عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، تبعیض بین مناطق کم امکانات و شهرهای بزرگ را کم کردیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اعتراض به تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در کنکور ادامه دارد و کنکوری های سال آینده هنوز نمی دانند تکلیفشان چیست و قرار است چه بلایی به سرشان بیاید.


اعتراض ها به استاندارد نبودن سوالات امتحان نهایی بالاست و خیلی ها گلایه از درست تصحیح نشدن برگه ها و تقلب دارند.
با این همه اما تصمیم گیران در مورد حذف کنکور بر عقیده خود استوارند و معتقدند این راه، از وضعیت قبل خیلی بهتر است.


در راستای پیگیری های قبلی خبرآنلاین و پیرو درخواست های مکرر داوطلبان، این بار با عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفتگو کردیم.


مقتدایی، یکی از اعضای این کمیسیون به خبرآنلاین گفت: کشور ما در سال های گذشته در یک دوراهی در عرضه سنجش و پذیرش دانشجو قرار داشت؛ یا می بایست همه سرنوشت به چند ساعت حضور در کنکور و شرکت در کلاس های پرهزینه و بهره مندی از امکانات خارج از آموزش و پرورش سپرده می شد که این امر به دلیل محدودیت های مناطق کم امکانات عملا نوعی تبعیض و رانت مشهود بود و تفاوت در بهره گیری از امکانات کشور در این مسیر بد تلقی می شد و یا می بایست می پذیرفتیم که راهی جدید را انتخاب کنیم.


مقتدایی ادامه داد: این که ما پذیرفتیم در طول یک دوره زمانی نسبتا طولانی و در طی سال ها سوابق تحصیلی بر سرنوشت پذیرش دانشجو تاثیر داشته باشد و به جای این که در یک روز همه نتیجه مشخص شود، یک دوره چندساله این سرنوشت را تعیین کند به همین خاطر بود.


این نماینده مجلس گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش را ملزم کرد تا نسبت به در نظر گرفتن سوابق اقدام کند به گونه ای که اتفاق یا حادثه در روز کنکور، منجر به شکست و از بین رفتن زحمات چندساله داوطلب نشود و از آن طرف خانواده ها را از اسارت بنگاه های آموزشی و آمادگی برای کنکور ازاد کند.


او ادامه داد: وزارت علوم و آموزش و پرورش با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم عقیده بودند که می بایست ظرف 5 سال زمینه برای حذف کنکور را فراهم کنیم و چیزی که الان تحت عنوان کنکور رقابت ایجاد کرده را محدود کنیم.


مقتدایی گفت: چیزی که الان با عنوان تاثیر سوابق تحصیلی تصویب شده، حاصل تمام دیدگاه های بخش های مختلف است و بهترین راهی که توانستیم برای کم کردن معضلاتی که کنکور به وجود می آورد پیدا کنیم همین است.


او در پاسخ به این سوال که آیا این طرح نواقصی هم دارد یا خیر گفت: اگر نواقص هست باید به مرور حل شود و مسائلی از قبیل احتمال تقلب و خطای انسانی در تصحیح که مطرح شده هم غیرکارشناسی است؛ چرا که آموزش و پرورش ملزم شده سوالات استاندارد و آزمون های استاندارد طراحی کند و زیرساخت های لازم را فراهم آورد تا شرایط برگزاری امتحانات نهایی هم مانند کنکور استاندارد و دقیق باشد.
17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    1 0
    سوابق تحصیلی یعنی از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان نه فقط سال سوم دبیرستانیکی از اول مدرسه هیچ وقت درس نمیخونده بعد سال سوم درس میخونه بعد یکی همیشه بیست و عالی بوده بعد به دلایلی سال سوم رو خراب میکنه این متصفانه هست که یه عمر چوب بخوره در حالیکه قبلی شاید تقلب کرده باشه
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    2 0
    نابغه تاثير سوابق كه بيشترين لطمه رو به دانش اموزان محروم ميزنه سرتون رو از زير برف بياريد بيرون لطفا. اينجا ايران است. هر وقت تمام مدارس استاندارد شدن اونوقت بر اساس معدل دانشجو بگيريد. هنوز جزو كشورهاي توسعه يافته نشديم.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    3 0
    سلام..ماهمش میگیم بردارید این تاثیرمعدلو شما باز حرف خودتونو میزنین..؟؟.اقا جون این اینده ماست ک ب بازی گرفتینش چرا هیچکس صدای مارو نمیشنوه چرا خودتونو میزنین به نشنیدن چقد دیگه میخواید بپیچونید مارو وقتی همه دارن اعتراض میکنن به این کار ناعادلانه شما از نفع واسه کی حرف میزنید..؟تروخدا اینده مارو تباه نکنید این معدل لعنتی رو تاثیر مثبتش کنید مسه قبلا نه مستقیم ..خدایا خودت به داد مابرس بنده هات که قصدشون خراب کردن زندگیو اینده ماست..
  • آوا A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    1 0
    واقعا تاسف داره.این آقایون خودشون رو ب خواب زدن انگار.میگن صحبت تقلب غیر کارشناسیهیعنی چی این حرف؟؟؟؟؟؟ ما با چشمای خودمون تقلب کردن ب شیوه های مختلف و خرید و فروش سوالات رو دیدیم.این آقا دقیقا چی میگن؟میگن تقلب نیست؟ برگه های امتحانات نهایی ب شیوه ای کاملا سلیقه ای تصحیح میشه و در ضمن ب اعتراضات دانش آموزان برای تجدید نظر و تصحیح دوباره ی برگه اصلا توجهی نمیشه. خواهشا لطف کنید فقط این درصد تاثیر معدل رو دیگه بیشتر از ۲۵ درصد نکنین.فقط همین
  • علی A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    2 0
    اگه مریض بشیم یا اتفاقی بیوفته کنکورو خراب کنیم میتونیم تلاش کنیم واسه سال بعد ، ولی با طرح کارشناسی شده شما ، چون هر داوطلب یکبار تو عمرش امتحان نهایی میده و دیپلم میگیره اگه مریض بشه یا یه اتفاقی بیوفته براش و نمراتش بیاد پایین ، چون حق جبران نمرات سوابق تحصلیشو نداره ، این داوطلب پرتلاش و مستعد تا آخر عمرش باید چوب نمرات پایینشو بخوره و آیندشو تباه شده ببینه . تاثیر سوابق تحصیلی رو مثبت کنید یا برش دارید این خواسته تمام داوطلباس
  • یوسف US ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    2 0
    به عنوان یک معلم باید بگویم من که درصجنه هستم وعملاً با امتحان نهایی وچگونگی برگزاری وتصحیخ آن درارتباط هستم ایراد های بیشماری در این کار وجود دارد که متاصفانه مسولین چشم را بستند وحاضر به قبول واقعیت ها نیستند . حرف به اصطلاح کارشناس هایی راقبول دارند که کلاس نرفتند وبطور مستقیم با دانش آموزوامتحانات در ارتباط نیستند .واقعیت را باید از معلم ها ودانش آموزان جویا شد.
  • نسیم IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
    1 0
    خبرانلاین توروخدا پیگیری جدی کن اخه یکی نیست بگه کسی که سال 86 امتحان نهایی داده با کسی که امسال امتحان داده یکیه اخه؟توروخدا پیگیری کن خبرانلاین توروخدا