علت خشک شدن چشمه‌های دریاچه طاق‌بستان مشخص شد/اعلام دلیل خشکیدگی منوط به اجازه استاندار است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه از مشخص شدن علت خشک شدن چشمه‌های دریاچه طاق‌بستان طی بررسی یک تیم کارشناسی و تحقیقاتی خبر داد و گفت: برای اعلام نتایج منتظر اجازه استاندار کرمانشاه هستیم.

علی فعله‌گری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: علت خشک شدن چشمه‌های دریاچه طاق‌بستان در دستور کار کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شرح خدمات مطالعاتی بررسی وضعیت طاق‌بستان نیازمند بازده زمانی یک ساله است، افزود: در این مطالعات باید تمام جوانب کار از جمله مسائل ژئوفیزیکی و نمونه‌برداری از آب چشمه، باران، چاه‌های اطراف سراب و منطقه تنگ‌کنشت صورت بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: نمونه‌برداری‌های انجام شده در راستای بررسی ارتباط آب سراب با چشمه‌های اطراف در آزمایشگاه مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌گیرد.

به گفته این مسئول، با انجام این مطالعات دقیق به‌دنبال دست‌یابی به یک چارچوب کلی برای بررسی و یافتن علت خشک شدن سراب و یک پیوست کامل مطالعاتی در راستای مقابله دوباره با بحران در طاق‌بستان هستیم.

فعله‌گری یادآور شد: قبل از ثبت جهانی طاق‌بستان و برای داشتن یک پیوست کامل مطالعاتی نیازمند یک سال تحقیق علمی هستیم.

وی با اشاره به انجام اقدامات کارشناسانه گروه در خصوص بررسی علت خشکیدگی سراب طاق‌بستان، افزود: داده‌های کارشناسی در قالب یک طرح مطالعاتی کامل ارائه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان داشت: در این مطالعات میزان خشکیدگی چشمه در زمان‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد که به‌عنوان یک آسیب‌شناسی کلی در آینده نیز در نظر گرفته شود.

این مسئول با اشاره به اینکه انجام مطالعات دقیق ما را برای مدیریت بحران در سال‌های آینده آماده می‌کند، گفت: تاکنون از طرف اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه هیچ‌گونه نظری بدون مشورت با کارشناسان آب در خصوص علت خشکیدگی سراب طاق‌بستان اعلام نشده است.

به گفته فعله‌گری، اصرار در زمینه پاسخ‌گویی به حساسیت‌های ایجاد شده برای این بود که علت اصلی این رخ‌داد عدم بارش مناسب باران، برف و منفوذات دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا خشکیدگی سراب طاق‌بستان علت‌های مختلفی داشته که برداشت بی‌رویه نیز یکی از دلایل بود، اما گفته می‌شد هیچ رابطه‌ای بین آبرفت و سازه سخت نیست در حالی که برداشت‌های علمی این را نشان نمی‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به انجام بررسی‌های کارشناسان در خصوص حوزه آب‌خوان چشمه طاق‌بستان میزان وسعت آب‌خوان چشمه را 100 کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: برداشت آب از ضلع غربی یا شرقی موجب کاهش سطح آب چشمه می‌شود.

این مسئول افزود: بر اساس نظر کارشناسان به این نتیجه خواهیم رسید که با ارائه راه‌کارهای مشخصی همچون کنترل برداشت آب و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های اطراف می‌توان از حوادث احتمالی در آینده جلوگیری کرد.

به گفته فعله‌گری، نظرات دقیق کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با دستور مدیریت ارشد استان به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =