ایسنا نوشت:

صبح امروز همزمان با 24 خردادماه روز جهانی اهداکنندگان خون و بنا به پیشنهاد دکتر سیدمحمدهادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی، مجمع خیرین انتقال خون ایران تشکیل شد.

با توجه به کمبود فضای فیزیکی در انتقال خون ایران، امروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان خون، ایازی پیشنهاد تشکیل این مجمع را به غلامحسین هدایتی، عضو سابق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس داد.

در این مجمع میثم زمان‌آبادی از مجریان ورزشی سیما، دکتر عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، دکتر جهانگیر احمدی، عضو شورای عالی انتقال خون، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون و رجبی‌معمار از معاونین وزارت نیرو حضور دارند و مقرر شد که سال آینده گزارشی از فعالیت‌های این مجمع در مراسم روز اهداکنندگان خون داده شود.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های مردمی تاکید کرد که این مجمع در ابتدا ساخت پنج مرکز انتقال خون را در تهران پیگیری کرده و سپس به جبران کمبود فضاهای فیزیکی در استان‌ها و شهرستان‌ها بپردازد.

هدایتی که به اصرار ایازی و تشویق حضار ریاست این مجمع را عهده‌دار شد، گفت: امیدوارم بتوانم از پس این کار برآیم. قول می‌دهم که این اتفاق مبارک تا سال آینده به سرانجام رسد.

پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز گفت: بستر و امکانات خون را در اختیار دوستان قرار می‌دهم تا هر چه سریع‌تر این مهم به سرانجام برسد. امیدوارم سال آینده ساخت VIP سنترها را برای اهدای خون داشته باشیم؛ چرا که مراکز انتقال خون واقعا در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

جهانگیر احمدی، عضو شورای عالی انتقال خون نیز با اشاره به فعالیت 41 ساله‌اش در انتقال خون، ضمن تشکر از اهداکنندگان و همچنین پرسنل فعال سازمان انتقال خون، گفت: امیدوارم وزارتخانه توجه بیشتری به وضعیت پرسنل سازمان انتقال خون داشته باشد.

وی با اشاره به کمک 200 میلیون دلاری مایکروسافت به بانک خون نیویورک، ادامه داد: خیرین واقعی باید به جای خرید باشگاه پرسپولیس و استقلال و ... به مراکزی نظیر انتقال خون، هموفیلی، مراکز درمان سرطان و ... کمک کنند.

در ادامه دکتر احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: افتخار است که بتوانم در این جمع حضور داشته باشم. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت وزارت ورزش و جوانان در این امر مهم استفاده کنیم.

زمان‌آبادی از مجریان ورزشی صداوسیما نیز گفت: مسئولیت اجتماعی میان ورزشکاران و هنرمندان شکل گرفته است که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت مهم استفاده کنیم.

سیاوش شهریور معاون اجتماعی استانداری تهران نیز برای همکاری در این پروژه قول داد.

شناسایی 13 گروه خونی نادر در بانک ذخیره خون ایران

ایرنا نوشت: مسوول طرح ملی خون های نادر ایران گفت: از پنج سال گذشته تا کنون در بانک ذخیره خونی، 13 گروه خونی نادر مانند چلانو، بمبئی، «کی پی بی» و «کل نال» شناسایی شده که از گروه خونی بمبئی 44 نفر، «کی پی بی» یک نفر و «کل نال» دو نفر در ایران شناسایی شده اند.

مصطفی مقدم درباره وجود خون های نادر در کشور افزود: تاکنون انجمن بین المللی انتقال خون 360 نوع گروه خونی را شناسایی کرده که در 31 سیستم خونی جای می گیرند.

وی ادامه داد: چهار گروه اصلی خون در سیستم «ای بی او» - ABO - و باقی در سیستم های دیگر جای می گیرند و کسانی که گروه های خونی اصلی را دارند سایر گروه های خونی را با تفاوت 40 یا 50 درصدی دارا هستند.

مسوول طرح ملی خون های نادر با بیان اینکه اگر کسی دارای گلبول قرمز مربوط به گروه خونی خاص نباشد پس شامل آن گروه خونی خاص نمی شود، اظهار داشت: افراد در گروه خونی «ای» - A - دارای پروتئین و آنتی ژن مربوط به آن هستند اما گروه خونی «بی» - B - آنتی ژن «ای» - A - را ندارند و به همین ترتیب ادامه پیدا می کند.

از هر 10 میلیون ایرانی یک نفر گروه خونی چلانو دارد

مقدم درباره تعریف علمی گروه خونی نادر گفت: یکسری از گروه های خونی که تقریبا در همه افراد وجود دارند اما اگر کسی آن را نداشته باشد و در بین پنج تا 10 هزار نفر جمعیت، مشابه خونی آن موجود نباشد به آن گروه خونی نادر گفته می شود، برای مثال تاکنون در ایران هشت نفر با گروه خونی چلانو شناسایی شده یعنی حدودی از هر 10 میلیون نفر یک نفر دارای این گروه خونی است.

وی ادامه داد: از هر 40 هزار نفر نیز یک نفر دارای گروه خونی «کی بی پی» است به همین دلیل باید برای این افراد در زمانیکه نیاز به خون دارند تمهیداتی اندیشیده شود و خون مناسب به آنان داده شود زیرا تزریق خون مانند پیوند عضو در بدن عمل می کند و در صورت نامناسب بودن ممکن است جذب بدن بیمار نشود.

یک درصد از ایرانیان دارای گروه خونی نادر هستند

مسوول طرح ملی خون های نادر ایران با بیان اینکه گروه های خونی به موقعیت جغرافیایی افراد و مهاجرت ها بستگی دارد، افزود: بر این اساس گروه های خونی متفاوتی دیده می شود، در مجموع کسانی که دارای گروه خونی نادر هستند کمتر از یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

موفقیت ایران در جراحی 35 بیمار با تامین خون نادر

رییس آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران درباره تامین گروه خونی نادر برای بیماران در ایران تاکید کرد: سال گذشته 35 نفر از بیماران با تامین گروه خونی نادر به خوبی جراحی شدند و مشکلات تامین خون در این افراد رفع شد اما در گذشته به دلیل شناسایی نشدن و تاخیر ممکن بود صدمات فراوانی در بیمار ایجاد و حتی منجر به مرگ شود، در صورتیکه اکنون تهیه خون های نادر از حالت پراکنده در آمده و تامین خون برای بیماران به صورت سیستماتیک ایجاد می شود.

وی درباره تاثیر سن و جنسیت گفت: سن در داشتن این گروه های خونی نادر تاثیری ندارد اما برخی از انواع آن ممکن است بر اساس جنسیت و بطور خاص در بانوان یا آقایان بروز کند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    کمک 200 میلیون دلاری مایکروسافت به بانک خون نیویورک؟
  • علی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    2 0
    نمیدونم چرا ناخود آگاه یاد " مر" رئیس مبارزه با قاچاق و فساد در دولت گذشته افتادم یعنی تو این جماعت یه دکتر یا یک آدم تحصیلکرده پیدا نمیشد که این مسئولیت رو قبول کنه؟