ایسنا نوشت:

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر در کشور یاد می‌گرفتیم که به مباحث علمی، آموزشی و فرهنگ‌سازی با دید هزینه‌ای نگاه نکنیم و این امور را با دید سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار دهیم، به شرایط فعلی در حوزه محیط زیست دچار نمی‌شدیم.

مهناز مظاهری در همایش سراسری سازمان های مردم نهاد که به منظور هم اندیشی درباره محیط زیست در برنامه ششم توسعه در سازمان محیط زیست برگزار شد، افزود: باید توجه به بحث فرهنگ‌سازی را یاد بگیریم و بدانیم بدون پژوهش تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نباید صورت گیرد و این امر در حوزه محیط زیست بدون سند علمی - فرهنگی سند ملی محیط زیست محقق نمی‌شود.

مظاهری با اشاره به اینکه در سال 1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور صدور شش سند را داد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این سندها سند ملی حفاظت محیط زیست بود که از سال 1387 بررسی‌ها برای تهیه این سند آغاز و در سال‌های 89، 90 و 91 برای تهیه پیش نویس این سند جلسات متعددی در سراسر کشور برگزار شد و در سال 92 سند ملی محیط زیست به تایید نهایی ریاست سازمان محیط زیست وقت رسید.

وی در ادامه افزود: وقتی که دولت جدید شکل گرفت با تغییرات ایجاد شده در این دولت، دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیش نویس این سند را مورد بررسی قرار داد و بعد از جمع بندی‌های متعدد این نتیجه حاصل شد که باید این سند در دو قسمت تهیه شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از این سندها سند علمی فرهنگی محیط زیست و توسعه پایدار و دیگری سند ملی محیط زیست و توسعه پایدار است، گفت: قرار است سند ملی محیط زیست و برنامه توسعه پایدار به مجلس ارایه و سند علمی فرهنگی محیط زیست و توسعه پایدار بعد از تهیه برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شود.

وی با اشاره به اینکه سند علمی - فرهنگی محیط زیست و توسعه پایدار دارای پنج هدف، چهار راهبرد و 33 اقدام است، که این مسائل در مرحله اول به بحث و نظرخواهی میان اساتید گذاشته شد، گفت: بحث این همایش در این زمینه است که صاحب‌نظران در سازمان‌های مردم‌نهاد درباره محیط زیست ایده و نظرات خود را بر روی برنامه توسعه ششم ارایه کنند تا نظرات آنها بعد از بررسی در بندهای پیش‌نویس اضافه شود.

مظاهری در پایان با تاکید بر اینکه کشورهای مترقی برای ایران تمدنی به عمر بشریت قایل هستند و معتقدند تاریخ تمدن بشر از ایران‌زمین شروع می‌شود، افزود: ایران دارای تمدن دیرینه‌ای است، اما در زمینه حفظ محیط زیست بسیار عقب هستیم، و دلیل آن نداشتن آموزش صحیح و عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده است، بنابراین باید بحث فرهنگ‌سازی در کشور پر رنگ شود و هیچ فعالیتی بدون پژوهش صورت نگیرد که قطعا این خلاء با تهیه سند ملی علمی فرهنگی محیط زیست و توسعه پایدار پر خواهد شد.

۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    چون خودخواه هستیم و کم خرد. این به دلیل پیشینه تاریخی امان است و ما دچار وسواس تاریخی شده ایم و نمی توانیم از آن عبور کنیم.
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    ربطی به تمدن نداره وقتی آموزش نباشه تمدن ده هزار ساله داشته باشی وضعیت همینه.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    به سه دلیل عمده یک عدم فرهنگسازی به وسیله آموزش در مدارس برنامه های صدا وسیما همینطور تبلیغات شهرداری ها دو نبود قوانین کافی برای برخورد با خاطیان این حوزه آشنا نبودن با اثرات تخریبی محیط زیست بر خود ما ورعایت نکردن اصول محیط زیستی از طرف مسوولین
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    عزيزم ، كيلوئي و به مقدار سالها نيست . . . به ميزان فرهنگ و شعور آدمها بستگي داره . . . . .
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    من نمی دانم چرا خودمان را متمدن ترین مردم دنیا می دانیم ولی موقع رانندگی تا می توانیم قوانین را دور می زنیم میزان آب مصرفیممان از تمام دنیا بیشتر است جنگلها ودرختان را برای ویلا سازی نابود می کنیمالبتهذنکته ای که می خواهم بگویم شامل حال همه نمی شودولی اکثرمان اگرکارمان آزاد ومغازه داریم با مشتری یا بداخلاقیم یا اگر بتوانیم سرش کلاه می گذاریم اگر کارمندیم یا از کار می دزدیم یا بعضی البته توهین بهمه نشود رشوه می گیریم بیشترین میزان زباله را هم به نسبت جمعیت تولید می کنیم هرجا هم می رویم به دامان طبیعت کلی آشغال رها می کنیم بعد می گوییم از ما متمدن تر نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    نه آموزش درست داده ميشود خصوصا مدارس و نه قوانين بازدارنده
  • بی نام A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    شما جلوی ساخت و ساز حاشیه جنگل و رودخانه ها را بگیرید نصف موضوع به کلی حله
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    در چي عقب نيستيم؟ در اخلاق شهروندي؟ در فرهنگ ترافيک؟ در صداقت؟در راستگويي؟در چي؟؟؟؟؟؟