نتایج تازه ترین بررسیها نشان می دهد یخچالهای ساحلی قاره یخی گرینلند در قطب شمال ، تحت تاثیر وزش باد و جریانهای دریایی که اب گرمتر را به سمت این توده عظیم یخی می اورند ، در حال ذوب شدن هستند .

به گزارش واحد مرکزی خبر، آب حاصل از ذوب توده عظیم یخچالهای ساحلی گریلند ، انقدر کافی هست تا سطح اب دریاهای جهان را هفت متر بالاتر بیاورد و جلگه ها و شهرهای ساحلی واقع در نواحی کم ارتفاع جهان را در معرض خطر غرق شدن قرار دهد .

در حال حاضر شاخص بالا امدن اب سطح اقیانوس ها،‌ حدود سه میلیمتر در سال براورد می شود . این رقم در اوایل ده هزار و نهصد و شصت ، حدود یک ممیز هشت دهم میلیمتر در سال بود .

با این همه اثر حاصل از ذوب یخهای منطقه گرینلند بر این روند در طول یک دهه گذشته ، تا بیش از دو برابر افزایش یافته است و دانشمندان تغییرات اب و هوایی کره زمین را علت اصلی این پدیده می دانند .

برخی افزایش دمای هوا و برخی دیگر از دانشمندان جریانهای دریایی و اقیانوسی را علت اصلی می دانند با این همه این مطالعات بیشتر به جای مشاهده ، مبتنی بر الگوهای ریاضی بوده است .

در هر حال دانشمندان دریافته اند جریانهای عمیق ابی که درجه حرارت انها بین سه تا چهار درجه سانتیگراد بر اورد می شود ، انقدر گرم هست تا بستر یخچالهای قطبی را ذوب کند و در نهایت بشکند و موجب غوطه ور شدن این توده های عظیم یخی به سمت دریا شود .

بررسیها نشان می دهد وزش بادها در طول خطوط ساحلی این مناطق نیز ، نقش عمده ای در هدایت این جریانهای اب گرم به سمت منطقه داشته است .

افزون بر ان نتیجه یک مطالعه که اخیرا انتشار یافت ،‌ نشان داده روند اسیدی شدن اب اقیانوسها در مقایسه با هر زمان دیگر در طول شصت و پنج میلیون سال گذشته ، به مراتب سریعتر شده است .

تسریع روند اسیدی شدن اب دریاها و اقیانوسها ، از هم اکنون موجب از بین رفتن بسیاری از گونه های مختلف جانوران دریایی شده است که در زنجیره غذایی اقیانوسها نقشی حیاتی ایفا و به جذب مقادیر عظیمی از گاز دی اکسید کربن از اتمسفر کمک می کنند .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43672

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =