پراید  رتبه نخست تصادفات جاده ای اصفهان را دارد/تلفات جانی بدون استثنا در حوادث واژگونی پراید

رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: پراید رتبه نخست تصادفات جاده ای استان اصفهان را دارد و در هر حادثه واژگونی پراید به دلیل نا ایمنی این خودرو، بدون استثنا تلفات جانی داشته ایم.

به گزارش خبرگراری خبرآنلاین در اصفهان، سرهنگ رضا رضایی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به افزایش 100 درصدی ایستگاه‌های امنیت و سلامت در ایام نوروز 94 نسبت به مدت مشابه سال 93 اظهار داشت: این ایستگاه‌ها در سال 94 از به 40 عدد افزایش یافت که نتیجه آن کاهش 13 درصدی تصادفات فوتی در استان اصفهان در طی 4 ماهه ابتدای سال شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای دو طرح مهم برای نیمه شعبان و مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در خرداد ماه سال جاری نیز اشاره کرد و ابراز داشت: از آنجایی که استان اصفهان با 9 استان کشور همجوار و مسیر تردد مسافران جنوب و شرق کشور به طرف تهران است و نیز با توجه به همزمانی تعطیلات رحلت امام خمینی (ره) ، نیمه شعبان و روز جمعه رو حجم ترددهای مسافرتی در جاده‌های استان بسیار بالا بود.

رئیس پلیس راه استان اصفهان با تاکید بر اینکه طی سه روز تعطیلی در نیمه شعبان نیروهای پلیس راه استان به صورت 100 درصدی به میدان وارد شدند، افزود: همچنین در طرح عید سعید فطر نیز پلیس به صورت تمام قد در جاده‌ها فعالیت داشت که در نهایت منجر به کاهش 70 درصدی تصادفات فوتی و 50 درصدی تصادفات جرحی در جاده‌های استان اصفهان در روز های 25 تا 19 خردادماه یعنی از دو روز قبل از عید سعید فطر تا دو روز بعد از این عید بودیم.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی محورهای اصفهان - شهرکرد، اصفهان - نجف آباد - تیران و جاده قدیم اصفهان - تهران به صورت جدی کنترل شد.

سرهنگ رضایی به وضعیت خاص روزهای اخیر اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به شرایط بارندگی روز دوشنبه حدود 4 میلیون تردد خودرویی ثبت شد و حتی یک مورد تصادف منجر بخ جرح یا فوت در روز دوشنبه نداشته ایم.

رئیس پلیس راه استان اصفهان از افزایش برخورد با تخلف سرعت در جاده‌های استان اصفهان خبر داد و گفت: در چهار ماهه نخست سال گذشته 430 هزار مورد تخلف سرعت گزارش شده بود و این در حالی است که به دلیل اقدامات خوب پلیس راه این آمار به 488 هزار مورد در چهار ماهه اول سال جاری افزایش یافته است.

وی دلیل اصلی تصادفات جاده‌ای استان اصفهان را خستگی و خواب آلودگی عنوان کرد و ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که جاده‌های استان اصفهان طولانی و اکثرا دارای منظرخ خسته کنند برای راننده هستند قرار دارند و از این رو جذابیتی برای مسافران ندارند که این امر موجب خستگی و خواب‌آلودگی راننده می شود.

سرعت غیرمجاز را دومین عامل تصادفات در استان 

سرهنگ رضایی سرعت غیرمجاز را دومین عامل تصادفات در استان برشمرد و بیان داشت: با توجه به افزایش توان عملیاتی پلیس افزایش برخورد با تخلف سرعت را در سال جاری شاهد بودیم و 12 درصد میزان برخورد پلیس با تخلف سرعت غیرمجاز نسبت به سال گذشته بیشتر و 1033 دستگاه خودرو پرسرعت در طول 4 ماهه نخست سال متوقف شدند.

وی گفت: این خودروها به مدت سه روز توسط پلیس توقیف می‌شوند و در طول این مدت راننده خودرو در کلاسه ای آموزشی شرکت می کند که نشان دادن صحنه های منجر به تصادفات از جمله موارد ارائه شده در این کلاسهای اموزشی است که تاثیرگذار بوده است.

سرهنگ رضایی در ادامه با بیان اینکه وضعیت راه‌های استان اصفهان علی رغم باور بسیاری از مسئولان اصلا مناسب حجم تردد نیست، افزود: از این رو قرار است که در سال جاری 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به صورت الکترونیکی توسط پلیس راه پایش شود که محور شمال به جنوب استان اصفهان نیز در این طرح قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به توقیف 197 فقره گواهینامه از رانندگانی که 30 نمره منفی داشتند نیز گفت: این افراد هر کدام در هنگام انجام دو تخلف همزمان توقیف شده‌اند و در این راستا حساسیت روی خودروهای عمومی دو برابر خودروهای شخصی بوده است.

خستگی و خواب آلودگی راننده مهمترین علل تصادفات استان

رئیس پلیس راه استان اصفهان درادامه با اشاره به تفکیک نوع تصادفات استان اصفهان نیز بیان داشت: 38 درصد تصادفات واژگونی خودرو، 46 درصد بر اثر برخورد خودرو با شیء ثابت بوده است و بر این اساس 50 درصد تصادفات میان دو وسیله نقلیه نیست و ناشی از واژگونی و خستگی و خواب آلودگی راننده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس تمهیدات لازم برای توقف رانندگان در طول مسیر حرکت اندیشیده شده است و در نوروز 93 و 94 در مسیرهایی خاص خودروها با وجود سرعت مجاز و رعایت قوانین رانندگی تنها برای استراحت و پذیرایی از راننده متوقغ می شدند که نتیجه آن کاهش خواب آودگی راننده و کاهش تصادفات شده است و در آینده نیز قصد اریم حداقل 10 ایستگاه سلامت را در طول سال در نققاط خاص مستقر کنیم.

35 درصد تصادفات استان اصفهان در فاصله 15 کیلومتری شهرهای استان اصفهان است

وی با بیان اینکه بیش از 35 درصد تصادفات استان اصفهان در فاصله 15 کیلومتری شهرهای استان اصفهان اتفاق می‌افتد، افزود: 60 درصد از تصادفات استان در روز و در بازه زمانی 12 ظهر تا 5 بعدازظهر اتفاق می‌افتد.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه 60 درصد تصادفات مربوط به خودروهای سواری است، گفت: خودرو پراید در تصادفات جاده‌ای استان اصفهان رتبه نخست را به خود اختصاص می دهد و به دلیل ناایمن بودن این خورو در تمام تصادفات واژگونی خودرو پراید بدون استثنا فوتی داشته‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه چندی پیش طرح عدم خروج پراید از دهانه شهرها مطرح شده بود، افزود: از این رو از آنجایی که این خودرو بیشتر توسط قشر ضعیف جامعه استفاده می‌شود نمی‌توانستیم این طرح را اجرایی کنیم.

رئیس پلیس راه استان اصفهان در ادامه در خصوص درصد وقوع تصادفات در جاده‌های استان نیز بیان داشت: 35 درصد از تصادفات در بزرگراه‌های استان و 13 درصد نیز در آزادراه‌ها اتفاق افتاده است که به طور کلی 50 درص دتصادفات در این دو نقطه رخ می دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه 60 درصد از کسانی که در استان تصادف می‌کنند بومی استان هستند، ادامه داد: این باور که می‌گویند تصادفات استان توسط مسافران اتفاق می افتاده به میزان زیادی صحت ندارد.

22 مقطع و 130 نقطه حادثه خیز در استان

سرهنگ رضایی در خصوص تعداد مقاطع و نقاط حادثه خیز استان اصفهان نیز گفت: در استان اصفهان 22 مقطع و 130 نقطه حادثه خیز وجود دارد.

رئیس پلیس راه استان اصفهان ادامه داد: رانندگان فاقد گواهینامه و مصرف کننده مشروبات الکلی در استان اصفهان تعداد محدودی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به نصب 32 دوربین کنترل سرعت در جاده‌های استان اصفهان بیان داشت: در جاده‌های استان دوربین نامحسوس نداریم و فقط برخی از تیم‌های سیار در برخی از جاده‌های استان کنترل نامحسوس را انجام می‌دهند.

سرهنگ رضایی در ادامه در خصوص اقدامات پلیس در جاده‌های استان اصفهان در روزهای اخیر و در طی بارندگی‌ها نیز ابراز داشت: در هیچ نقطه‌‌ای در استان اصفهان هیچ خودرویی در سیل گیر نکرده و آبگرفتگی خودرو در جاده‌های استان نداشتیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =