محمدرضا زائری: دختران ما با پوستر بی‌حجاب نشدند که با پوستر باحجاب شوند

خبرگزاری مهر نوشت:

حجت الاسلام محمدرضا زائری در نخستین همایش فعالان صنایع فرهنگی با عنوان «نفس عمیق» که در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، خون دل خوردن را لازمه کار فرهنگی دانست و افزود: کسی که می‌خواهد کار جدی انجام دهد و با اعتقاد وارد میدان شود باید خون دل بخورد. حتی در جبهه مقابل هم کسانی به نتیجه دلخواه خود می‌رسند که سختی می کشند و تلاش می‌کنند، شهید مطهری آدمها را به دو دسته تقسیم کرده؛ یا بزرگند یا بزرگوار. به گفته او کسی چون هیتلر آدم بزرگی است گرچه بزرگوار نیست. او اراده بالایی دارد که اگر چنین نبود نمی توانست دنیا را به هم بریزد.

این نویسنده و پژوهشگر به ضرورت توجه به تبلیغ در عرصه تولید محصولات فرهنگی اشاره و بیان کرد: وقتی محصولی تولید و ارایه می‌شود چگونگی معرفی و تبلیغ آن بسیار مهم است، ما از هر محصول فرهنگی برای تبلیغ ایده و ذهنیت خود نمی توانیم استفاده کنیم. نمونه پوسترهایی که تولید و منتشر شد و مخاطب به هیچکدام از این پوسترها و بنرها توجه نکرد. آخر مگر او با پوستر و بنر بی حجاب شده بود که با پوستر و بنر حجاب را انتخاب کند؟ پس لازم بود که ما به جای انتشار پوستر به کار دیگری بپردازیم و از محصول فرهنگی دیگری استفاده کنیم. بسیاری از متشرعین به کسی چون آنتونی کوئین ایراد می گیرند که بازیگر عرق خوری چون او نباید در نقش شخصیت های مذهبی ظاهر شود اما 100 نمازخوان نمی توانند چون او و در نقش او بازی کنند.

زائری بسته بندی را یکی دیگر از مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: ما ایده داریم اما یا قیمت ها آنقدر بالا است که کسی نمی تواند محصول تولیدی مان را بخرد چون بازار را نمی شناسیم یا نمی توانیم کالای خود را درست معرفی کنیم یا در عرضه و بسته بندی کالا مشکل داریم به همین خاطر است که پسته و زعفران ما را می خرند، بسته بندی می‌کنند و بعد همان را با قیمت گزاف به ما تحویل می‌دهند.

او همچنین با اشاره به محدودیت بودجه های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در اواخر دولت پیشین بودجه های فرهنگی دستگاه های مختلف بسیار محدود شد و سازمان هایی که به این حمایت های دولتی عادت کرده بودند با شوک عجیبی روبرو شدند. بسیاری نشریات تعطیل و کار ناشران متوقف شد چون این فعالان فرهنگی به فعالیت در فضایی که هیچ رقابتی در آن وجود نداشت و در معرض داوری مخاطب نبود عادت کرده بودند و حالا نه حمایت دولتی وجود داشت و نه سرمایه ای که با آن بتوانند با همتایان خود در بخش خصوصی رقابت کنند.

به گفته زائری اتفاق خوبی که در حال حاضر افتاده این است که تولید کنندگان مومن و متدین صنایع فرهنگی در مرحله انتقال هستند. از یک طرف سابقه حوزه کاری شان به گونه ای است که با حمایت های دولتی و شبه دولتی عجین بوده است، از طرف دیگر وارد فضایی شده اند که از هیچکدام از این حمایت ها خبری نیست و این فضا فضای خوشایندی است. وی گفت: ما باید یاد بگیریم که بدون پشتیبانی های دولتی راه خود را پیش بگیریم.

او به نشریه «مکتب اسلام» که پیش از انقلاب منتشر می شد اشاره و بیان کرد: زمانی که جمعیت ایران 30 میلیون نفر بود نشریه مکتب اسلام بدون کوچکترین حمایت دولتی در 500 هزار نسخه منتشر می شد. حالا جمعیت ایران 80 میلیون نفر است و تیراژ بهترین نشریه مذهبی به 50 هزار نسخه هم نمی‌رسد. درست است رایانه و اینترنت جایگزین شده اند اما هر طور این دو را با هم مقایسه کنیم باز هم ما عقب هستیم.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به ضرورت بازاریابی گفت: ما باید کالای خود را تولید کنیم و بازار هدف را بشناسیم، حلقه های این زنجیر باید کنار هم قرار گیرند. هر چیز آداب خاص خود را دارد. ما باید این قواعد و اصول را بشناسیم و بر اساس آن رفتار کنیم. برای مثال نخستین بار که من به نمایشگاه بولونیا رفتم غرفه هایی بود که هیچ کتابی در آن عرضه نمی شد. در این غرفه ها تنها حق کپی رایت خرید و فروش می شد. حالا به تازگی کپی رایت مجموعه شکرستان یا کلاه قرمزی در اختیار یک شرکت تولید کننده محصولات فرهنگی قرار گرفته و این اتفاق خوشایندی است. ما باید قانون کپی رایت را به رسمیت بشناسیم.

زائری کار فرهنگی را کار بسیار دشواری دانست و افزود: کار فرهنگی کردن کار ساده ای نیست و ویژگی همایش «نفس عمیق» این است که شرکت کنندگان در این همایش خود در شمار تولید کنندگان هستند آن هم در شرایطی که مدیران فرهنگی ما معمولاً درگیر تولید نیستند اما یک مدیر فرهنگی که خود مولد است مشکلات یک تولید کننده را بهتر درک می‌کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    23 42
    به نظر من ابزار ناکارامد است و کهنه شده باید به روشهای جدید رو اورد همچنان که روشهای قدیمی در نظام تعلیم وتربیت جواب نمی دهد وباید روشهای نوین را بکار بست الان باید تعاملات اجتماعی امکان پذیر باشدتا بدین وسیله تعاملات فرهنگی ودینی امکانش فراهم شودوچون دین ما حرفی برای گفتن دارد نباید از بحث وتعامل بترسیم
  • شهرزاد IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    105 5
    تو رو خدا میشه این سوالو کسی جواب بده ؟ آرزوم بود میتونستم از مراجع محترم تقلید این سوالو بپرسم : آیا اگه خود خداوند میخواست که مردم به زورحجاب داشته باشن نمیونست همه ی خانمای دنیا رو مجبور کنه که حجاب داشته باشن ؟ ما اعتقاد داریم که توی زمینی که جزوی از خاک ایرانه همه باید با حجاب باشن ولی مگه کل این دنیا مال خدا نیست ؟ خود خدا گفته مردم باید خودشون انتخاب کنن گفته کدوم راه درسته کدوم غلط و خواسته که خود مردم انتخاب کنن اگه خدا میخواست همه از دم باحجاب میشن ولی خودش مردمو آزاد گذاشته پس چرا در کشور ما این حق وجود نداره ؟ اینو به عنوان کسی میگم که حجابو قبول دارم ولی خسته شدم از دیدن کسایی که به خاطر سختگیری های حجاب از دین که نه از خدا زده شدن ...خواهش میکنم نظرم ثبت شه خیلی دنبال جوابم ...
    • سید علی A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      9 63
      شهرزاد خانوم خدا در آیه 256 سوره بقرهلا اکراه فی دین..... به صراحت راه درست و غلطو نشون داده و انتخابو به عهده خودمون گذاشته یعنی این ماییم که باید انتخاب کنیم مومن باشیم یا کافر حالا اگه ایمانو انتخاب کردیم اول از همه توهین به شعور خودمونه اگه به دستورات و احکامش عمل نکنیم عفاف و حجب و حجابم مث سایر احکام یکی از احکام خداس که بهمون تو قرآنش توصیه کرده از نظر من مشکل ما فقط سر حجاب یا احکام جزیی دیگه نیست بلکه اینه که خیلیامون هنوز تکلیفوم به خودمونو خدامون مشخص نیست و ایمان و اعتمادمون بهش کمه که اگه باورش داشتیم نمیگفتیم چرا حجاب یا چرا نماز
    • بی نام A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
      71 5
      سوال منم هست با حجاب موافقم ولی حجاب زوری تو کتم نمیره واقعا توهین به حقوق انسانی ادمه تو خیابون یه خاطر اعتقادات کسی بازداشت کنن یعنی هرکی اعتقادات کسی دیگر نتونه قبول کنه یا باید پلیس باهاش برخورد کنه یا باید از سرزمین مادریش کوچ کنه بره ؟ واقعا دین اسلام اینو می خواد ؟؟؟ این برخوردای گاهی خوشونت امیز واقعا جزیی از دینه ؟ تورو خدا نظر ثبت کنید شاید یکی جواب سوال مارو بده
    • جمشید EU ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      65 5
      آقای سید علی بحث دقیقا سر همینه . شرایط یک فرد با ایمان تو قرآن آمده ولی کجای قرآن اومده که در امر حکومت باید حجاب به عنوان قانون وجود داشته باشه ؟ بی حجابی حتی حد شرعی هم نداره ، پس این موضوع قانونی است برای جامعه ای که نمیدانیم چند درصدشان واقعا مسلمان یا با ایمانند . در ثانی اگر قانون دینی مهم است برای همه چیز باید مهم باشد . چگونه است که در کشور هزاران کار خلاف خانمان سوز و معضل جامعه خلاف شرع به صورت علنی انجام می شود و برخورد شرعی نمی شود ولی برای حجاب برخورد قاطع و قانون محکم داریم ؟متاسفانه قانون عفاف و حجاب در کشور قانونی سیاسی شده که صد در صد هیچ هدف اخلاقی رو دنبال نکرده و جنبه برداشت سیاسی دارد و تا این هست وضع همین است .
    • هموطن A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      7 86
      شهرزاد جان یادته وقتی رفتی مدرسه ، مدرسه واسه خوش ی قانونایی داشت که اگه اجراش نمیکردی ممکن بود از مدرسه اخراج بشی شما واسه رفتن به مدرسه هیچ اجباری نداشتی یعنی مدرسه نفرستاده بود دنبالت خودت رفتی پس قانونشم باید میپذیرفتی ... واسه دینم شما جایز بودی در انتخاب دین اسلام مسیحیت و ... اما اگه دین اسلام رو پذیرفتی دیگه نباد چشمت دنبال مسیحیه و ... باشه که چرا اونا حجابشون فلانه ما حجابمون بهمانه...اما در مورد اجبار حجاب، اینجور که ما در جامعه میبینیم ن تنها اجباری نیست بلکه دارن از اونور بوم میافتن و یادشون رفته اینجا ی کشور اسلامییه و ی حداقل قوانینی داره که باید مراعات بشه کم مونده لخت بشن بیان تو خیابونا دلتون آزادی میخواد کشورای دیگه هست که توش راحت باشید کسیکه مجبورتون نکرده بمونید کرده؟
    • سیدعلی A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
      3 33
      آقا جمشید فکر میکنم منظورمو نتونستن درست منتقل کنم حرف من یه موضوع کلیه که به هیچ حکومت و کشوری ربطی نداره روی صحبت من خودمونیم که باید تکلیف خودمونو با خودمون مشخص کنیم که مومن ومسلمونیم یا نیستیم که اگه هستیم باید همه جا و همه وقت به احکام و دستوراتش عمل کنیم حالا چه تو ایران تحت حکومت نظام جمهوری اسلامی زندگی کنیم یا هر کشور دیگه ای تحت هر عنوان دیگه ای ولی اگه هم کفرو با آگاهی و مطالعه و اعتقاد انتخاب کردیم پاش بمونیم انتخاب با ماس یا الله با تمام متعلقاتش یا کفر
  • بی نام RO ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    3 38
    حالا این حرف نگفتنش بهتر از گفتنش نیست؟
  • بی نام A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    111 3
    آیا قبل از انقلاب هم مردم مجبور به حفظ حجاب بودند . مردم قبل از انقلاب بیشترمقید به حجاب بودند یا حالا .با زور چیزی درست نمی شود .
    • میثم A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
      3 55
      چه ربطی داره....قبل و بعد از انقلاب خیلی چیزا تغییر کرده.طبیعی هم هست.حجاب قانونه و باید اجرا بشه.نگاه عمیق باید به قرآن باشه
  • نرگس A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    9 3
    آقای جمشید حرف دل منو زد.