گمانه زنی های روز گذشته در خصوص مانع اصلی کاهش قیمت دلار بانک مرکزی را برآن داشت تا با ارائه توضیحاتی عوامل کاهش یا افزایش نرخ ارز را پس از اعلام خبر توافق هسته ای تشریح کند.

پس از پایان مذاکرات و انتشار خبر توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 ، روز گذشته قیمت ارز دچار نوسانات لحظه ای شد که این نوسانات تحلیل های مختلفی را از سوی مردم به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از مخاطبان کاهش قیمت را ادامه دار دانسته و امید به کاهش قیمت آن تا سطح قبل از افزایش تاریخی قیمت ارز داشتند. اما برخی دیگر معتقد بودند بانک مرکزی  اجازه کاهش نرخ ارز به زیر 3100 تومان را نخواهد داد.

این گمانه زنی ها باعث شد بانک مرکزی برای روشن شدن افکار عمومی در خصوص عملکرد و دخالت این بانک در کاهش یا افزایش نرخ ارز، توضیحات صمد کریمی، مدیر صادرات بانک مرکزي را منتشر کند که در ادامه می خوانید:

نوسانات دو روز اخير بازار ارز سبب شده شايعاتي درباره تغيير رفتار بانک مرکزي در اين بازار شکل بگيرد.اين شايعات تا چه حد صحيح است؟

در عین حال که توافق در مذاکرات هسته‌اي دستاورد بزرگي محسوب مي‌شود، مع الوصف براي آن که آثار واقعي اين توافق بر متغيرهاي اقتصادي و بازارهاي عمده قابل مشاهده باشد، نياز به زمان است. در حقيقت، اين توافق بر متغيرهاي بنيادين، الگوهاي توليدي و روابط تجاري که متغيرهاي بلندمدت تعيين کننده نرخ ارز در اقتصاد هستند، آثاري دارد که به لحاظ ساختاري بودن این متغيرها،‌ طي ماه‌هاي آتي و به تدريج قابل ارزيابي و مشاهده خواهد بود.

در نتيجه تغييرات نرخ ارز و نوسانات آن طي دو روز اخير عمدتاً ناشي از رفتارهاي هيجاني برخي از فعالان اقتصادي است که در راستاي اخبار انتشار يافته، انتظارات شکل گرفته از ماه‌ها قبل و به اميد کسب منفعت‌هاي سفته‌بازانه، مبادلات کوتاه‌مدتي را در بازار ارز شکل مي‌دهند و موجب نوسانات نرخ ارز مي‌شوند.

بر اين اساس آيا شما انتظار داريد طي روزهاي آتي از ميزان نوسانات بازار ارز کاسته شود؟

قطعاً همين‌گونه خواهد بود. عمده تحولات دو روز اخير در بازار ارز و حتي طلا، ناشي از تصورات و انتظارات خاص برخي از عاملين اقتصادي است که به دليل عدم حمايت از سوي متغيرهاي بنيادين اقتصاد، در ميان مدت پايدار نخواهد بود. اين موج هيجانات خيلي سريع پايان مي‌يابد و انتظار داريم ثبات و آرامش به سرعت به بازار ارز بازگردد.

رويکرد بانک مرکزي در اين خصوص چيست؟

بانک مرکزي همچون هميشه، حامي مکانيزم طبيعي بازار ارز و اقتضائات اقتصاد کلان است و اين نوسانات را نيز جزئي از رفتار طبيعي بازار براي تخليه هيجانات ناشي از اخبار هسته‌اي مي‌داند. همان گونه که گفته شد، زمينه براي تداوم فعاليت‌هاي سفته‌بازانه در اين بازار فراهم نيست و با فروکش کردن اين هيجانات، بازار ارز خيلي زود به مسير پايدار و تعادلی خود بازخواهد گشت.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    1 0
    جمشید بسم الله
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    1 0
    بانک مرکزی فقط دنبال منافع ملت نیست همین
  • h ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    2 0
    اميدوارم دولت به فكر اين نباشه كه بخواد كمبود منابع مالي و بدهي هاي بانكي عظيم كه از دولت قبل رو بدوش ميكشه با بالا نگه داشتن دستوري ارز جبران كنه
  • بی نام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    1 0
    به همین خیال باشین نرخ ارز رو دولت مشخص می کنه
  • بی نام A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    حابا اكه توافق نميشد دلار ميشد ٤ هزار تومان بازم اينجوري اورد ناشتا ميداديد؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 2
    سیف کی بود و چه کرد؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 5
    عزیزان قیمت دلار مهم نیست مهم اینه که تو یه کشور ارز نوسان نداشته باشه بالا یا پایین رفتن ارز به بازار لطمه میزنه بعضی از کشورها عمدا قیمت ارز رو بالا نگه میدارن