خوان مارتین، نوازنده اسپانیایی گیتار فلامنکو جمعه هفتم اسفند در اولین روز جشنواره موسیقی فجر در تالار بزرگ وزارت کشور و یکشنبه نهم اسفند‌ماه در شیراز اجرا خواهد داشت.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری با حضور خوان مارتین در حالی برگزار شد که خبر حضور این نوازنده گیتار فلامنکو در جشنواره حتی در نشست خبری جشنواره که روز شنبه برگزار شد هم اعلام نشد.

بابک رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و مدیر هماهنگی جشنواره‌ موسیقی فجر علت اعلام نشدن این خبر را قطعی نبودن حضور مارتین تا آخرین لحظات بیان کرد و گفت: «این نوازنده بامداد امروز به تهران رسید و ما خبرنگاران را خبر کردیم تا یکی از مهم‌ترین رخدادهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر را منعکس کنند.»

به گفته رضایی برنامه خوان مارتین با همکاری شرکت گلچین، انجمن موسیقی ایران و ستاد برگزاری بیست ‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. نوازنده اسپانیایی گیتار فلامنکو قرار است در اولین روز جشنواره موسیقی فجر (جمعه هفتم اسفند) در تالار بزرگ وزارت کشور اجرا خواهد داشت و روز یکشنبه نهم اسفند ماه هم اجرایی در شیراز خواهد داشت. به این ترتیب و با حضور خوان مارتین در ایران بخش بین‌الملل جشنواره بیست‌وپنجم موسیقی فجر نهایی و کامل شد.

خوان مارتین در این نشست پنج سال دوباره به ایران بازگشته اظهار خوشحالی کرد و با یادآوری خاطرات اجرای پنج سال قبلش در کاخ نیاوران تهران و حافظیه شیراز، گفت: «من بی‌صبرانه منتظر اجرای برنامه‌ها برای مخاطبان ایرانی هستم. قطعاتی را برای اجرا در تهران و شیراز آماده کردم. و البته یک قطعه ویژه هم برای اجرا در تهران در نظر گرفتم به نام «تهران فلامنکو بلوز» که فقط یکبار در تهران اجرا خواهد شد.»

او که هر دو بار که به ایران آمده توسط کامبیز روشن‌روان به کشورمان دعوت شده است، به وجوه تشابه بین موسیقی فلامنکو و موسیقی اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت: «سازهایی مثل دف و عود در ریتم و سرعت و نوع نواخته‌شدنشان شبیه موسیقی فلامنکو هستند. در واقع موسیقی فلامنکو یک موسیقی غربی نیست بلکه موسیقی است که مبانی و مآخذ متفاوتی دارد. به طور مثال در آندلس، جایی که من فلامنکو را در آن آموختم، 800 سال سابقه حضور اسلام وجود دارد. موسیقی‌هایی که با موسیقی فلامنکو ترکیب می‌شوند ا زنظر موقعیت جغرافیایی منابع متفاوتی دارند، به همین دلیل موسیقی فلامنکو نه موسیقی شرقی است و نه موسیقی غربی، بلکه تلفیقی از این دو است.»

او در توضیح نزدیکی و وجوه شباهت موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی فلامنکو گفت: «اینقدر که موسیقی سنتی ایرانی به موسیقی فلامنگو نزدیک است، موسیقی‌های غربی مثل راک اند رول و پاپ به این سبک نزدیک نیستند. من در موسسه آقای روشن‌روان با یکسری از سازهای سنتی ایرانی آشنا شدم و با بهترین عودنوازان تا حالا اجرا داشتم و آلبومی با عنوان «موسیکا آلامبرا» با همنوازی آن‌ها و خوانندگی یک خواننده لبنانی‌الاصل منتشر شده است. حتی شاید در آینده‌ای نزدیک بخواهم یک کار تلفیقی با نوازنده‌های سازهای اصیل ایرانی انجام بدهم.»

خوان مارتین در پاسخ خبرنگاری که از جایگاه موسیقی ایران و جشنواره فجر در جهان پرسید، گفت: «موسیقی هنری است که با افراد جابه‌جا می‌شود و چون ایرانیان بسیاری هستند که به کشورهای مختلف جهان سفر کرده‌اند این اثرگذاری در جهان بیشتر شده است. جشنواره فجر هم به عنوان یک فستیوال بین‌المللی در جهان شناخته شده است و بالاخص در بین دوستداران موسیقی حرفه‌ای و جدی جایگاه ویژه‌ای دارد.»

او به قطعاتی که قرار است در جشنواره موسیقی فجر اجرا کند اشاره کرد و گفت: «من برنامه را با یک قطعه بسیار آرام شروع خواهم کرد ولی بعد به سمت قطعات شاد و پرتحرک‌تر پیش خواهیم رفت.»

بابک رضایی هم در پاسخ سوال خبرنگار خبرآنلاین درباره ضبط و انتشار قطعاتی که خوان مارتین در تهران و شیراز می‌نوازد، گفت: «ما قطعاتی را که توسط مارتین اجرا می‌شود مثل سایر آثاری که در جشنواره اجرا می‌شوند ضبط می‌کنیم، ولی هنوز مجوز انتشار آن‌ها را از او نگرفته‌ایم. شاید در این چند روز باقیمانده تا اجرا بتوانیم موافقت او را برای انتشار قطعات جلب کنیم.»

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از هفت تا 13 اسفند در یازده سالن شهر تهران برگزار خواهد شد و خوان مارتین در اولین روز جشنواره خواهد نواخت.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 45236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =