استاندار البرز گفت: ۳۰ میلیون مترمکعب از پساب غرب تهران برای مصارف کشاورزی در این استان بازگردانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مهر، استفاده بی رویه از منابع آبی سطحی و زیرزمینی کشور را با بحران کمبود آب مواجه کرده است، در این میان بسیاری از استان ها از جمله البرز با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.
در حال حاضر ۵۰ هکتار از دشت شهرستان اشتهارد در معرض فرسایش بادی قرار گرفته و اراضی کشاورزی استان نیز از خطر خشکسالی در امان نیستند به همین منظور میزان مصرف آب در حوزه های کشاورزی، صنعت و خانگی نیازمند اصلاح است.
سیدحمید طهایی استاندار البرز به پرسش های خبرنگار خبرگزاری مهر در زمینه خشکسالی و استفاده از پساب و فاضلاب ها در حوزه صنعت و کشاورزی پاسخ داده است:
وضعیت آب شرب در مناطق مختلف استان چگونه است و برای تأمین آب با کیفت برای مناطق روستایی چه برنامه ای در دستور کار دارید؟
برخی روستاها و مناطق استان آب را با کیفیت پایین تری استفاده می کنند، برای تامین آب با کیفیت در این مناطق و روستاها تلاش می شود چاه های جدیدی حفر شود اگر امکان تحقق این مهم نباشد آبی که در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد را به آب شرب اختصاص خواهیم داد و برای کشاورزی و صنعت از پساب شهری استفاده می کنیم.
پساب شهری پس از تصفیه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر پساب در حوزه صنعت مورد استفاده قرار بگیرد چندین بار تصفیه می شود و برای آبیاری فضاهای سبز واقع در شهرک های صنعتی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به وزیر نیرو پیشنهاد کردیم بخشی از آبی که از دشت و حوزه آبریز دو رودخانه در البرز خارج و به پایتخت منتقل می شود به عنوان پساب به استان برگردانده شود.
*آیا امکان تصفیه این پساب در استان وجود دارد؟
بله امکانات تصفیه پساب در استان وجود دارد، در فاز نخست انتقال پساب از تهران به البرز مصوب شد ۳۰ میلیون مترمکعب از پساب غرب تهران به استان باز گردانده شود که می توان در حوزه کشاورزی استفاده قرار گیرد.
*برای افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده اید؟
استفاده از سیستم های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره ای در دستور کار قرار دارد برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی با اصلاح الگوی کشت می توانیم محصولاتی را بکاریم که نیاز به آب کمتری دارند.
باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که کشاورزان به جمع بندی برسند که از منابع آبی محدود به بهترین نحوه احسن استفاده کنند.
در گذشته اگر برای محصولی نیاز به ۲۵۰ مترمکعب آب بود در سیستم آبیاری قطره ای این میزان کاهش قابل توجهی پیدا کرده است و می توان همان محصول را با ۷۰ مترمکعب آبیاری کرد به همین منظور باید فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب به گونه ای باشد که کشاورزان تشویق به استفاده از سیستم های نوین آبیاری شوند.
*چه برنامه ای در خصوص ساماندهی چاه های موجود در استان دارید؟
برخی از چاه ها مجوزی برداشت آب را دارند اما بیش از مجوز لازم آب برداشت می کنند به همین منظور مدیریت چاه های آب با مجوز ضروری است و برای مدیریت هر چه بهتر از کنتورهای هوشمند استفاده خواهد شد.
عمق برخی چاه ها در دشت کرج به ۳۰۰ متر رسیده است و این وضعیت زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود. تخلیه منابع آبی زیر زمینی در آینده ما را با مشکلات غیرقابل جبرانی مواجه می کند چرا که ممکن است منابع آبی زیرزمینی زیر مترو و یا ساختمان های بزرگ مسکونی و تجاری خالی شود و بر اثر نشست زمین در این نواحی شاهد فاجعه های عظیمی باشیم.
*برای مدیریت منابع آبی استان چه اقداماتی انجام می شود؟
همراهی مردم با مسئولان در خصوص مدیریت منابع آبی را بسیار مهم است. از سال گذشته جلسات شورای آب در استان به طور مستمر برگزار می شود و مسئولان مربوطه در این خصوص به تبادل نظر می پردازند و برای استفاده از منابع آبی موجود بهترین تصمیمات اتخاذ می شود.
اولین اولویت در مدیریت منابع آب استان تامین آب شرب و پس از آن تامین آب حوزه کشاورزی و صنعت است. سرانه مصرف آب در حوزه کشاورزی بیشتر از سایر حوزه ها است.
تامین آب شرب با کیفیت بالا یکی از اولویت های مهم است و به همین منظور چاه های آبی که کیفیت آب شان پایین است از دور خارج می شوند و در اختیار بخش صنعت و کشاورزی قرار خواهند گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =