اصلاح طلبی که من شناخته ام بر مفاهیم ارزشمندی چون تحمل و مدارا، آزادی، حکومت قانون و توسعه و تعالی انسان ها تاکید دارد.
امیدوارم با توجه به درایت و شایستگی بزرگان این قوم ، بار دیگر شاهد اتحاد و انسجام در میان فعالین اصلاح طلبی و اعتدال باشیم.

سینا افشاریان ، هومن حشمت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 458017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =