سخنان دختر علامه طباطبایی درباره برخورد پدرش با حجاب و رفتار با همسر

دختر علامه طباطبایی می گوید: پس از پایان نگارش تفسیر المیزان پدرم همواره می گفت «این تفسیر متعلق به خانم است».

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، نجمه السادات طباطبایی چهارشنبه شب در دیدار جمعی از بانوان شیعه عربستانی در دارالقرآن الکریم علامه طباطبایی با آنها به گفت و گو نشست. فرزند علامه طباطبایی و همسر شهید قدوسی در این دیدار به نکات زیر اشاره کرده است:

* من شش ساله بودم که از تبریز به قم مهاجرت کردیم زمانی که تبریز دست روس ها افتاده بود و لذا چیزی نتوانستیم با خود به قم بیاوریم لذا برخلاف آنکه در تبریز در رفاه بودیم به قم که آمدیم چیزی نداشتیم.

* مادرم تلاش فراوانی کرد تا توانستیم خانه ای اجاره کرده و پدرم تدریس کند. مادرم تنها برای پیشرفت پدرم، مشکلات را تحمل می کردند. پدرم همواره مشغول تالیف و نوشتن و آموزش طلاب علاقمند بود.

* وقت شناسی در زندگی پدرم اهمیت بالایی داشت به گونه ای که اگر مساله ای پیش می آمد، مادرم از پدرم پنهان می کرد چون معتقد بود وقت ایشان با ارزش است و اگر ساعتی از کار خود عقب بماند گناه کرده است.

* مرحوم علامه طباطبایی همواره می فرمودند که تفسیر المیزان برای خانم است چرا که مادرم مشکلات را تحمل می کرد تا در پیشرفت پدرم خللی وارد نشود.

* پدرم هم روحیه قدرشناسی داشت. زمانی که مادرم بیمار شد؛ مرحوم پدرم 24 روز درس و بحث را تعطیل کرد و بعد از فوت مادرم، مدتی درس را تعطیل کرد.

* خوشرویی را ویژگی دیگر ایشان بود.  هیچگاه از پدرم اخم و عصبانیتی ندیدم و معتقدم زندگی مادر و پدرم خدایی بود و من هرگز نمونه ای از این زندگی ندیدم.

* رابطه شهید قدوسی و پدر رابطه شاگرد و استادی بود.  شهید قدوسی احترام زیادی برای من و خانواده ام قائل بود و هیچگاه به بنده امر نمی کرد.

* شهیدقدوسی اولین شخصی بود که مکتب بانوان با نام توحید را راه اندازی کرد و معتقد بود بانوان باید بتوانند نهج البلاغه را مطالعه کرده و روایات را استخراج کنند و فرزندانی باسواد تربیت کرده و تحویل جامعه دهند.

* همواره مادرم را الگوی خود قرار می دادم، خانواده هیچگاه ما را به حجاب اجبار نکرد و در خصوص پوشش حتی جوراب به ما نمی گفت جوراب نازک نپوشید بلکه از رفتار پدر و مادر آموختیم که چگونه باشیم و در حقیقت ما به گونه ای تربیت شده ایم که هیچگاه مستقیم به مردان نگاه نمی کنیم.

* شیوه نادرست تربیتی در جامعه امروز سبب شده تا فساد در جامعه زیاد شود. اگر ما دروغ نگوئیم فرزندان هم دروغ نمی گویند چون فرزندان ضبط کننده رفتار بزرگترهای خود هستند و هر آنچه پدر و مادر انجام می دهند آنها به کار می برند.

* اگر در زندگی ریا نباشد مشکلات رفع شدنی است اما اگر ریا باشد هیچ چیز سرجای خود نخواهد بود به عبارت دیگر اگر نیت ها خالص باشد خدا به کار برکت می دهد اما الآن همه چیز تشریفات شده است و اینها همه ریاست.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    3 1
    در ضمن ایشان از خصوصیات منحصر بفردشان این بود که بایت امرار معاش شخصا کار می کردند و مانند دیگر حوزویان حقوق و پول تو جیبی نمی گرفتند. مانند یونس پیامبر که همزمان با حضرت مریم می زیست و از ایشان پشتیباانی می کردند از دانشگاه های امریکا برای تدریس بارها دعوت شدند
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    92 0
    دوکلمه آخررابایدبه طلانوشت
  • بی نام RO ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    84 1
    خداوند آن مرد بزرگوار را رحمت کند
  • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    12 2
    من عاشق ایت اله هستم قم نمی روم مگر به عشق زیارت "پدر" در گوشه حرم