اقتصادنیوز نوشت:

اخیرا یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که ۱۰۸ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در خارج وجود دارد که در صورت نبود مدیریت صحیح، خطر تورم در پی دارد. قاعدتاً این پول تبدیل به ریال می‌شود که حاصلی جز تورم در پی ندارد و خطر افزایش واردات محصولات ساخته وجود دارد. چند روز پس از آن نیز ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که این میزان پول های بلوکه شده ایران بسیار کمتر از آن رقم اعلام شده و در حد 29 میلیارد دلار است.

هرچند سیف این میزان دارایی را کمتر اعلام کرده اما همچنان نگرانی هایی نسبت به مصرف این پول ها وجود دارد.

در همین زمینه فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم درباره مدیریت مصرف پول‌های بلوکه شده ایران پس از لغو تحریم‌ها و بازگشت آنها به کشور، اظهار کرد: اولین موضوعی که در نحوه مصرف و مدیریت این پول‌ها دارای اهمیت است چگونگی پس دادن آنها و طول زمان بازگشت این پول‌ها به کشور است. بدیهی است که اگر امروز تفاهم شود و تحریم‌ها لغو، پس فردا پول‌ها در حساب نخواهد بود. سوال اکنون درباره چگونه آزادسازی سرمایه‌های بلوکه شده ایران در طول زمان است. حال موضع مجلس در این باره چیست و نماینده های مجلس چه نسخه ای برای این مساله دارند؟

عزت‌اله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: این پولها به هیچ عنوان یک‌جا آزاد نمی‌شوند بلکه به تدریج آزاد می‌شوند، حتی آزادی این پول ها حدود پنج، شش ماه طول می‌کشد.

او ادامه می‌دهد: دولت باید برنامه‌ریزی کند در بخش تولید و در بخش عمران آن را هزینه کند. این پول ها را باید از هزینه‌های جاری دور کند، اگر این پول ها وارد هزینه‌های جاری شود دچار مشکل می‌شویم.

یوسفیان‌ملا تصریح می‌کند: مجلس در این مورد قطعا نظارت خواهد کرد، دولت برنامه‌های لازم را در این باره می‌دهد و به دنبال آن در کمیسیون نظارت خواهیم کرد.

در این میان عطاءالله حکیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: مجلس قطعا در این مورد ورود خواهد کرد. ما تجربه سنگینی در دوره آقای احمدی‌نژاد در ارتباط با بیماری هلندی در اقتصاد داشتیم. اگر فرض بر آن بگیریم که این تفاهم نامه اجرایی شود که خود آن هم دچار ابهاماتی است، مسیر طولانی در آزاد شدن پول های ما وجود دارد، اگر این اتفاق در اقتصاد ما بیفتد باید بازار پول کاملا کنترل شده و مدیریت شده هدایت شود.

حکیمی خاطر نشان می‌کند: با وجود افزایش پول در بازار پول ما شاهد تورم هستیم، اگر حساب و کتاب در بازار پول به درستی صورت نگیرد قطعا شاهد افزایش تورم خواهیم بود، هم دولت و هم مجلس اگر توافقی صورت بگیرد در صورت آزادی این پول‌ها باید کنترل شده آن را انجام دهد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در این باره قانونی وضع خواهد کرد؟ بیان می‌کند: اول از همه ما باید بحث‌های سیاسی را پشت سر بگذاریم، از طرفی دو ماه کنگره آمریکا تعطیل است و از طرف دیگر در مجلس ما هم نصف لایحه بودجه باید حل شود و کار کارشناسی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان بیان می‌کند: اگر برنامه دولت در مورد پو‌ل‌های بلوکه شده در مجلس منعی نداشته باشد و به دنبال آن شورای عالی امنیت ملی هم آن را تصویب کند و در مرحله نهایی به تایید مقام معظم رهبری برسد ، بعد از طی کردن این مراحل دولت برای اجرایی کردن مفاد مذاکرات اقدام می‌کند.

 

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 437311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۷
    0 0
    اون بیماری هلندی نبود. فساد احمدی نژادی بود