۰ نفر
۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۰

ایسنا نوشت:

اگر تا به حال برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده باشید، حتما شرایط اهدا را هم مطالعه کرده‌اید. در این شرایط، علاوه بر نداشتن پرفشاری خون و بیماری‌های خطرناک از شرط حجامت نداشتن هم نام برده شده است. سوال اینجاست که حجامت چه مغایرتی با اهدا خون دارد؟

دکتر طاهره مجیدی، مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده تاکید کرد: طبق یافته‌های پزشکی، اهدای خون بهتر از حجامت است. در گذشته‌های دور امکان اهدای خون وجود نداشت و برای خروج خون‌های آلوده این امر مورد سفارش قرار گرفته بود.

مشاور مدیر عامل سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده با بیان اینکه باید پذیرفت با توجه به این که علم روز، اهدای خون را تائید می‌کند، می‌توان به جای حجامت، خون اعطا کرد، افزود: افرادی که رشته تحصیلی آن‌ها تجربی است، می‌دانند که در سیستم گردش خون، همه خون‌هایی که در سراسر بدن توزیع می‌شود یکی است. اما در این باره برخی باور اشتباه دارند که خون کمر آلوده‌تر است و در حجامت باید خارج شود؛ در صورتی که انتقال خون از سیاه‌رگ انجام می‌شود و چیزی به نام خون کثیف در بدن وجود ندارد.

مجیدی اظهار داشت: خون در جاهای مختلف بدن فرقی ندارد و می‌توان به جای حجامت و برداشتن خون از کمر به راحتی خون اهدا کرد که آثار و برکات بیشتری دارد؛ زیرا در حجامت خون در محیط استرلیزه و اتاق جراحی گرفته نمی‌شود و ممکن است آلودگی‌هایی را به همراه آورد، ضمن اینکه خون خارج شده دور ریخته می‌شود و فایده‌ای برای دیگران ندارد.

وی گفت: با تغییر زمان باید همگام با پیشرفت علم وارد شد، قطعا در گذشته انتقال خونی وجود نداشته که بر حجامت تاکید شده است. باید طبق شرایط روز و با پیشرفت علم حرکت کرد در این راستا انتقال خون، حجامت را رد می‌کند.

مشاور مدیرعامل در امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: حجامت باید در اتاق جراحی انجام شود که این امر در شرایط فعلی صورت نمی‌گیرد، آن خراشه‌هایی که بر پوست ایجاد می‌شود باید استریل باشد.

مجیدی در خصوص فصد خون نیز گفت: خون‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد توسط انتقال خون با کیسه‌های مخصوص گرفته و در نهایت در محیطی استریل سوزانده می‌شود. افرادی که دارای بیماری‌هایی خاصی هستند و توان اهدای خون ندارند، می‌توانند این گونه خون خود را خارج کنند.

وی تصریح کرد: برای حجامت از مراجع علمی تحقیق کنید تا این نگرش نباشد که ما در انتقال خون مخالف حجامت هستیم. باید دانست که این مساله از نظر علمی نیز ثابت شده است.

وی در پایان در مورد برخی از شرایط در اهدای خون عنوان کرد: اگر سازمان انتقال خون سخت گیری‌هایی را در زمان اهدا دارد، به دلیل حفظ سلامت خون دهنده و خون گیرنده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 428498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 303 A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    58 10
    امان از فقر دانايي خوب برادر من اگر همه مردم ايران ميتوانستند درست و علمي تصميم گيري كنند كه الان وضع مملكت ما بعد از 8 سال ، اين نبود .
  • نادر IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    27 26
    با سلام به خانم دکتر با ید توصیه کرد که در خصوس یکسان بودن خون در تمام نقاط بدن به تحقیقات گسترده اف دی آ مراجعه نمایند و ببیند که طبق تحقیقات انجام شده سموم خون خارج شده از حجامت 9 برابر سایر جاهای بدن است و تری گلیسرید و گلسترول به شدت کاهش می یابد . می توانند خودشان که ابزارالات لازم را که دارند تحقیق کنند بهد اظهار نظر کنند اهدا خون خیلی مفید است و حجامت هم خیلی مفید است ولی نمی شود گفت اهدا خون علمی تر از حجامت هست .
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    22 21
    اهداي خون ربطي به حجامت ندارد
  • علی IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    33 33
    حجامت که واقعا نه تنها یک کار فوق العاده بیهودست بلکه اسراف هم هست. خوب بنده خدا برو خون اهدا کن که به یکی هم کمک کرده باشی
    • کاربر IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
      6 2
      جهت اطلاع شما دوست عزیز در حجامت به هیچ عنوان شما خونی از دست نمی دهید شاید در حد چند سی سی اگر لیوان استریل حجامت را ببینید چیزی شبیه خون لخته شده در نهایت از بدن شما خارج می شود در صورتی که در زمان اهدای خون تقریبا 450 تا 500 سی سی خون به یکباره از بدن شما گرفته می شود. نکته جالب اینکه اگر خدای ناکرده شما به علت بیماری به خون احتیاج پیدا کنی تمام بیمارستانها به خاطر هر سی سی اون از شما پول میگیرن.. نکته دیگر cupping عنوانی است که شما به راحتی می توانید در اینترنت جستجو کنید و ببینید که این حجامت مختص ایران نیست و به عنوان یک شیوه کمک درمانی در همه جای دنیا استفاده می شود.
  • سلام EU ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    4 2
    تو حجامت به اندازه یه استکان خون گرفته میشه نه یه لیتر اصلا این دو موضوع ربطی بهم ندارن و هرکدوم کارکرد خودشون رو دارن. خانم دکتر بهتره بیشتر مطالعه و تحقیق کنن
  • پارسا A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    6 6
    بنده 3بار حجامت کردم بیماریم از بین رفت.... حالا شما میخواهید خون مفت از ملت بگیرین قصه نبافید لطفا... در جواب 303 هم باید بگم شما هم پزشکی رو قاطی سیاسیت نکنید خواهشا....
    • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
      5 0
      بیماریتون چی بود؟
  • علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    6 1
    حجامت با اهدای خون متفاوت است. در حجامت خون بسیار کمی گرفته می شود و برای درمان است ولی اهدای خون یک کار انسانی است برای نجات بیماران دیگر. همچنین برای خود شخص هم فوایدی دارد. اینهمه این دو را مقابل هم قرار ندهید، لطفا.