محمدعلی خبری، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر از پیگیری مسئله حضور نداشتن ارکستر ملی در این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، امروز اول اسفند ماه نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شد. این نشست با حضور محمدعلی خبری (مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، شاهین فرهت (عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره)، بابک رضایی (رئیس انجمن موسیقی) و مجید لطیفی سرشت (دبیر اجرایی جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.

در این جلسه محمدعلی خبری که از سال گذشته به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی انتخاب شده بود، اعلام کرد: «در جلسات مشترکی با آقای کامبیز روشن‌روان به تصمیم‌گیری درباره‌ جشنواره‌ موسیقی فجر و سالگرد ربع قرن فعالیت آن پرداختیم. دراین جلسات نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های پیشین را ارزیابی کردیم و تا اردیبهشت‌ماه به جمع‌بندی رسیدیم، اما متاسفانه آقای روشن‌روان به‌دلیل برگزاری کلاس‌هایشان در خارج از کشور موفق به ادامه‌ همکاری با این مجموعه نشدند و بنده دبیری این دوره‌ از جشنواره‌ موسیقی فجر را برعهده گرفتم.»

او کشف استعدادهای جوان و گروه‌های برجسته در تهران و شهرستان‌ها و هدایت و برنامه‌ریزی آنها برای رونق موسیقی در کشور را از اهداف این دوره از جشنواره دانست و گفت: تمام تلاش خود را به کار بستیم تا موسیقی ملی و سنتی خود را در مقامی که دارد در جشنواره ارائه دهیم و سعی کردیم موسیقی را به میان مردم بیاوریم.

به گفته خبری بخش‌های جنبی، مسابقه، اجرای استادان بزرگ نواحی و تجلیل از آنها، جشنواره‌ جشنواره‌ها، موسیقی معلولان با عنوان «توانمندان»، اجرای برنامه‌های ذکر و ذاکرین، مولود‌خوانی و منتخبان جشنواره در سالروز تولد حضرت رسول(ص) و بخش بین‌الملل از بخش‌ها و فعالیت‌های این دوره از جشنواره موسیقی فجر هستند.

او به حضور کشورهای عضو اکو در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره‌ موسیقی فجر اشاره کرد و چنین توضیح داد: دبیرخانه‌ جشنواره تلاش کرد تا امسال در راستای توسعه تعامل با کشورهای همسایه، بخشی بین‌الملل را با حضور کشورهای عضو اکو طراحی کند که در این بخش ما هم در اجرا و هم در حوزه‌ پژوهش و سخنرانی میزبان این گروه‌ها هستیم.

یکی از بحث‌های مطرح شده در نشست خبری جشنواره موسیقی فجر، عدم حضور ارکستر ملی در این دوره از جشنواره بود. محمدعلی خبری در این باره گفت: به آقای سریر، مدیرعامل خانه‌ موسیقی و آقای رضایی، رییس انجمن موسیقی مأموریت ویژه دادم که این موضوع را با جدیت پیگیری کنند و همان‌طور که آقای سریر در مصاحبه اخیر خود اعلام کردند تا پایان اسفندماه وضعیت ارکستر ملی مشخص خواهد شد. ارکستر ملی و استاد فخرالدینی در کنار هم برای ما بسیار ارزشمند است.

او همچنین در پاسخ به سؤال‌های خبرنگاران درباره حضور کمرنگ‌ گروه‌های خارجی در این دوره از جشنواره به حضور کشورهای عضو اکو در جشنواره اشاره کرد و متذکر شد: دافعه‌ای نسبت به این جشنواره وجود ندارد و ما باید برای برگزاری آن؛ فراخوانی منتشر کرده و آن را برای سفارت‌خانه‌های مختلف ارسال می‌کردیم و گروه‌ها می‌توانستند برای حضور در جشنواره موسیقی فجر تصمیم بگیرند. البته ما در این دوره از جشنواره در حوزه اجرا و پژوهش ارتباط معناداری با کشورهای عضو اکو انجام دادیم و حضور این کشورها در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پررنگ‌تر از سال‌های قبل بود.

بابک رضایی هم در این مورد گفت: متاسفانه درباره حضور کشورهای خارجی استنباط غلطی وجود دارد و فقط قاره اروپا را مصداق خارج می‌دانیم، درصورتی‌که ما به واسطه نزدیکی بین خودمان، فرهنگ و موسیقی‌مان با کشورهای همسایه؛ احساس نزدیکی بیشتری می‌کنیم؛ لذا تصمیم گرفتیم بخش بین‌الملل را بیشتر در این حوزه متمرکز کنیم.

مدیر دفتر موسیقی ارشاد همچنین در خصوص عدم حضور گروه‌های شناخته‌ شده و استادان موسیقی ایرانی در بیست و پنجمین دوره جشنواره گفت: ما باید به سمتی برویم که اساتید موسیقی و گروه‌های مطرح بیشتر در جشنواره شرکت کنند. سعی ما این است که جایگاه حضور این عزیزان در طول سال بیشتر باشد و آنها بتوانند در ایام غیر از جشنواره؛ اجراهای بیشتری را به روی صحنه ببرند. البته همانطور که قبلا هم گفتم محور این دوره از جشنواره حضور پررنگ‌تر جوانان است تا بتوانیم از تجربیات امسال برای ارتقای جشنواره‌های بعدی استفاده کنیم.

شاهین فرهت،  استاد موسیقی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ موسیقی فجر از دیگر سخنرانان این نشست بود. او از این که امسال همزمان با برگزاری جشنواره‌ موسیقی فجر در تهران، در استان‌های کرمان و فارس نیز این جشنواره برگزار می‌شود اظهار خوشحالی کرد و گفت: امیدواریم از سال آینده این امکان فراهم شود تا جشنواره‌ موسیقی فجر هرسال در یک شهر برگزار بشود.

برنامه‌های جشنواره‌ امسال در تالارهای وحدت، رودکی، تالار بزرگ کشور، سالن همایش‌های برج میلاد، تالارهای اندیشه و سوره حوزه‌ هنری، فرهنگسرای نیاوران و ارسباران، پردیس ملت، خانه هنرمندان و سالن شهید سلیمانی‌نژاد منطقه‌ 18 تهران و همچنین در استان‌های کرمان و فارس به صورت همزمان برگزار می‌شود.

مجید لطیفی‌سرشت، دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به این مطلب گفت: در مدت جشنواره 130 گروه و تک‌نواز در 97 سانس اجرایی،روزانه 20 نوبت برنامه خواهند داشت و با توجه به اهمیت موسیقی نواحی در بیست‌وپنجمین جشنوار‌ه‌ موسیقی فجر امسال موضوع «رقابت موسیقی نواحی» با اجرای گروه‌های شاخص این بخش در نظر گرفته شده است. در کنار آن پیشکسوتان موسیقی و نواحی نیز در نشست‌های پژوهشی این بخش اجراهای متفاوتی خواهند داشت.

لطیفی در توضیح گروه‌های شرکت‌کننده در بخش بین‌الملل جشنواره گفت: ارکستر زهی اکراین، گروه دولتمند خلف از تاجیکستان، گروه رامیز قلی‌اف  از آذربایجان، آرام تالالیام از ارمنستان، گروهی از ترکمنستان با پیانوی مارال یکشی آوا، گروهی از قزاقستان با حضور پریسان باسیکارا و یریک ژوسب‌اف، گروه فیضعلی حسن از تاجیکستان، گروه محمدشریف غزل از افغانستان و رسیتال پیانو سهیل ناصری از آمریکا در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر برنامه اجرا می‌کنند.

به گفته‌ دبیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر، در بخش جنبی پاپ هم هنرمندانی چون حمید عسگری، بنیامین، گروه آریان، خواجه‌امیری، علی لهراسبی، نیما مسیحا، رضا صادقی و غیره در سالن همایش‌های برج میلاد، حضور دارند. در بخش رقابتی پاپ هم 12 گروه در فرهنگسرای نیاوران حضور دارند. همچنین دو گروه موسیقی بانوان در روز اول جشنواره در تالار وحدت اجرا خواهند داشت.

بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از هفتم تا سیزدهم اسفند ماه برگزار خواهد شد و اختتامیه‌ آن روز پنج‌شنبه 13 اسفند‌ماه ساعت 20 در تالار وحدت برپا می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =