دبیرکل حزب ایران زمین گفت: لحن آیت الله یزدی و آیت الله جنتی باعث به وجود آمدن اصطکاک می شود و نسبتی با سال همدلی و همزبانی ندارد.

مریم محمدپور: چندی است مبحث جدیدی در فضای سیاسی کشور مبنی بر تفاوت عملکرد شورای نگهبان و دولت در امر برگزاری انتخابات داغ شده است. این موضوع ابتدا ازسوی رئیس جمهور مطرح شد و پس از چند روز با تعبیری دیگر وزیر کشور آن را مطرح کرد. سخنان رئیس جمهور با واکنش تند برخی از اعضای شورای نگهبان مواجه شد. برای پاسخ به این سوال که مرز بین اجرا و نظارت کجاست تا از موازی کاری جلوگیری شود گپ و گفتی با ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین انجام داده‌ایم.

نظارت شورای نگهبان فراتر از چشم است

رئوفیان در پاسخ به این سوال که حد نظارت شورای نگهبان کجاست و آیا این نظارت نوعی نظارت غیرفعال است یا باید فعال باشد؟ اظهار کرد: اصل 98 قانون اساسی، برای شورای نگهبان حق تفسیر قوانین را قائل شده است. یعنی اگر مبنا را همین اصل بگیریم که شورای نگهبان باید در صورت اختلاف، قانون را تفسیر کند، شورای نگهبان اصل 99 قانون درباره انتخابات را اینگونه تفسیر می کند که وظیفه شورای نگهبان یک نظارت فعال است و نه اینکه صرفا ناظر بر اجرا باشد و با تصمیم گیری نتیجه را به سایر مقامات اعلام کند.

وی توضیح داد: بر اساس تفسیر صورت گرفته شورای نگهبان می تواند اقدام عمل هم داشته باشد به این معنا که در واقع نظارت همراه با حق دخالت و حق تصمیم گیری است که در اصطلاح به آن نظارت استصوابی می گویند.

دبیرکل حزب ایران زمین با تاکید بر اینکه نظارت شورای نگهبان فعال باشد و نه اینکه به مثابه یک چشم عمل کند و تصمیم گیری را به نهاد دیگری واگذار کند، تصریح کرد: اگر شورای نگهبان مثل چشم عمل کند، آن وقت کدام عضو قرار است تصمیم بگیرد؟ اگر خود چشم تصمیم بگیرد، مورد اشکال خواهد بود. اما اگر چشم پس از رویت چیزی، مشاهداتش را به مقام بالاتری به نام عقل ارجاع دهد، عقلانیت یا خرد امر را بررسی کرده و تصمیم گیری بهتری اتخاذ می کند.

رئوفیان با بیان اینکه بر اساس قانون حیطه فعالیت شورای نگهبان بسیار فراتر از حیطه عمل چشم در بدن است، تصریح کرد: برخی معتقدند شورای نگهبان فقط حق نظارت استطلاعی دارد یعنی نظارت بدون دخالت اما اصل 99 قانون اساسی اینگونه تفسیر شده است که شورای نگهبان می تواند در همه مراحل برگزاری انتخابات ها ازجمله تایید یا رد صلاحیت نیز دخالت کند.

رئیس جمهور همچنان بر مدار قانون حرکت کند

وی گفت: من و همه دوستداران آقای روحانی خواهان موفقیت او هستیم و انتظار داریم دولت تدبیر و امید که همواره قانون را برتابیده و بر محور قانون حرکت کرده است، همچنان قانون را محترم بشمارد.

رئوفیان تصریح کرد: من به عنوان یک خیرخواه دولت و یک منتقد مصلح و مشفق عرض می کنم که بهتر است رئیس جمهور همچنان بر اساس قانون اظهارنظر کند. در مسائل اخیر یکی دو اظهار نظر از سوی رئیس جمهور روحانی شنیدم که در شأن ایشان نبود.یکی اینکه گفتند ما توافقنامه ای امضا نکردیم که حالا بخواهیم به مجلس بفرستیم. در حالی که اصل 125 قانون اساسی می گوید امضای هر نوع توافقنامه که ایران با دولت های دیگر به جمع بندی، پس از تصویب توسط مجلس، به امضای رئیس جمهور می رسد. من بر سر اینکه امضا شده یا خیر بحثی ندارم. موضوعم این است که حتی اگر امضا نشده باز هم باید به مجلس برود. البته در کل معتقدم که در خصوص برجام اگر به مجلس نرود شاید بهتر هم باشد، اما بحث من این است که سخن رئیس جمهور جایگاه قانونی نداشت. موضوع دیگر نظارت شورای نگهبان بود که بر اساس قانون این نظارت استطلاعی نیست و حکم چشم صرف را ندارد.

لحن برخی اعضای شورای نگهبان مخالف نامگذاری سال ازسوی رهبری بود

وی درباره بازخوردهای سخنان رئیس جمهور نیز گفت: برخورد آیت الله جنتی و آیت الله یزدی با آن لحن شدید و عتاب و خطاب مخاطب قرار دادن، کار درستی نبود. ما باید ببینیم مقام معظم رهبری چقدر دقیق مسائل  را هدایت می کنند. باید از ایشان درس گرفت.

رئوفیان ادامه داد: در سال همدلی و همزبانی خواص ما باید با هم همدلی کنند و اگر در برخی موارد اختلاف نظری پیش می آید به هم هجمه نکنند. اگر قرار باشد مسئولان ما با هم دعوا کنند و یکدیگر را اینگونه مورد خطاب قرار دهند که در نماز جمعه آیت الله جنتی درباره خبرگان رهبری و حق شورای نگهبان با چنان لحنی سخن بگوید یا آیت الله یزدی در مجلس خبرگان آنچنان پاسخ رئیس جمهور را بدهد، این رفتارها تنها باعث ایجاد اصحکاک می شود.

نگاه باید قانونی باشد و نه سیاسی

دبیرکل حزب ایران زمین تصریح کرد: باید در نهایت صمیمیت، تعامل، همدلی و همزبانی موجبات شیرینی ذائقه مردم را فراهم کنند نه اینکه ذائقه ملت در آستانه دو انتخابات با شکوه تلخ شود و مردم بگویند دولت با شورای نگهبان یا با مجلس اختلاف نظر و تنش دارد. این تنش به نفع جامعه نخواهد بود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه من نظارت شورای نگهبان را کاملا فعال می داند، گفت: انتظار این است که مسئولان از سر مهربانی با یکدیگر مواجه شوند و از اصطکاک ها که نشان از یک نوع نگاه سیاسی است، اجتناب کنند. ما اصلا نباید نگاه سیاسی داشته باشیم. نگاه باید قانونی باشد.

از سخنان رئیس جمهور تماشایی بودن نظارت درنمی آمد

رئوفیان با تاکید بر اینکه از سخنان رئیس جمهور تماشایی بودن نظارت شورای نگهبان درنمی آمد، بیان کرد: استفاده بعضی واژه ها و نوعی ادبیات نشاندهنده یک موضع گیری تهاجمی است و به همدلی نمی انجامد. توصیه می کنم به مسئولان نظام که با صبر و متانت و آستانه تحمل بالا کار را پیش ببرند ولو اینکه برخی چیزها به مذاق برخی خوش نیاید، تند برخورد نکنند. می شود در یک فضای صمیمی به نحوی سخن گفت که بوی درگیری های دفعی به مشام نرسد.

نگوییم رد صلاحیت، بگوییم عدم احراز شرایط

رئوفیان گفت: به هیچ عنوان نمی توان صلاحیت افراد را برای نامزد شدن رد کرد. اما اگر فردی شاخصه های لازم برای در اختیار گرفتن جایگاه نداشته باشد، طبیعی است که اجازه ورود داده نشود.

وی ادامه داد: بهتر است به جای اینکه از عبارت رد صلاحیت استفاده کنیم که واژه قشنگی نیست و خرد جمعی آن را برنمی تابد، بگوییم شرایط لازم برای احراز این پست دارا نبود. مثلا یکی از شرایط نداشتن سوء پیشینه کیفری است و اگر کسی این پیشینه را داشت علی القاعده نباید اجازه داشته باشد که نماینده مجلس یا رئیس جمهور شود.

دبیرکل حزب ایران زمین با تاکید بر اینکه به جای اینکه بگوییم عدم احراز صلاحیت، بگوییم عدم احراز شرایط، توضیح داد: مفهوم این دو عبارت یکی است اما عدم احراز شرایط قالب ادبیات بهتری بیان می شود، به خصوص اینکه اکنون ردصلاحیت یک نفر یعنی خط قرمز کشیدن روی اسم آن فرد.

وی گفت: اصل بر برائت است یعنی نمی توان حق ثبت نام را از کسی گرفت. پس قبل از هر گونه تحقیق، کاندیدا مبراست اما باید بررسی صورت بگیرد تا ببینیم شرایط لازم را دارد یا خیر.

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    18 1
    این بازی با کلمات است
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    15 1
    عدم احراز شرایط که دیگه بدتره عزیز من احراز چیه دیگه