وقتی قاضی به دلیل فریاد زدن از سمتش عزل شد/ دو نمونه از برخوردهای حضرت علی(ع) در امور قضاوت

قضاوت های شنیدنی از امام علی(ع) به قلم مهدی کاموس

قاضی حق ندارد با صدای بلند با مدعیان سخن بگوید

امیرمومنان علی(ع) به یکی از یاران نزدیک خود به نام «ابوالاسود دوئلی» حکم قضاوت داد. اما مدت کوتاهی نگذشت که او را از کار قضاوت برکنار ساخت. وقتی که ابوالاسود از عزل خود آگاه شد به محضر امام رفت و عرض کرد: «ای امیرمومنان چرا مرا عزل کردید؟ به خدا سوگند من هیچ خیانتی مرتکب نشدم.»

امام فرمود: «این را می پذیرم، اما به من خبر دادند که دو نفر پس از نزاع با یکدیگر به نزد تو آمدند و تو با صدایی بلند بر سر آنها فریاد کشیدی. آنچنان که صدای تو بلندتر از صدای هر دوی آنها بود. قاضی حق ندارد با صدای بلند با کسی سخن بگوید.»

وقتی امام محاکمه را به دلیل میهمان بودن مدعی در خانه اش انجام نداد

علی (ع) بزرگواری سخت مهمان دوست بود ولی احترام او به عدالت در هنگام قضاوت موجب شد که از میهمان عزیزی بخواهد که خانه او را ترک کند. این یکی از حوادث شگفت زندگانی اوست که شیخ طوسی آن حادثه را از قول امام صادق(ع) چنین نقل می کند:

«مردی بر امیرالمومنین وارد شد و چند روز مهمان آن حضرت بود. یک روز که جلسه محاکمه ای تشکیل شده بود و امام قضاوت را بر عهده داشت ناگهان میهمان حضرت وارد جلسه شد. علی(ع) از او پرسید آیا شما نیز یکی از طرفین دعوا هستید؟ مرد پاسخ داد آری. علی (ع) فرمود در چنین صورتی تشکیل دادگاه باید به عقب بیافتد. شما باید از میهمانی من بیرون بروید و آنگاه جلسه محاکمه را تشکیل خواهیم داد زیرا رسول خدا مرا از پذیرایی یکی از طرفین دعوا نهی فرموده است.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    40 1
    ما هم از این قضات داریم ؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    48 0
    فقط عزادار علی بودن هنر نیست باید ره وروش زندگی او سرلوحه زندگی باشه واقعا کدوم رفتار وکردارمان مثل اوست