ایرنا نوشت:

 رییس اداره مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد موارد ابتلا به بیماری تب مالت طی سال های اخیر بیش از 30 درصد افزایش یافته و به حدود 20 هزار مورد در سال رسیده است.

محمدرضا شیرزادی  افزود: طی سال های اخیر به علل مختلف از جمله ضعف در واکسیناسیون دامها و نیز گرایش بیشتر مردم به مصرف لبنیات سنتی و غیر پاستوریزه، شیوع بیماری تب مالت در کشور افزایش یافته و از حدود 16 هزار مورد در سال 89 به حدود 20 هزار مورد در سال 93 رسیده است.

وی گفت: استانهای غربی و شمال غربی کشور بیش از استانهای دیگر با بیماری تب مالت درگیر هستند و علت آن هم این است که دامداری و دامپروری بیشتر در این استانها رواج دارد.

رییس اداره مبارزه با بیماری های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: طی سالهای اخیر تبلیغاتی که برای مصرف لبنیات سنتی یا ارگانیک در بین مردم انجام شده، مصرف لبنیات غیر پاستوریزه را در بین مردم افزایش داده و گرایش مردم به این نوع مواد لبنی بیشتر شده و همین امر عامل افزایش موارد ابتلا به بیماری تب مالت است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و مسافرت ها در این فصل بیشتر می شود، از مردم می خواهیم اگر به مناطق روستایی یا جاهایی می روند که دامداری وجود دارد، از دست زدن به دام و نیز مصرف شیرهای غیر پاستوریزه و نجوشیده خودداری کنند.

شیرزادی گفت: حتی دست زدن به شیر خام غیر پاستوریزه نیز می تواند به ابتلا به بیماری تب مالت منجر شود.

رییس اداره مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت افزود: بیشترین موارد ابتلا به بیماری تب مالت در مناطق روستایی است، اما در شهرها نیز دیده می شود. شیر خام در هر صورت باید به کارخانه منتقل شود و در آنجا بصورت علمی و صحیح پاستوریزه شود.

وی گفت: شیر و لبنیات غیر پاستوریزه به هیچوجه نباید به شهر بیاید. تنها لبنیاتی که می توان به صورت سنتی از ماست بندی ها تهیه کرد، «ماست» است زیرا در فرآیند تولید آن شیر جوشیده می شود، با این حال در موارد زیادی دیده شده که برای خوشمزه تر شدن ماست روی آن سرشیر حاصل از شیر نجوشیده استفاده می کنند که آن را بیماری زا می کند.

شیرزادی با ذکر یک مثال درباره انتقال بیماری تب مالت ادامه داد: موردی از ابتلا به بیماری تب مالت در استان خراسان رضوی داشتیم که طی آن فردی قسمتی از شیر خام خریداری شده را جوشانده و قسمتی را نجوشانده و در یخچال گذاشته بود، از قضا پسرش بدون اینکه بداند از قسمت شیر نجوشانده مصرف کرد و به بیماری تب مالت مبتلا شد.

وی گفت: استاندارد لازم برای جوشاندن شیر در گذشته 20 دقیقه اعلام می شد اما امروزه کارشناسان اعلام می کنند که قرار گرفتن پنج دقیقه شیر در حالت جوش برای از بین رفتن میکروبهای آن کفایت می کند و جوشاندن بیشتر شیر ویتامین ها و املاح آن را از بین می برد.

به گفته شیرزادی، بیماری تب مالت با اقدام به موقع و مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود و مرگ آور نیست، اما عوارض ناشی از آن مانند عوارض قلبی یا مغزی یا آ سیب هایی که به ستون فقرات وارد می کند، ممکن است به صورت مزمن تا آخر عمر همراه بیمار باقی بماند.

تب مالت یا بروسلوز یک بیماری میکروبی است که از طریق تماس با دام یا مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود، علامت این بیماری، تب و لرز، درد مفاصل و خستگی است و سالانه حدود دو هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا می شوند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =