توانمندسازی، تداوم تولد دوباره‌ی معتادان

قائم مقام و معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان گفت: توانمندسازی بهبود یافتگان بازگست دوباره آنها را به اعتیاد کاهش می‌دهد.

«شاپور کردی» در گفت‌وگو با ایسنا،اظهار کرد: بهبود یافتگان از اعتیاد چنانچه در زمینه‌های پذیرش از سوی اجتماع و خانواده، بهبود روابط خانواده و اشتغال به توانمندسازی برسند، بدون شک احتمال روی آوردن دوباره آنها به اعتیاد به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته تسهیلات خوداشتغالی و مسکن از سوی بهزیستی به بهبود یافتگان پرداخت شده اضافه کرد: اکنون بیش از 200 پرونده بهبود یافتگان که بالای 5 سال پاکی داشته آماده پرداخت تسهیلات بوده که به علت کمبود اعتبار تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

کردی اعتیاد را پدیده‌ای چند عاملی عنوان کرد و جنبه‌های روانشناختی، بیولوژیکی و اجتماعی، محیطی را سه عامل مهم بروز این معضل اجتماعی در جامعه دانست.

معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان با بیان اینکه هنوز بررسی دقیق و علمی در مورد علت اعتیاد در استان انجام نگرفته خاطر نشان کرد: بر اساس گزارش‌های ارسالی ارتباط با گروه‌های هم سن و سال، محیط آسیب‌خیز، وضعیت اقتصادی خانواده و اختلافات خانوادگی و شیوه‌های نادرست فرزندپروری از جمله عوامل مهم در بروز معضل اعتیاد در این استان بوده است.

وی در عین حال از اجرای طرح مکان‌یابی اعتیاد در هشت شهرستان این استان در طول سال گذشته خبر داد و گفت: با اجرای این طرح مکان‌های پرخطر مصرف مواد مخدر در این شهرستان‌ها شناسایی و در اولویت تامین اعتبار برای انجام مداخله و اجرای طرح‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفته اند.

کردی مجموع مراجعان به مراکز ترک اعتیاد بهزیستی استان در سال گذشته را 2 هزار و 330 نفر اعلام کرد که به 13 مرکز ترک اعتیاد میان مدت که به صورت غیر دارویی و توسط بخش خصوصی اقدام به درمان معتادان کرده فعالیت دارند.

قائم مقام بهزیستی استان با بیان اینکه این مراکز به صورت غیر دارویی و گفتار درمانی در حوزه ترک اعتیاد فعالیت دارند، تاکید کرد: مدت درمان افراد در این مراکز یک دوره 21 تا 28 روزه است ولی امکان تمدید تا سه دوره نیز وجود دارد.

معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی ایلام تعداد مراکز خود معرف دولتی ترک اعتیاد در این استان را یک مرکز اعلام کرد و یادآور شد: ارایه خدمات در این مرکز دارو درمانی بر اساس تعرفه دولتی انجام می‌شود و ظرفیت پذیرش 100 نفر را دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =