جلوگیری از بروز پدیده کودکان و دانش آموزان معتاد موضوعی است که نیازمند توجه جدی و مسئولانه است تا از بروز یک فاجعه اجتماعی جلوگیری کند.

پاک پرس نوشت: درد بی درمان اعتیاد با قدمتی چند هزار ساله، دامن بسیاری از خانواده ها را فرا گرفته و هر بار نه یک فرد بلکه یک خانواده را به ورطه نابودی کشانیده است به صورتی که بر اساس گزارشات اعلام شده از مراجع رسمی، اعتیاد علت بسیاری از طلاق ها و جرائم را تشکیل می دهد.

آنچه نگران کننده تر است شیوع اعتیاد در میان نسل جدید و حتی دانش آموزان است که امروزه یکی از دغدغه های مسئولین آموزش و پرورش و خانواده ها شده است.

اگرچه به اذعان برخی از مسئولین آموزش و پرورش، آماری رسمی از اعتیاد دانش آموزان به ثبت نرسیده اما گاهی در کوچه و محلات به ویژه محلات پر خطر شاهد استعمال مواد مخدر توسط دانش آموزان هستیم.

محیط های پر خطر تحصیل دانش آموزان کرمانشاهی پاک سازی شود

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به خبرنگار پاک پرس گفت: محیط های پر خطر تحصیل دانش آموزان از جمله دغدغه های اصلی است که باید با همت مسئولین پاک سازی شود.

فریدون امرایی با بیان اینکه تاکنون موارد مشکل سازی در خصوص رفتارهای پرخطر میان دانش آموزان مشاهده نشده است، اظهار داشت: مسئولین باید با لحاظ توانمندی های دانش آموزان، نگاه علمی و حساسی به سو مصرف مواد و رفتارهای پر خطر داشته باشند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: آگاهی والدین نسبت به قضایای مذکور، مصونیت دانش آموزان را از تهدیدهای پیش رو به دنبال دارد.

امرایی گفت: در آموزشهای ارائه شده به دانش آموزان مناطق پر خطر نحوه دفاع از خود، مهارت جرات مندی و ارتباط موثر تر در این محیط ها آموخته می شود تا علاوه بر ایمنی از کشش به سمت رفتارهای پر خطر، قدرت نفی استعمال مواد مخدر را نیز بدست آورند.

95 درصد کودکان معتاد، خانواده هایی معتاد دارند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار پاک پرس گفت: بیش از 95 درصد کودکان و نوجوانانی که به سمت مواد مخدر گرایش دارند در خانواده هایی معتاد رشد کرده اند

سرهنگ خنجری با اشاره به اینکه این افراد در اوقات فراغت بیشتر به سمت استعمال مواد مخدر تمایل پیدا می کنند، بیان کرد: متاسفانه در برخی از موارد گرایش نوجوانان به سمت مواد مخدر واقعیت دارد بنابراین انجام فرهنگ سازی در این زمینه امری الزامی است.

وی افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر آمادگی خود را به آموزش و پرورش برای ارائه آموزش های لازم اعلام کرده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: اعتیاد به تنهایی جرم نیست و نمی توان با فرد معتاد به صرف اعتیاد برخورد شود بلکه باید نسبت به معرفی آنان به کمپهای مجاز ترک اعتیاد و برخورد قانونی با توزیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر اقدام شود.

سرهنگ خنجری افزود: در بحث مبارزه با مواد مخدر، برخورد با قاچاقچیان عمده و توزیع کنندگان مواد مخدر و همچنین برخورد با خرده فروشان در زمره اصلی ترین اولویت های پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: به منظور پیشگیری از ابتلا دیگر جوانان به اعتیاد آموزش هایی به دانش آموزان، دانشجویان و انجمن اولیا و مربیان داده می شود تا دید بازتری نسبت به این امر بدست آورند.

قرارگیری در مناطق پر خطر عاملی برای ابتلای جوانان به اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه گفت: زیستن و قرار گیری در مناطق آلوده و پر خطر و همچنین اعتیاد والدین، بر گرایش فرزندان به مصرف مواد مخدر تاثیر مثبتی دارد.

شمشیری با اعلام اینکه تبلیغات ناصحیح در خصوص اعتیار آور نبودن مصرف قرص هایی چون ریتالین و ترامادول توسط جوانان نا آگاه خطرساز شده است، بیان کرد: به منظور پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به مواد مخدر، 50 نفر از کادر متخصص و مربی در حوزه آموزش و پرورش مورد آموزش آخرین روش های آموزشی قرار گرفتند.

وی با اشاره به لزوم متناسب بودن جرائم با مجازات های در نظر گرفته شده، افزود: امروزه آسیبی بالاتر از اعتیاد در جامعه وجود ندارد به صورتی که 55 درصد عامل طلاق اعتیاد است و نیمی از زندانیان را معتادین تشکیل می دهند. همچنین با ریشه یابی جرائم، دریافته می شود که 50 درصد آنان ریشه در استعمال مواد مخدر دارد.

شمشیری تربیت صحیح فرزندان و آموزش قدرت نه گفتن آنان در برابر خطر ها و افراد خطر آفرین را امری الزامی دانست و گفت: به اذعان سازمان ملل، کشور ایران تنها پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است. در این حوزه بیش از چهار هزار نفر شهید و 12 هزار نفر نیز به درجه جانبازی نائل شده اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه افزود: کار در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید امری اعتقادی باشد. مقام معظم رهبری از مبارزه با اعتیاد به عنوان جهاد بزرگ یاد کرده اند بنابراین می طلبد هر فردی به فراخور شرایط خویش، در این حوزه گام بردارد.

شمشیری با توجه به قدمت 6، 7 هزار ساله اعتیاد و پیشی گرفتن عرضه مواد مخدر بر تقاضای آن، ریشه کنی این امر را بسیار دشوار خواند و گفت: باید فرهنگ عدم تقاضای مواد مخدر ارتقا یابد و در این زمینه تمامی مسئولین و افراد با تمام توان به میدان بیایند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =