مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل ستاد مقابله با گرد و غبار در استان‌ها و ارائه پروپوزال به منظور شناسایی منشاء و عوامل گرد و غبار از سوی آنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در پی گرد و غبار های حاشیه ساز سال گذشته اهواز مساله گردو غبار به یکی از مسایل جدی محیط زیست تبدیل شد. بعد از آن یکی از علامت سوال هایی که مقابل این گردو غبار قرار گرفت منشا آن بود. عواملی که هم می توانست خارجی و به دنبال بادهای مختلف که از سمت کشورهای مختلف به خصوص عراق می آمد باشد و هم می توانست داخلی و به دنبال به دلیل خشک شدن تالاب ها و زمین های کشاورزی اطراف استان ها باشد. بررسی های متعدد و پیگیری های چند ماهه منجر به تشکیل ستاد مقابله با گردو غبار در استان ها و ارائه پروپوزال به منظور شناسایی منشا و عوامل گرد و غبار از سوی آنان شد.

ضیاءالدین شجاعی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه وظیفه ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار، هماهنگی بین دستگاهی است و وظیفه اجرایی برعهده آن قرار ندارد، گفت: طبق وظیفه‌ای که در ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان مدیریت بحران داشتیم، در بهمن ماه مصوبات مربوط به پدیده گرد و غبار تقدیم دولت شده و به تصویب رسید. براساس این مصوبه طی آن وظایف همه دستگاه‌های مربوط به کنترل گرد و غبار مشخص شد و لازم بذکر است، ستاد هیچ وظیفه اجرایی در مورد کنترل پدیده گرد و غبار ندارد و تنها مکلف به هماهنگ کردن دستگاه‌هایی است که به نوعی موظف به کنترل گرد و غبار هستند.

او با اشاره به جزییات طرح ارائه شده توسط ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار به مجلس اظهارکرد: برنامه‌هایی که تقدیم دولت شد، شامل مباحثی راجع به شناسایی کانون‌های داخلی و خارجی گرد و خاک و تشخیص اینکه چند درصد خارجی و چند درصد داخلی هستند، می‌شد، البته این‌ پروژه‌ مصوب و اعتبار آن تامین شده و با سرعت در حال انجام است که امیدواریم اولین نسخه استانی کمتر از یک ماه دیگر برای استان خوزستان آماده شود.

شعاعی با بیان اینکه در نظام برنامه‌ریزی کارهای متفرقه نباید صورت گیرد و برای هر تصمیمی یک سند منشاء مورد توافق نیاز است، گفت: در دهه گذشته توسط دانشگاه‌ها، دستگاه‌ها، موسسات، محققان و...کارهای زیادی انجام شده و تعدادی از پژوهشکده‌ها را مکلف کردیم که به بحث شناخت منشاء بپردازند که در این راستا اقدامات و پیگیری‌هایی توسط ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار صورت گرفته است.

او در مورد اقدامات این ستاد گفت: مباحث پایش و پیشگیری به سازمان هواشناسی سپرده شده است و اعتبارات آن تامین شده که سازمان هواشناسی به لحاظ مدیریت بحران سیستمی را برای تسریع پیش‌بینی برای ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار طراحی کند.

شعاعی در ادامه گفت: در بعد بهداشت و درمان نیز وظایفی تعیین شده و اعتبارات در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است تا در صورت وقوع حادثه بتواند سرویس لازم را به شهروندان بدهد و اعتباراتی را در اختیار استان‌ها قرار دهد.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار، با اشاره به اینکه بخش دیگر فعالیت ستاد مربوط به شناسایی مکانیزم این پدیده و بررسی علل وقوع آن است، گفت: به منظور شناخت مکانیزم و بررسی وقوع گرد و غبار در استان‌ها، ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار به ریاست استانداران تشکیل شده است تا هر استان به علت متنوع بودن دلایل گرد و غبار به طور مجزا پروپزالی را برای شناسایی منشاء و ارائه راهکارها تقدیم کند.

او همچنین با اشاره به اینکه ارائه پروپزال توسط استان‌ها در چند استان پیشرفت خوبی داشته است، گفت: در استان اصفهان که عمدتا فعالیت‌های انسانی، بهره‌برداری از منابع، کارخانه‌های گچ و آجر بخش عظیمی از منشاء گرد و غبار را تشکیل می‌دهند، پروپزال مربوط به مقابله با این پدیده ارائه شده و در استان سیستان و بلوچستان نیز علاوه بر ارائه طرح استانی، اعتبارات مشخص آن تخصیص یافته و انجام پروژه با کمک دانشگاه زاهدان و مشهد و یکی از پژوهشکده‌ها آغاز شده است. اگرچه این طرح به دلیل محدودیت در بخش اعتبارات و تخصیص دیر هنگام بودجه سرعت مطلوب را نداشت، اما به استان‌هایی مثل کرمان، بوشهر، بندرعباس و هرمزگان دستورالعمل‌هایی داده شده است که طی جلساتی سعی داریم دستورالعمل‌ها را نهایی و با وجود اعتبارات در مجموعه استان‌ها کار را آغاز کنیم.

شعاعی با تاکید بر اینکه تهیه سند منشاء برعهده ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: از آنجا که تفرق آرا بین دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان مختلف یک حوزه مانع جمع و یک کاسه شدن اظهارنظرها در هنگام وقوع بحران در آن حوزه می‌شود؛ مکلف شدیم به منظور روشن شدن وضعیت نسبت به تهیه سند منشاء داخلی و سند منشاء خارجی با جمع‌آوری همه اطلاعاتی که در کشور توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی فراهم شده، اقدام کنیم.

او در ادامه به روند تهیه سندهای منشاء داخلی و خارجی گرد و غبار اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل اینکه توانستیم سال گذشته در بعد داخلی اعتباری را تخصیص دهیم، در زمینه تهیه سند منشاء داخلی موفق بودیم و به زودی نتایج آن را خواهیم دید، در بعد خارجی نیز با وجود مشکل تخصیص اعتبار، فاز یک را تمام کرده و به صورت خوشه‌ای و منطقه‌ای منشاءهای خارجی را از کشورهای اطراف شناسایی می‌کنیم.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار، با بیان اینکه رسانه‌ها باید توقع به جا در مردم نسبت به دولت ایجاد کنند، گفت: باید انتظار معقولی از دولت داشته باشیم که با امکانات موجود به تکلیف و وظیفه‌اش در رفع مشکل گرد و غبار مبادرت می‌ورزد. مثلا اگر حق‌آبه‌هایی از تالاب ضایع شده باشد ما با فشاری که می‌آوریم، می‌توانیم آن را جبران کنیم، به طوری‌که در حال حاضر حوضچه 1 و 2 هورالعظیم پر شده و تقریبا نگران گرد و غبار مرزی نیستیم و تلاش‌مان بر این است که در حوضچه 3 هم آب را رها کنیم، البته رهاسازی آب به حوضچه 3 باید با احتیاط باشد زیرا به علت شیبی که دارد آب به سمت عراق می‌رود و این بخش را باید در حد حفظ رطوبت آب‌گیری کنیم.

او با بیان اینکه مردم ایران هرگز انتظاراتی خارج از توان علمی و فنی از دولت ندارند، گفت: مردم ما مردمی هستند که وقتی با مشکل آشنا می‌شوند و وظایف دولت را می‌شناسند توقع‌شان توقعاتی منطقی می‌شود، اما در برخی مواقع بخاطر نوع برخورد رسانه‌ها توقعات با مسائل فنی و اجرایی کشور همخوانی ندارد.

شعاعی با اشاره به اینکه در کشور خشک و نیمه خشکی مثل ایران همواره گرد و غبار یکی از پدیده‌های داخلی بوده و این خشکسالی 23 ساله وضعیت گرد و غبار کشور را تشدید کرده است، گفت: وقتی دولت را مکلف به مهار کردن گرد و غبار کنیم، می‌توانیم با وقوع هر گرد و غبار از دولت انتقاد کنیم ولی وقتی بپذیریم یک بخشی از آن قابل کنترل نیست و ناشی از فرآیند طبیعی است، توقع مردم را به این سمت هدایت می‌کنیم که دولت همه توانش را به کار گرفته و در حد مقدوراتش فعالیت می‌کند.

او در پایان با بیان اینکه ما انسان‌ها در تولید بخشی از گرد و غبار دخیل بوده‌ایم، ادامه داد: این بخش از تولید گرد و غبار که در اثر فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود را باید با اصلاح روش، مدیریت و کنترل کنیم و در مقابل آن بخش از گرد و غبار نیز که طبیعی است باید مردم را به سمت سازگاری سوق دهیم و سعی کنیم مردم طوری زندگی‌شان را تنظیم کنند که در شرایط بحران با استفاده از سیستم‌های مجازی، بیرون نیامدن‌ها، عایق کردن پنجره‌ها خود را از آسیب پذیری مصون بدارند تا این مقطع به سر آید.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 0
    امیداواریم اما چند نکنه باید توجه بسیار داشت این که جلوی زمین خواران طبیعت سبز راگرفت بیابان زدایی وجنگل زایی انجام شود واز سپاه هوا وفضابرای جلوگیری اتش سوزی را گرفت سازمان تصفیه آب فاضللاب تاسیس کرد مثل المان از کارافرینان برای مشکل کمبود اب ایده گرفت از دو دریا شمال وجنوب لوله کشی کرد مثل عربستان که بایک تصفیه خانه در خلیج فارس زدند کشورشان تامین میکنند و از انرژی هسته ای برای تبدیل کردن اب شور به اب شیرین استفاده کرد
  • بي نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    الكي ننوسيد و تقسير رو گردن خشكسالي نندازيد. استخراج بيش از اندازه اب چاه و مديريت مديران بي سواد توي اين سي سال مملكت رو به اينجا كشوند. افزايش بي حساب جمعيت بدون فكر به منابع و نيازمندي هاشون باعث شده تا سطح اب ها به دليل مصرف زياد بي حساب بره پايين و با از بين بردن پوشش گياهي خاك به صورت پوك در بياد و با يه نسيم به هوا بلند شه الان از كنار جاده ها كه رد ميشه جلوي چشمت با يه باد كوچيك از تو همين دشت ها چنان خاكي بند ميشه بيا و ببين. افرييين ااااااااافرين جدا گل كاشتين
  • بی نام RO ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    3 0
    مسوولین عزیز میگذارند تا گند یک چیزی به شکلی اساسی در بیاد تازه یادشون میافته ستاد بحران تشکیل بدن بابا کل مملکت را گرد و خاک برداشت... حقیقتا یکی از ضعیف ترین کشورها از نقطه نظر مسایل زیست محیطی هستیم. یعنی اصلا ارزشی براش قایل نمیشن
  • ماریه EU ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    هیچ غلطی نمیکنند
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 0
    باز به تهران رسید و مسئولین به فکر تشکیل ستاد افتادند
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    3 0
    اختلاس ودزدی .نکاشتن درخت .سد های بی مورد .باغ وبا غچه های اقا زاده ها .خاک برداری های بدون مجوز دبی را با خاک ایران ساختند .نریختن قیر .ونکاشتن نهال .مین ها ی زمان جنگ و عوض کردن مسیر رودخانه ها عامل این همه خراب شدن ابادی ها و گوشفنداری ودام داری خلاصه هوا بد تر هم میشه .راه چاره تصفیه هوا تو خانه ی خانم ابتکارو تیمشون ماشین های کولر دار المانی برای تردد در شهر وسمینار با چلو کباب برگ
  • بی نام UA ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    7 12
    فقط احداث کانال مصنوعی انتقال آب دریای عمان به درون کویر لوت و جازموریان درمان قطعی خشکسالی است ، چون باعث تبخیر شدید در مرکز ایران و بارندگی های فراوان خواهد شد .
    • علی A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
      0 1
      دوست عزیز از نظر شیب زمین سخت هست ولی غیر ممکن نیست هزینه خیلی زیادی داره طرح هاش هم هست هم برای کشاورزی و صنعت و توریست میشه استفاده کرد ولی بعیده بتوانیم اجرا کینم باید از کشورهای همسایه و کشور های صاحب تکنولوژی بالا کمک گرفت اگر اجرا بشه سیستان آباد میشه
    • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
      2 0
      اگه اینطور بود خیلی از کشورها این کارو میکردن.دریاچه ها ، حوضچه ها ، تالاب ها رو خشک کردین حالا نوبت دریاهاستوقتی بی مورد هر جا آب رو زمین میبینید سد میزنید این میشه نتیجش خیلی از سدها اصلا کارشناسی نیستند و اگر ایجاد نمیشدند بهتر بود.بهترین راه اینه که برنامه جامع و کامل و مدیریت درستی رو این قضیه داشته باشیم و اگه فکر کنیم فقط با یک خط لوله ساده از دریا به خشکی مشکل بی آبی حل میشه در اشتباهید
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
      1 0
      بارندگی؟؟؟ آخه وقتی چیزی حالیت نیست اگه مجبوری نظر کارشناسی بدی
  • داود زلالی A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    4 5
    سایت وزین خبرآنلاین : گر و غبار ، ابرها را برای بارش بارور می کند. در کشورهای پیشرفته صنعتی و کشاورزی با پاشیدن ذرات ریز بر پشت ابرها ، ابرها بارور می شوند و ذرات بخار آب در حول ذرات ریز تجمع می یابند و بصورت قطرات باران در می آیند. پس چرا در منطقه ما ایران خشکسالی است ؟ زیرا گرد وغبار در د.ور تر از سرزمین ایران به هوا بلند می شد و در ایرها نرسیده به ایران ، بارور شده و می باند. بنابراین ، دولت مردان ما ، باید منشع گرد و غبار را در کشورهای غرب ایران ردیابی و در همانجا ریشه گرد و غبار را کور کنند. و الا خشکسالی دها ها سال و یا بهتر بگوییم صدها سال طول خواهد کشید. ای کاش خوانندگان خبرآنلاین بتوانند با یک بار خواندن این متن ، اوضاع را بصورت علمی دریافت کنند و با نشر نمایند تا ...
  • حسین ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    خب ی بارم به جنوب توجه کنین
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 0
    ای کاش یک صدم از هزاران میلیارد تومانی که طی سالهای گذشته اختلاس شد،برای محیط زیست خرج میشد، تا هر چی تالاب و دریاچه و رودخانه تو کشور ماست خشک نمی شد که الآن بزنیم تو سرمون
  • ملحد شیرازی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    پایتخت رو عوض کنین عامو
  • متین IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    مشکل اصلی رئیس سیاسی کار محیط زیست هست جانبداری و حمایت از دولت هم اندازه داره 8 سال احمدی نژاد رو با خاک یکسان کردید یکم انصاف داشته باشید
    • زهرا IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
      0 0
      بله ماانصاف داریم ولی اون هاروی زمین سرشارازنمک سد زدند
  • سپهر A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 0
    خانم ابتکار تعطیلات را درمناطق خوش آب وهوای خراسان رضوی بوده اند وفعلا مشغول استراحت بعد از تعطیلات هستند .انشااله بعد از استراحت ستاد حتما تشکیل خواهد شد .فعلا گرد و غبار تحمل کنید.
  • ابراهیم A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    1 0
    آره ..خاک رسید تهران ببینید چقد ستاد تشکیل دادن بعد ما تو اهواز یا کلی بگم خوزستان گردوخاک میاد 67 برابر حد مجاز.10 متر بزور میبینی ...حرف زیاده ولی حیف این نفت و گاز خوززستان صرف کلان شهر ها میشه بخصوص تهران بزرگ..ولی برای خوزستان ...خدا بهتر میدونه جای حق نیستیم
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    جالبه گرد و خاک به تهران که میرسه دوستان فعال میشن
  • بی نام A1 ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    1 0
    مردم زابل چی؟ الان20ساله ک هامون خشک شده در سیستان باد های 120 روزه داریم ایا منطقه دیگری در ایران هست ک حداقل 120 طوفان داشته باشه؟ کشاورزی ک نیست حتی اب نیست ک به دام ها بدهند دام هایشان از بی اب ی هلاک شدند.
  • سیستانی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    با سلام انسانیت به کلی فراموش شده....بی عدالتی در حق مردم زابل بیشتر از هر جای این کشوره....... مردم من دارن خیلی زجر میکشن.... چطور اقایون این قدر راحت حق واقعی مارو ضایع میکنن؟؟؟؟ خدایا تو کمکمون کن........