مجلس دهم در ایلام جایگاه آزمون و خطا نیست

پایگاه خبری تحلیلی عصر ایلام در یادداشتی با عنوان مجلس دهم در ایلام جایگاه آزمون و خطا نیست به قلم حسن باویر از رویه های گذشته در انتخاب نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده و خواستار حضور افرادی به نمایندگی از استان در صحن مجلس شورای اسلامی شده که از تخصص لازم برای پوشیدن این لباس برخوردار و توانایی کافی برای دفاع از حقوق مردمان این دیار در خانه ملت داشته باشند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: با توجه به فاصله چند ماهه به انتخابات مجلس شورای اسلامی و گرم شدن تنور این رویداد بزرگ و سرنوشت ساز، این روزها ورد زبان مردم صحبت از کاندیداهایی است که کم کم وارد این عرصه رقابتی می شوند.

سال پایانی هر دوره از نمایندگی مجلس، شاهد سریال تکراری هجوم سیل آسای مدعیان در لیست نامزدها بوده و فضای کاملا شلوغی در عرصه ی رقابت ها ایجاد می شود، تا جایی که گاهی تشخیص سره از ناسره دشوار و بعضا شاهین اقبال بر دوش کسانی می نشیند که حداقل در مقایسه با برخی از رقبای انتخاباتی، نه تنها فاقد شاخصه های برتری بوده، بلکه در فاصله ای فاحش با آنها قرار داشته اند!

متاسفانه در این شرایط نامطلوب، غالبا نظاره گر قد علم کردن کسانی می شویم که در پیشینه کاری هیچ برگ برنده برجسته و شایان توجه ای نداشته و در حوزه مسوولیت خود هیج تحول قابل اعتنایی نداشته و معلوم نیست چرا ناگهان به فکر نمایندگی مجلس افتاده و می خواهند با اندک حمایت های فامیلی و طایفه ای شانس خود را در این عرصه هم آزمایش کنند؟

این وابستگی و نوع حمایت انتخاباتی بر اساس تجربه های پیشین به منزله دنبال کردن اهداف شخصی و بالا کشیدن وزنه طایفه خود در رقابت های قبیله ای بوده و این داستان غم انگیزی است که مردم این استان هر چهار سال یک بار نسبت به آن دچار آزمون و خطا شده اند.

آیا هیچگاه به این فکر کرده ایم که نوع نگاه مردم استان های برخوردار به جایگاه مجلس و شخص نماینده مجلس چگونه است؟ آیا در مقام مقایسه، سوابق مفید، دانش تخصصی، نفوذ ملی و توانمندی های شخصی نماینده خود را با نمایندگان سایر استان های توسعه یافته مقایسه کرده ایم؟ و یا اینکه منصفانه از خود پرسیده ایم که با صرف هزینه های هنگفت، شخصی را به مجلس می فرستیم تا کدام انتظارات ما را برآورده کند؟

استان ثروتمند اما محروم ایلام سال هاست که در کشاکش ماراتنی نفس گیر و پرهزینه، نمایندگانی را راهی خانه ملت کرده اما در نهایت بعد از یک سال رای دهندگان پشیمان از انتخاب خود، دست از حمایت منتخب باز کشیده و به تخریب او می پردازند. لذا در اینجا این سوال پیش می آید که مگر خواسته ما از نماینده چه بوده است؟

واقعیت این است که بر اساس قضاوتی منصافانه عملکرد نمایندگان را بر حسب وظایف قانونی آنان باید مورد ارزیابی قرار داد که متاسفانه نظر به عرف رایج و غلط میان مردم استان ما، میزان تاثیرگذاری و عملکرد نماینده را در مباحث جزیی مانند عزل و نصب مدیران حوزه انتخابیه و یا سفارش استخدام و نیز معرفی به بانک ها جهت اخذ وام و یا شرکت در مراسم های خانوادگی ارزیابی می کنند.

به ندرت پیش می آید که مردم حوزه انتخابیه به قوانین، طرح ها و برنامه های استانی و ملی نماینده توجهی داشته باشند و شاید نمی دانند نمایندگان مجلس وظیفه قانونگذاری مبتنی بر وضعیت کشور و نیازها و مطالبات استانی و ملی در حد کلان دارند.

یکی از ضروریات تشکیل مجلسی کارآمد، فعال، متعهد و دلسوز، انتخاب نمایندگانی با دانش است که توان چانه زدن در عرصه های مختلف استانی، ملی و حتی بین المللی را داشته باشد که این نگاه کلان در انتخاب نمایندگان ما کمتر وجود داشته و به همین دلیل گاهی افرادی در این عرصه قدم گذاشته و انتخاب شده اند که تمام توان اجرایی آنها در حد یک مسوولیت اداره ای در یک شهرستان بوده و یا بازنشسته ها و یا افرادی که تازه می خواهند از این طریق بنام و نوایی برسند....

چرا ما نباید نمایندگانی داشته باشیم که با تجربه حضور چند دوره در مجلس بتوانند قدرت چانه زنی خود را بالا برده و فرصتی برای توسعه استان و حوزه انتخابیة خود باشند؟

آیا به سوابق نمایندگان بعضی استان ها دقت کرده ایم که چند دوره متوالی برای نمایندگی مجلس انتخاب شده و چه میزان در توسعه حوزه انتخابیه خود موثر بوده اند؟

تا کی باید سرنوشت خود و آینده فرزندان مان را دستخوش آزمون و خطا کنیم و بر نمودار توسعه استان های دیگر غبطه بخوریم؟

تا کی به حسرت به جایگاه اصفهان، شیراز، کرمان، خراسان، آذربایجان و .... نگاه کنیم و از پتانسیل های بالقوه انسانی خویش بهره نبریم؟

این دوره با توجه به امتیازات خاص آن، مردم شریف استان ایلام چه در حوزه شمال و چه حوزه جنوب باید با حساسیت خاص به انتخاب نماینده اقدام کنند چرا که با توجه به فضای پیش رو در روابط ایران و جهان ناشی از مذاکرات هسته ای و حذف تحریم ها، بی شک جایگاه افراد توانمند می تواند فرصت ایده آلی برای توسعه استان بوده بویژه این که همه شاخص های توسعه مانند تخصیص اعتبارات برای به حرکت درآمدن چرخ صنایع نیمه کاره از دولت گرفته شده بنابراین باید با نگاهی فرصت طلبانه به شرایط موجود از آزمون و خطاهای همیشگی در انتخاب های مان درس عبرتی گرفته باشیم.

بی شک مردم ما با دغدغه های مشترک می توانند یکصدا و با همدلی و همربانی بدنبال توسعه زیرساخت ها و منافع عمومی بوده و این مهم یقینا از نمایندگانی با نگاه فراقومی، متخصص و با جایگاه ملی امکان پذیر است.

در نهایت به این نکته بیندیشیم که تا درک بالایی از جایگاه مجلس نداشته باشیم به رده های بالای توسعه هم نخواهیم رسید و این مهم مسوولیتی خطیر بر روی دوش نخبگان، تحصیل کردگان و دلسوزان این استان است که با گذار از قبیله گرایی به سمت شایسته سالاری زمینه توسعه استان را فراهم سازند.

 

منبع: پایگاه خبری عصر ایلام

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =