روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

با وجود گذشت 10 روز از «توافق هسته‌ای» بازار خودرو ایران همچنان با رکود خرید و فروش مواجه است و از پس همین موضوع، بیشتر خودروها افت قیمتی نسبتا جزئی را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند.

به گفته فعالان بازار، خرید و فروش خودروهای داخلی همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان تمایل چندانی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند و دلیل اصلی این ماجرا نیز انتظارات ایجاد شده پس از «توافق هسته‌ای» است.

فعالان بازار تاکید می‌کنند انتظاری که مشتریان برای کاهش قیمت‌ها و صد البته ورود خودروهای جدید به کشور دارند، به افزایش رکود خرید و فروش دامن زده و حالا حتی خودروهای دارای شرایط فروش ویژه نیز خریدار ندارند. اوضاع به شکلی است که ظاهرا حتی خودروهای تخفیف‌دار نیز از چشم مشتریان افتاده و کمتر کسی به‌سراغ آنها می‌رود و کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را رویای ایرانی‌ها مبنی‌بر ورود خودروهای جدید و ارزان به بازار کشور، می‌دانند.

آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، پس از «توافق هسته‌ای»، امیدواری زیادی بین مشتریان داخلی مبنی‌بر ورود خودروهای جدید و دارای قیمت مناسب، ایجاد شده و به همین دلیل خیلی‌ها خرید خودرو در شرایط فعلی را نوعی ضرر و زیان تلقی می‌کنند. به‌عبارت بهتر، ایرانی‌ها چون فکر می‌کنند چند وقت دیگر خودروهای ارزان و به‌روز دنیا راهی کشور می‌شوند، دیگر خودروهای فعلی (به‌خصوص چینی‌ها و داخلی‌ها) را در نظر نمی‌آورند و می‌خواهند پول خود را صرف خرید محصولات جدید کنند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، ورود خودروهای جدید و ارزان به بازار ایران حداقل یک سال زمان می‌برد و بیشتر خودروهای وعده داده شده برای حضور در بازار کشور، از قیمت بالایی برخوردارند.هرچه هست، بازار خودرو ایران فعلا در رکود قابل توجهی به‌سر می‌برد، رکودی که از شب عید سال گذشته شدت گرفته و در این مدت افت قیمتی تدریجی را به‌خصوص در بازار وارداتی‌ها سبب شده است.طی هفته جاری نیز قیمت خودروهای داخلی بین 100 تا 500 هزار تومان کاهش پیدا کرده تا رکود حاکم بر بازار، بیشتر خود را نشان بدهد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند رکود فعلی همچنان ادامه داشته باشد و بعید است مشتریان به این زودی‌ها تحریم خرید خودرو را بشکنند. در این شرایط، احتمالا شورای رقابت تا چندی دیگر قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد که اگر افزایشی در کار باشد، این اتفاق به رکود هرچه بیشتر خرید و فروش خودرو دامن خواهد زد.

قیمت دنا به کف نزدیک شد

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت قیمت 100 هزار تومانی خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز که کاهش قیمتی 200 هزار تومانی را تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون تومان دارد.

از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این محصول پرتیراژ ایران خودرو در هفته جاری کاهش قیمتی 400 هزار تومانی داشته و هم‌اکنون با قیمتی برابر با 29 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو پارس نیز 36 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد و رانا نیز 32 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما از بازار دنا نیز خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون 43 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که در نوع خود قیمتی عجیب به‌شمار می‌رود. دنا هم‌اکنون قیمتی برابر با 42 میلیون و 500 هزار تومان در نمایندگی‌های ایران خودرو دارد و این یعنی اختلاف قیمت کارخانه و بازار آن تنها 500 هزار تومان است.

کاهش قیمت تیبا

سری هم اما به بازار تیبا و پراید بزنیم. در این بین اگرچه پراید با ثبات قیمت مواجه بوده، اما تیبا کاهش قیمت را تجربه کرده است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا قیمتی برابر با 24 میلیون تومان دارد که در مقایسه با هفته گذشته، 100 هزار تومان کاهش قیمت را به خود می‌بیند.به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، همچنین پراید در مدل 131 خود در حال حاضر 20 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و مدل 132 نیز قیمتی برابر با 20 میلیون و 500 هزار تومان دارد.همچنین پراید 111 (پراید هاچ‌بک) نیز با قیمت 20 میلیون و 600 هزار تومان خود به فروش می‌رسد.

قیمت تندر

 

اما نگاهی نیز به بازار تندر-90، بیندازیم، خودرویی که برخی مدل‌های آن، تغییر قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده‌اند. به روایت فعالان بازار، تندر-90 در مدل E2 خود قیمتی برابر با 44 میلیون تومان دارد که تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته، اما پارس تندر با افت قیمت مواجه شده است.

به گفته فعالان بازار، پارس تندر کاهش قیمتی 200 هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده و هم‌اکنون 42 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین تندر-90 اتومات نیز که 500 هزار تومان افت قیمت را به خود می‌بیند، در حال حاضر قیمتی برابر با 49 میلیون و 500 هزار تومان دارد.


3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    خودرو های فعلی دارای کیفیت پایین و مصرف بالا و خدمات پس از فروش افتضاح میباشند. با این وضعیت خریداران حتی حاضرن چند سال صبر کنند ولی خودرو با کیفیت سوار شوند و به نظر من منطقی ترین کار هم همین است. در ضمن قیمت های کنونی خودرو در ایران بسیار بالاتر از میزان واقعی میباشد که ناشی از تحریم ها بوده .
  • احسان IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    200 هزار تومن واسه يه ماشين 42 ميليوني ميشه افتادن بازار؟ عجب ...
  • ایرانمهر IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    به نظر میاد این بار مردم فهیم بصورت جدی می خواهند یک تنه خودشان با تحریم نمودن واقعی ونخریدن محصولات داخلی در واقع جلوی زیاده خواهی های خودرو سازان را بگیرند که کار بسیار به جائی است. چون موضوع قبل از اینکه در وهله اول به نفع مصرف کنندگان باشه که حق مسلم آنهاست در کل به نفع خود خودرو سازان هم هست چون آنها باید دیگر متوجه بشوند که از کپی کاری و دغل بازی دست بکشند و بصورت حقیقی و واقعی و در شان ملت ایران خودرو بسازنند و اگر نمی توانند ادامه ندهند .
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    2 0
    نخريد تا اين دزدان پول مردم ورشکست بشن
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    پژو ١٠٠ هزار تومن ارزون شده اسمش رو ميزارين سقوط قيمت خودرو ؟ مقاله خيلي سفارشي بود
  • محمد رضا نجم A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    پایین تر هم میاد
    • بی نام RO ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      انشاالله
    • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      پراید باید بشه 7 میلیون. همین و بس
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      این رکود تا وقتی که تولید کنندگان به حقوق مصرف کنندگان احترام بگذارند باید ادامه داشته باشه یکی دو سال دیگه هم طول بکشه مهم نیست.
    • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      شک نکن؛روزی رو می بینم در آینده ای نزدیک که پراید 4 میلیون تومانی رو هم کسی نمی خره .همه ماشین هایی سوار میشم که لایقش هستیمو دلال های بی وجدان هم بازارشون کساد میشه؛این است سزای کسانی که در دوران تحریم به این مردم ستم کردن و جیب تودشون رو پر کردن و به هر بهانه ای جیب مردم رو خالی کردن.حق مردم ما پراید نیست.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      باید بیاید با این درامدهای کم این قیمت ها هم ظالمانه و هم غیر منطقی است.
    • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      0 0
      بشینید تا بیاد منفعت بعضی ها نمی گذارد
  • نعمت FI ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    اگر مردم همت کنند و نخرند خیلی پایین تر هم میایید
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    خودرو صفر دنا را در بازار زیر قیمت کارخانه ۴۱ میلیون ۵۰۰هزار تومان می فروشند
  • بهمن A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    خدا کنه 2 تا مدل از خودروهای خوب آلمانی مثل بنز و بی ام و وارد ایران بشه تا ما از دست این پژو های آشغال راحت بشیم ....آمییییییییییییییییییییییییییین
  • سینا IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    "قیمت پژو 206 100 هزار تومان کاهش یافت". واااای چقدر خوب. حالا دیگه با خیاله راحت میتونم 206 بخرم
  • مهدی A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    خیلی خیلی گرونن مردم عزیز نخرید تا مجبور بشن قیمتها رو بیارن پایین و به قیمت واقعی بفروشن
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    وقتی خودروی 30 تومنی 20 تومن شد انگاه بگین که افت قیمت مواجه شده ایم. وقتی پراید از هفت تومن بیست تومن شد هم فقط گفتید که با افزایش قیمت مواجه شده اید.
  • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    مردم یکی دو ماه خودرو صفر کیلومتر نخرن او موقه ببین چقدر بیاد پایین خودروهای بی کیفیت و مرگ آور این دو شرکت دیکتاتور ورشکست میشه خدا لعنتشون کنه با این قیمت و کیفیت
  • مسعود A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    مفد گرونه لگن ساخت ایران
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    کی ورشکست میشن , ملت نفس راحتی از دست اینا بکشن با این ماشینهای بی کیفیت و فوق العاده گرونشون
  • یک پرادسوار A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    بالاغیرتا ایرانیای عزیز بیاییدخودرو ازتولیدکنندگان داخلی نخرید اینها همانهایی هستند که دراین دوران سخت خون ملت را مکیدند وقت انتقامه برای یک بارهم که شده بگذاریدطعم تلخ فشاررااینها هم بچشند
  • علی IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    خوبه به خدا به این قیمتها میگیم افت قیمت
  • داریوش IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    وقتی خبر از تحریمها می شد 56 میلیونی قیمتها رو بالا میبردند ولی حالا که توافق و خبر از لغو شده به زور اونم 100 هزار تومان پایین اوردند. حالا معلوم شد کاسبان تحریم کیا بودند و هستند.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    ماشین خارجی با کیفیت به قول نگارنده خواهد امد ولی برای قشر متوسط نیست ما همین ماشینهای بی کیفیت و گرونون بخریم
  • محمد A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    به نظر من با یک سوم این قیمتها هم گران هستند و صد البته بی کیفیت .
  • محمد مهدی/اردبیل IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    تندر 44 میلیون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ نصفش گرونه.... تو همین کشور آذربایجان با 9200 دلار تویوتا یاریس صفر کیلومتر خردیدن.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    من هر روز دارم قيمت يه ماشيني كه ميخوام بخرم رو چك ميكنم ... قيمتش نسبت به ماه گذشته از ١٥٤ به ١٤١ هم رسيده ... باز هم بايد بياد پايين ...
  • A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    به نظر من چه خودرو خارجی بیاد و نیاز بایستی ملت از خرید خودر و داخلی با این قیمتی بالا خواری نمایند تا اینکه مجبور شوند قیمت‌ها را کاهش دهند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    اينا حبابه قيمت عا از اينم خيلي بيشتر پايين مياد
  • مظفرخان IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    آقا خودرو ارزان قیمت اتوماتیک با کیفیت وارد کنید تا مردم سوار بشوند تا خودرو سازان داخلی هم ترغیب بشوند به اینکه کیفیت محصولاتشان را بالا ببرندالان در بیشتر نقاط دنیا دیگر کسی اتومبیل با کلاچ و گیربکس معمولی سوار نمیشود در اروپا95 درصد خودروها اتوماتیک است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    حداقل سی درصد باید کاهش داشته باشن تا مردم خرید کنند
  • غلام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    مگه تندر چی داره که اینقدر گرونه خداییش اصلا هم قشنگ نیست نه داخلش نه بیرونش عجیبه ها
  • فیض IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    وای باورم نمیشه 100 تومن ارزون شده؟؟؟ عالیه پسر همچین میگید ایرانیان انتظار دارند انگار کار غیر معقولی می کنیم.اولش گفتند تحریمیم این همه کشیدند رو قیمت.حالا که نیستیم بیاد پایین دیگه.میان ژست می گیرند که دیگه تحریم نیستیم خوب تهش یه چیزی هم به ما برسه دیگه.برای ما فرقی نداره .وضعمون همینه.پراید حدود 6 هزار دلار باید بخریم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام هفته قبل من ارمنستان بودم تو هرجا میرفتم قیمت ماشین ها رو سوال میکردم شوکه شده بودم یک تاکسی بود ال 90 قیمتو 1300 دلار گفت خریدم شما خودتون قضاوت کنید گه چند ده برابر قیمت یک ماشین رو از مردم دارن میگرن حساب کردم با همین پولی که اورده بودم برای تفریح میشد یک ماشین بخرم تفریح بکنم بعد هم بندازمش برگردم
  • جو بین دان IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    مفت اینها گرونه . ملت نمی خرند و نخواهند خرید . این شعار بیشتر از یکسال هست بصورت الهام و سینه به سینه در بین مردم فهیم ایران در جریان است . ببخشید پول که علف خرس نیست که همین جوری ریخته بشه در گلوی مافیای خودرو سازی. وزیر صنعت و دار و دسته خودرو سازی اعلام کنند قیمت اتومبیل پایین نمی آید . لابد خودروساز های مطرح جهان اگر بخواهند اینجا فعالیت کنند قیمت گذاری توسط شما ها انجام می پذیرد مگر مردم ایران از مریخ آمده اند که مثل غریبه ها با اینها رفتار میکنید . دوران ارباب رعیتی تمام شده است.
  • محمد A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    وقتی پراید هشت میلیون شد بیست میلیون و یا ماشین های دیگر که از صد در صد هم بیشتر گرون شد ند حالا فکر میکنید یک درصد حتی کمتر قیمت افت میکند میگین ارزون شد بخدا گوشامون دراز نیست ولی کسی .........خدا عالم است
  • علی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    نمی خریم تا به قیمت واقعی خودش برسه
  • حسن A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    اگه میخاید بخرید الان وقتشه والا دیگه به این قیمتها نمیشه خرید گرچه سطح گردش پول و خدمات اجتمائی افزایش میابد.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    بخدا اگه یکسال مردم نخرن شعار خودروسازها می شه: یکی بخر دو تا ببر
  • ابوالفضل IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    جدول میدونید چیه؟ اکسل چظور می دونید چیه؟ با اون میشه جدول طراحی کرد
  • رضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    خدایا شکرت مشکل ما همین ۲۰۰ هزار تومن بود که حل شد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    فقط بخا طر نبود قدرت خریده بقیه چرنده دلار رو بیار رو 2000 تومان ببین چطور میخرن
  • حسین IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    ماشین ایرانی هرچه ارزانتربشه اشغالترمی شه
  • بینام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    دوست عزیز نتیجه برداشت تحریمها همین است که جلوی با لا رفتن قیمت های سود جویان فرصت طلب ها را بگیرد تا قیمت پرا ید الکی 23 ملیون نباشد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    خودرو سازان فرصت را ازدست ندهند و با کاهش قیمت واقعی بازار را به رونق برگداند وگرنه دیگه همچین فرصتی گیرشان نخواهد امد.
  • علیرضا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام دفعه قبل گفتم تازمانیکه بانک ویاموسسه اعتباری ومالی خودرو تشکیل نشه بازاردررکود خواهد بود تمامی اعتبارات وخرید وفروش خودرو باید ازطریق لیزینگ های وابسته به این بانک انجام بشه .....البته بنده روی این طرح ۴سال کارکردم که میگم باتشکر قاسمی عضو انجمن مدیران مالی حرفه ایران وعضو انجمن حسابرسان داخلی ایران
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    اعلام کردن به خاطر تحریم ها قیمت خودروها بالا رفته و شاهد سه برابر شدن قیمت ها بودیم و حالا که تحریم ها در حال برداشته شدن هستش باید قیمت ها افت قابل توجهی رو شاهد باشیم، نه 100 تومان 200 تومان. در غیر این صورت باز هم به حالت رکود باقی خواهد ماند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    خیلی جالبه وقتی قیمت زیاد میشه نجومی میره بالا وقتی کم میشه 100 تومن خوب این 100 تومن و یکم چونه بزنی تخفیف میگیری
  • فرشید IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
    0 0
    من راضی ام دست این مرد رو ببوسم اگه دیگه با پژو قرارداد نبنده
  • بی نام US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    0 0
    کسای دم از نخرین میزنن که اصلا پول ندارن خرید کنن