بحث مالیات بر ارزش افزوده در صنف غذافروشی ها و رسته های مربوط به آنان، موضوع مبهمی است که به نظر می رسد مسئولان سازمان مالیاتی کشور چندان دغدغه جدی برای شفاف سازی آن نداشته باشند. برخی از این وجوه چند باره دریافت می شود و مشخص نیست به سازمان مالیاتی کشور می رسد یا نه؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع مالیات بر ارزش افزوده غذایی که مردم مصرف می کنند، یکی از بحث برانگیزترین مسایل مالیاتی کشور در ماه های اخیر بوده است. 

برخی از مسئولان از جمله نمایندگان تشکلهای صنفی می گویند سازمان مالیاتی با رسته های شغلی مانند چلوکبابی ها و سفره خانه داران و تالارهای پذیرایی تفاهم نامه ای منعقد کرده که از آنها مالیات بر ارزش افزوده غذای مردم را بگیرد و سایر غذاها از جمله ساندویچ و پیتزا دارای مالیات بر ارزش افزوده نیست. (اینجا)


مسئولان سازمان مالیاتی هم می گویند برخی از مشاغل مانند آژانسها و تاکسی تلفنی ها نباید از مردم مالیات بگیرند و اگر بگیرند غیرقانونی است. (اینجا) در کنار اینها برخی از مشاغل مانند اغذیه فروشی هایی که پیتزا برای مردم سرو می کنند هم از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند. 

ولی اینطور که پیداست هنوز برای پیتزا باید مالیات بر ارزش افزوده داد.
یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم، فیش پرداختی پیتزای خود را برای ما فرستاده و نوشته که برای خوردن پیتزا به یک اغذیه فروشی مراجعه کرده و پس از پرداخت پول غذا و دریافت فیش، متوجه شده است مالیات بر ارزش افزوده از کل غذا دریافت شده.
او اینطور توضیح داده که یک بطری کوچک دوغ همراه با پیتزا خریده بود و روی این بطری، برچسب و پرفراژ قیمت تاکید کرده بود که با مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده، مبلغ این بطری دوغ ۱۰۰۰ تومان است، ولی هنگام دریافت پیتزا، علاوه بر اینکه ۹ درصد روی پیتزا مالیات داده، برای دوغ هم مالیات بر ارزش افزوده مضاعف داده. به تعبیری برای یک بطری دوغ حدود ۹۰۰ تومانی، ۱۱۰۰ تومان پرداخته که نزدیک به ۲۰۰ تومان آن، مالیات بر ارزش افزوده است.
این کاربر سئوال کرده: چطور می شود ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده به اغذیه فروشی بدهیم در حالی که مسئولان اصناف و سازمان مالیاتی می گویند اصلا پیتزا شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی شود!


برای پیگیری این موضوع با آقای کاظمی، مسئولی که نام او در این فیش غذا ذکر شده تماس گرفتیم. او در پاسخ به سئوال درباره اینکه چرا این مالیات را از مشتریان می گیرد، گفت: ما در سایت سازمان مالیاتی ثبت نام کرده ایم و به صورت مرتب، مالیات بر ارزش افزوده را به این سازمان پرداخت می کنیم. اگر کار ما غیرقانونی است، چرا جلوی کار ما را نمی گیرند و مالیات بر ارزش افزوده ای را که از مردم میگیریم، به حساب سازمان مالیاتی می ریزیم؟
آقای کاظمی در تشریح نحوه محاسبه این مالیات گفت: این مالیات بر اساس داده هایی که به صندوق داده شده است، محاسبه می شود. یعنی هر چه در فاکتور درج شود، مبنای محاسبه ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده است.
اکنون سئوال اینجاست: به فرض صحت سخنان آقای کاظمی، مسئول این واحد صنفی، سازمان مالیاتی با چه مجوز قانونی از خوراک پیتزای مردم مجوز می گیرد؟ چرا رویه یکسانی برای این مسئله در کشور وجود ندارد؟ چرا سازمان مالیاتی بارها تاکید کرده از کل فاکتور خرید باید ۹ درصد مالیات اخذ شود. مواردی مانند بطری دوغ که قیمت آن بر اساس ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، روی کالا درج شده، فراوان است و عملا مشتری مجبور است یک بار موقع انتخاب این کالاها، مالیات را روی نرخ برچسب شده بپردازد و یک بار هم مالیات را موقع پرداخت فاکتور باید بدهد که عملا این مالیات در اقلامی از این دست به ۱۸ درصد می رسد. تاکنون شهروندان چه میزان از این پولها را پرداخته اند و حساب و کتاب آن کجاست؟

 


۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 455288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    26 1
    به این دیگر مالیات نمی گویند .می گویند دزدی در روز روشن .چون کارخانه ای که دوغ تولید کرده قیمت را با 9مالیات بر ارزش افزوده محاسبه کرده .دیگر چه ضرورتی دارد این مغازه دار دوباره این مالیات را دوباره اخذ کند .سازمان مالیات باید شفاف در این مورد توضیح دهد
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    21 1
    به شتر گفتن چرا پشتت کجه؟؟ گفت کجام صافه؟؟
  • محمدصادق A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    22 1
    بخاطر اینکه قوانین مملکت ما کلا دچار مشکل هستند و نمایندگان مجلس هم به فکر خودشان هستند. هم مالیات از حقوق ما کارمندان کم میشه و هم موقع خرید و هرکاری سوبله و چوبله باید مالیات بدیم.توی آلمان خرید ها بر اساس کد ملی هست اگر مالیات از حقوق شما کم شده باشد دیگر در موقع انواع خرید ها هیچگونه مالیات دیگری پرداخت نمی کنید
  • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    13 0
    یبار از حقوق مالیات کم میکنن یبار باید برای خرید مواد غذایی و...مالیات بدیم
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    8 0
    این کلاهبرداریه. چرا دارن با مردم اینطور رفتار می کنن؟ سازمان مالیاتی اختیارات زیادی به اصناف برای همه کارها داده و نمی تونه جلوی اصناف رو بگیره. این کار باعث فساد بی اندازه ای می شه
  • علی A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    13 0
    پس از مدتها یه مطلب مفید برای مردم گذاشتین توی سایت. خواهشا پیگیری کنید کهچرا چند بارهمالیات میدیم؟
  • محمود IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    11 0
    چون اداره مالیات اون پولو میخاد... اتفاقا اداره مالیات عاشقه دست به دست شدن کالاست....
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    3 0
    برای سازمان امور مالیاتی که مهم نیستچقدر از مردم میگیرن و چقدر به سازمان میدن تا دیروز همین چیزی هم که میدادن نبوده حالا هرچی بدن غنیمته بذار کسبه هم بیشتر بخورن یه چیزی هم به اسم مالیات به ما برسه مردم مهم نیستن که ...
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    4 0
    این قانون سال قبل مدتش تموم شده و فقط با یک بخشنامه ادامه پیدا کرده. دارایی تو سایتش نظرسنجی کرده برای تصویب قطعی این قانون اگر ذره ای شهامت دارن نظرات جمع شده رو در دسترس عموم بذارن
  • تینا A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 0
    پرپروک هم مالیات بر ارزش افزوده میگیره.هر روز قیمتا رو میبرن بالا تازه مالیات هم میگیرن. مقصر خودمونیم که ازشون خرید میکنیم.
  • sina IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    9 0
    آقا این واقعا نامردیه که واسه شارژ تلفنشارژ اینترنتخوارباررستوران بیمه ماشین و هزار تا چیز دیگه مالیات بدی در صورتی که یک بار از حقوقت مالیات کسر شده. یک مرد پیدا شه اینو تا آخر پیگیری کنه.دزدی از جیب مردم تا کی؟
  • بدون نام ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    8 0
    غذايي كه دفع ميشه چه مالياتي بايد بديم براي طلا و چيزاي ارزشمند بايد ماليات داد اين دزدي كه شكمشون گنده تر بشه
  • مجید IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    11 0
    مرد باشید و تا آخر این موضوع رو پیگیری کنید تا یک مسئول پیدا بشه و حرف آخر رو بزنه ... اگه به سرانجام برسونید دعای خیر خیلی ها رو خریدید
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    1 0
    مشكل اينجاست كه ماليات ارزش افزوده فقط بايد از ما به تفاوت ازش افزوده شده به يك كالا يا جنس تعلق بگيره نه كل قيمت تمام شده. مثلا وقتي پنبه به نخ تبديل ميكنم ارزش كالا بالا برديم ولي اينجا از كلش ماليات ميگيرن