معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ادغام خروجی تعدادی از دانشگاه ها موفقیت آمیز نبوده است. ضمن اینکه به دلیل شناخته شده بودن روسا و اساتید این دانشگاه‌ها این فرآیند دشوار است.

وزیر علوم چندی پیش گفته بود باید دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران باید خروجی علمی مشترک و واحدی داشته باشند تا ایران یک دانشگاه با رتبه زیر ۱۰۰ در دنیا داشته باشد. اما معاون آموزش وزیر بهداشت می گوید چنین چیزی امکان پذیر نیست.

باقر لاریجانی امروز در بخشی از نشست خبری خود که با موضوع اجرای فاز چهارم طرح تحول سلامت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرآنلاین دراین زمینه گفت: ما به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور توصیه کرده ایم همکاری هایی با دانشگاه های وزارت علوم داشته باشند. توصیه ما این است که رشته های مشترک تعریف شود.

او با اشاره به شورای مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت علوم برای تصمیم گیری در مورد برخی رشته‌ها گفت: در این شورا بررسی می‌شود تا رشته‌هایی که با سلامت انسان سر و کار دارند به وزارت بهداشت منتقل شود و برخی رشته‌هایی که گزارش بیشتری به وزارت علوم دارند به این وزارتخانه منتقل شوند. در همین راستا رشته مهندسی بیمارستان به وزارت علوم واگذار شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در این زمینه در حوزه روانشناسی بالینی مشکلاتی پیش آمد گفت: بحث‌هایی در مورد روانشناسی بالینی صورت گرفت که احتمالا این رشته از سال آینده به وزارت بهداشت منتقل شود.

لاریجانی درباره ادغام خروجی دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وزارت علوم گفت: پیش از این تجربه شده است؛ ادغام خروجی تعدادی از دانشگاه ها موفقیت آمیز نبوده است. ضمن اینکه به دلیل شناخته شده بودن روسا و اساتید این دانشگاه‌ها این فرآیند دشوار است.

او همچنین گفت: امیدواریم با برنامه ریزی در حوزه پزشکی جایگاه علمی مناسبی در علوم پزشکی داشته باشیم. البته ۳۰ درصد خروجی علمی کشور از علوم پزشکی است. این درحالی است که فقط ۱۲ درصد مجموعه آموزش عالی ایران به علوم پزشکی اختصاص داد. ضمن اینکه بودجه پژوهشی اختصاص یافته به آموزش پزشکی به نسبت کمتر از بودجه اختصاص یافته به دانشگاه های وزارت علوم است.

برنامه دانشگاه های علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید

لاریجانی در ایتدای این نشست خبری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی سال تحصیلی جدید را با برنامه روشنی آغاز می‌کنند، گفت: در حوزه آموزش پزشکی تلاش شده سال تحصیلی جدید با توجه به اسناد بالادستی مانند نقشه علمی کشور، توصیه‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و غیره آغاز شود.

او با بیان اینکه گام چهارم طرح تحول نظام سلامت که به آموزش پزشکی اختصاص دارد دارای 12 محور است اظهار کرد: هر محور نیز دارای زیرمجموعه‌های مختلفی است. تلاش بر این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی را هدف‌مدار کنیم و به هر دانشگاه ماموریت خاصی داده شود. یعنی بر اساس قطب‌های علمی و با توجه به سیاست‌های محوری در مورد مرجعیت علمی دانشگاه‌ها ماموریت گرا می‌شوند.

لزوم کارآفرین شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه رتبه آموزش عالی ایران در پرورش نیروی انسانی جهان 10 است افزود: اما ایران در بحث نوآوری جایگاه مناسبی ندارد که امیدواریم این جایگاه ارتقاء یابد. باید بررسی شود چگونه می‌توان دانشگاه‌های علوم پزشکی را به طرف دانشگاه‌های هزاره سوم پیش برد. زیرا تعداد دانش آموختگان ما زیاد است اما بسیاری از این دانش آموختگان موفق به یافتن شغل مناسبی نشده‌اند به همین دلیل برنامه ریزی شده تا دانشگاه‌ها به طرف کارآفرینی بیشتر در حوزه پزشکی بروند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیازهایی در حوزه آموزش پزشکی وجود دارد. برای مثال باید 200 هزار پرستار آموزش داد. همچنین آموزش برخی رشته‌های تخصصی مثل پزشک خانواده در کشور شروع نشده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تکید بر اینکه برای آموزش پاسخگو و عدالت محور برنامه ریزی صورت گرفته گفت: قرار است نیاز کشور در یک بازه زمانی برطرف شود. برای مثال قرار است در یک بازه زمانی دو الی سه ساله 30 تا 40 هزار پرستار تربیت شوند.

آغاز آموزش رشته پزشک خانواده در سه دانشگاه

لاریجانی در ادامه از آغاز آموزش رشته پزشک خانواده در سه دانشگاه خبر داد و گفت: قرار است آموزش پزشک خانواده در سه دانشگاه اصلی شیراز، مازندران، تهران و دو دانشگاه وابسته به این دانشگاه‌ها شروع شود. اکنون کریکولوم این رشته نهایی شده است و پس از امتحان ویژه‌ای که برگزار می‌شود پذیرش در آبان و آذر صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در دوره اول پذیرش می‌شوند تبدیل به اساتید این رشته خواهند شد. بنابراین با توجه به اینکه هم ظرفیت محدود است و هم دانشجویانی که پذیرفته می‌شوند تبدیل به استاد خواهند شد، سعی می‌شود افراد برجسته پذیرش شوند. فعلا ظرفیت پذیرش پزشک خانواده خیلی بالا نیست اما در سالهای آینده گسترش خواهد یافت.

لاریجانی در ادامه با اشاره به آمایش سرزمینی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به 10 منطقه تقسیم شدند و قرار است در هر منطقه به صورت ماموریت گرا برنامه‌های آموزش عالی در حوزه پزشکی پیش رود و با توجه به ظرفیت هر استان امکاناتی که دارد، اساتید، علاقمندی استان‌ها این ماموریت‌ها مشخص شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تقسیم بندی مناطق باعث ساماندهی قطب‌های علمی می‌شود گفت: در حال حاضر 50 درصد تحصیلات تکمیلی در تهران متمرکز است که با این تقسیم بندی می‌توان این امر را با توجه به نیازهای کشور سامان داد.

گسترش اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی

لاریجانی از گسترش اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: شورای عالی اخلاق حرفه‌ای در وزارت بهداشت تشکیل شده است که دارای دبیرخانه فعال برای ارتقای اخلاق حرفه‌ای سازمانی است و امیدواریم این امر امسال با هماهنگی دانشگاه‌ها پیش رود.

وی با بیان اینکه شورای عالی اخلاق پزشکی در گذشته نیز وجود داشت اظهار کرد: فعالیت این شورا که در دو سال اخیر متوقف شده بود، طی دو ماه گذشته دوباره آغاز شد. در این راستا چند دستور العمل برای آموزش اخلاق پزشکی ساماندهی شده است که بر این اساس به اخلاق حرفه‌ای در واحدهایی که خدمت ارائه می‌شود توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رونمایی از سایت بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مهرماه

وی در ادامه از رونمایی سایت بین المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی در مهرماه خبر داد و گفت: یکی از بحث‌های مورد نظر در حوزه پزشکی بین المللی سازی آموزش پزشکی است. کشور ایران در زمینه آموزش پزشکی ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند در منطقه مرکزیت یابد. در همین راستا سایتی در حال راه اندازی است تا همه اطلاعات دانشگاه‌های علوم پزشکی در این سایت بارگذاری شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه سایت مذکور در مهرماه راه اندازی می‌شود گفت: از طریق این سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی در عرصه بین المللی می‌توانند با دانشگاه‌های دنیا ارتباط برقرار کنند. البته این ارتباط باید به صورت ساماندهی شده باشد.

آغاز آموزش مجازی رشته‌های علوم پزشکی از مهرماه

لاریجانی با اشاره به آموزشهای مجازی در حوزه‌های پزشکی گفت: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت ساماندهی آموزش مجازی در حوزه پزشکی است. به این صورت که آموزشی که در تهران داده می‌شود در استان‌های دیگر نیز قابل دسترسی باشد. آموزش مجازی در آموزش پزشکی در مهرماه برای بسیاری از اساتید در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین برای این منظور دانشگاه مجازی ساماندهی شده است تا فعالیت‌هایی که به صورت پراکنده در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد ساماندهی شده و توسعه یابد.

وی ادامه داد: مجوز این سایت از شورای گسترش گرفته شده و فعالیت آن آغاز شده است.

نتایج برد تخصصی فردا اعلام می‌شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به آزمون‌های متعددی که در حوزه پزشکی برگزار می‌شود، گفت: آزمون برد تخصصی که اخیرا برگزار شد بیش از سه هزار شرکت کننده داشت که نتایج آن فردا اعلام می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه وزارت بهداشت به دنبال ساماندهی برگزاری آزمون‌ها است گفت: در همین راستا فعالیت سنجش حوزه پزشکی گسترده تر شده و در مراکز آمایشی، مراکز آزمون در شش ماه دوم سال راه اندازی می‌شود.

ادامه فرایند اعتبار بخشی موسسات و بیمارستان‌های آموزشی

وی در ادامه با بیان اینکه فرایند اعتبار بخشی موسسات و بیمارستان‌های آموزشی در سال جاری در حال پیگیری است توضیح داد: سال گذشته اعتبار بخشی دانشگاه‌ها و موسسات به صورت منسجم انجام نشد اما امسال اعتبار بخشی بیمارستان‌ها و موسسات به صورت منظم تری آغاز شده است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: برای این امر به بیمارستان‌ها و موسسات اعلام شد ابتدا خود ارزیابی کنند و اطلاعات خود را ارسال کنند. در مرحله بعد این ارزیابی توسط گروه‌های دیگر داخلی متشکل از تیم اعضای هیئت علمی و اساتید انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه تحصیلات پزشک عمومی آموزش‌هایی انجام می‌شود گفت: اطلاعات پزشکان عمومی کشور بسیار خوب است. فعالیت مراکز مهارتی در برخی از مناطق آمایشی شروع می‌شود تا افراد همزمان با تحصیل، مهارت خود را مورد ارزیابی قرار دهند. افرادی که می‌خواهند تخصص پزشک خانواده بگیرند پس از 5.5 سال تحصیل در حوزه پزشکی عمومی می‌توانند مستقیما وارد پزشک خانواده شوند و 3.5 سال هم در این حوزه تحصیل کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به اعتراضاتی که در برد تخصصی اطفال صورت گرفته است اظهار کرد: اعتراضات به نتایج آزمون در ایران نهادینه شده است در امتحانات گواهینامه تعداد قبولی در دانشگاه‌ها حدود 94 درصد است. همچنین حدود 50 تا 60 درصد در مجموع بردها قبولی داشته‌ایم.

گسترش آموزش حرفه‌ای در مراکز متعدد کشور

لاریجانی در ادامه با اشاره به اعلام آمادگی سازمان تامین اجتماعی برای تربیت نیروی متخصص اظهار کرد: هر مرکزی که می‌خواهد نیروی متخصص در رشته‌هایی تربیت کند باید از وزارت بهداشت و شورای گسترش اجازه کسب کند این دستور العمل به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد:‌البته هدف بیشتر آموزش حرفه‌ای است تا ارائه مدرک تحصیلی. به مراکز متعدد در کشور اجازه داده می‌شود تا به آموزش حرفه‌ای برخی رشته‌ها مانند مطب داری و غیره بپردازند. دستور العمل این موضوع به زودی ابلاغ می‌شود.

تعطیلی مرکز قشم دانشگاه آزاد اسلامی

وی با تاکید بر اینکه آموزش پزشکی در بخش غیردولتی باید با چارچوب های وزارت بهداشت هماهنگ باشد، گفت: توسعه دانشگاه آزاد در حوزه پزشکی با توافق وزارت بهداشت انجام می‌شود. در سال جاری کلیه مراکزی که در حوزه پزشکی تحت نظر دانشگاه آزاد فعالیت می‌کردند مورد ارزیابی قرار گرفت و فعالیت برخی از مراکزی که استانداردهای لازم را نداشتند متوقف شد. برای مثال فعالیت مرکز قشم دانشگاه آزاد ا سلامی متوقف شد.

تفاهم ایران با کشورهای افغانستان و تاجیکستان برای تربیت نیروهای متخصص

معاون آموزشی وزیر بهداشت از توافق بین ایران و کشورهای افغانستان و تاجیکستان برای تربیت نیروهای این کشورها خبر داد و گفت: طبق توافقی که با این دو کشور انجام شده قرار است ایران 500 نیروی تخصصی کشور افغانستان و 500 نیروی تخصصی کشور تاجیکستان را تربیت کند. البته صحبت‌هایی شده تا شعبی از دانشگاه‌های ایران در این دو کشور تاسیس شود اما هنوز نهایی نشده است.

وی در مورد هزینه تحصیل دانشجویان افغانستانی اظهار کرد: در حال حاضر 400 دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند و به دانشگاه‌ها اعلام شده است که دانشجویانی که استعداد برجسته محسوب می‌شوند یا نیاز به کمک مالی دارند با تصویب و تایید مصوبه هیئت امنا مورد حمایت مالی قرار بگیرند.

محدودیت سنی برای آزمون دستیاری فعلا اجرایی نمی‌شود

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به شرط سنی برای شرکت در آزمون دستیاری اظهار کرد: شورای آموزش پزشکی تخصصی از بالاترین مراجع تصمیم گیری در سطح وزارت بهداشت است که بحث شرط سنی در آزمون دستیاری را مطرح کرد و معاونت آموزشی وزارت بهداشت این مصوبه را ابلاغ کرد. البته قبلا قانونی وجود داشت که برای تحصیل رزیدنت شرط سنی نباید وجود داشته باشد. اما این طرح در دستور کار شورا قرار گرفت برای 10 الی 15 رشته شرط سنی گذاشته شد.

لاریجانی ادامه داد: برخی از استدلال‌ها مانند حقوق شهروندی، دانش آموختگانی که خود را برای این آزمون آماده کردند و غیره ایجاب کرد تا این قانون مجددا در دستور کار شورا قرار بگیرد. البته این شرط سنی برای رشته‌های مختلف متفاوت بوده و بین 30 تا 40 سال تعیین شده بود.

وی تاکید کرد: با توجه به صحبت‌هایی که با وزیر بهداشت در این زمینه صورت گرفت این طرح مجددا در دستور کار شورا قرار گرفته است و تا اطلاع ثانوی اجرایی نمی‌شود.

تمهیدات وزارت بهداشت برای ارزشیابی مدارک دانش آموختگان در خارج
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ارزشیابی مدارک افرادی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کرده‌اند گفت: به دلیل علاقه زیاد به رشته‌های پزشکی در کشور برخی از علاقمندان موفق به پذیرش در دانشگاه‌های داخل کشور نمی‌شوند. با وجود اینکه تعداد زیادی از دانشگاه‌ها افزایش ظرفیت داشته‌اند و با وجود اینکه قانون پذیرش از طریق سهمیه بومی اعمال شد اما پذیرش در سهمیه‌های آزاد با سال گذشته تفاوتی نکرد اما ظرفیت دانشگاه‌های داخل بازهم پاسخگوی نیاز کشور نبود.

دکتر لاریجانی در مورد تمهیدات وزارت بهداشت در زمینه ارزشیابی مدارک گفت: اگر دانشگاهی که دانشجویان در آن تحصیل کرده‌اند مورد تایید وزارت بهداشت باشد این دانش آموختگان می‌توانند به صورت شهریه پرداز در دانشگاه‌های داخل تحصیل کنند. اما برای دانشگاه‌هایی که مورد تایید نیست روش جدیدی برای ارزیابی سامان داده می‌شود و آن این است که دانشگاه‌های خارجی بر اساس رتبه بین المللی مورد ارزیابی قرار گیرند و بر اساس مصوبه شورای ارزشیابی افرادی که در این دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند باید در امتحانی شرکت کنند.

واگذاری بیمارستان‌های نیمه تمام به دانشگاه آزاد

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به همکاری وزارت بهداشت با دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تکمیل بیمارستان‌های نیمه تمام دولتی توسط دانشگاه آزاد گفت:‌وزارت بهداشت تعداد زیادی بیمارستان آموزشی دارد و در مناطقی که نیاز به بیمارستان آموزشی وجود داشته باشد بیمارستان‌های آموزشی خود را گسترش خواهد داد.

لاریجانی ادامه داد: اما در برخی از مناطق، دولت برای تکمیل این بیمارستان‌ها منابع کافی در اختیار ندارد و نه تنها دانشگاه آزاد بلکه هر نهاد غیر دولتی دیگر می‌تواند دست به تکمیل این بیمارستان‌ها بزند.

او درباره تعرفه‌های این بیمارستان‌ها توضیح داد: اکنون تعرفه‌های دانشگاه آزاد، دولتی است اما آنها نمی‌توانند با این تعرفه‌ منابع خود را تامین کنند و در همین راستا پیشنهادی ارائه کردند که تعرفه‌های آنها چیزی بین تعرفه‌های دولتی و تعرفه‌های آزاد باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =