مرتضی جوادی آملی: ناامنی توسط کسانی انجام می شود که باور صحیح به آموزه های وحیانی ندارند

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی گفت: «بدون شک هیچ شخصی از ناامنی سود نمی برد جز انسانهای خودکامه، فرصت طلب و سودجو. این نکته قابل توجّه است که تا ریشه ها و علل ناامنی روشن و با آن مقابله نشود انتظار امنیّت امری نامعقول است.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نیوز، چهارمین اجلاس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه با موضوع «ضرورت صلح و امنیت جهانی از دیدگاه اسلام» در هامبورگ آلمان برگزار شد. در این اجلاس بیش از 150 تن از اعضای برگزیده از کشورهای مختلف اروپایی همچون: آلمان، سوئد، فنلاند، فرانسه، دانمارک، اتریش انگلیس، هلند، ایتالیا، اسپانیا و ... حضور داشتند. آیت الله جوادی آملی نیز پیامی برای این اجلاس ارسال کرد که متن آن را می توانید در اینجا بخوانید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در این اجلاس به سخنان زیر اشاره کرد:

* امنيت همانند عدالت از آن جهت که امري اساسی و زير بنائي براي مجتمع انساني است اقتضاي آن همگاني بودن است يعني همه انسان ها به صورت يکسان بايستي از آن بهره مند باشند، تبعيض در امنيت همانند تبعيض در عدالت خود موجب ناامني و بي ساماني و هرج و مرج خواهد گشت و به ضدّ امنيّت بدل مي گردد.

* بدون شک هيچ شخصي از ناامني سود نمي برد جز انسان هاي خودکامه، فرصت طلب و سودجو. اين نکته قابل توجّه است که تا ريشه ها و علل ناامني روشن و با آن مقابله نشود انتظار امنيّت امري نامعقول است. ناامني و اقدامات ضدّ امنيتي نوعاً از سوي کساني صادر مي شود که باور صحيح و اعتقاد راستين به آموزه هاي وحياني نداشته و از سرانجام هستي خويش غافلند. برترين و مطمئن ترين حقيقتي که مي تواند انسان ها و جوامع را از جريان ناامني نجات بخشد، باور اصيل و اعتقاد راستين به مبدئي است که همه چيز از او آغاز مي شود و همه امور به او مي انجامد و آن همان خداي يگانه و يکتائي است که همواره شاهد اعمال و ناظر رفتار انسان هاست.

* بديهي است چنين باوري تنها در مراکز راستين ديني و پايگاه هاي استوار ايماني شکل مي گيرد. صومعه ها، کليساها، کنيسه ها و مساجد در اين رابطه عمده ترين سهم را در ايجاد چنين باوري دارند. از اينرو به نظر مي رسد براي ايجاد امنيت و استقرار آسايش هيچ شأني بالاتر از ايجاد و احياي چنين مراکزي نيست و نخواهد بود. در طول تاريخ و در گذر زمان در سنتّ عالمان راستين و متوليّان فکر و واليان فرهنگ و دينمداران دلسوز همانند امام خميني (قدس سره) شاهد هستيم که با جنبش افراطي ارتجاع و سلفي گري و نهضت تجدّد و مدرنيسم به يک سان مبارزه نموده و با دستي اين و با دستي آن را از جامعه و نظام اسلامي دور مي داشتند تا موجبات امنيت فکري، فرهنگي و ديني و نهايتاً امنيّت اجتماعي فراهم آيد.

* اميد است همگان با آشنائي نسبت به تعاليم والاي انبيا و پيروي از رهنمودها و آموزه هاي أنان بتوانند زندگي انساني و شايسته اي را فراهم آورده و از مواهب والاي الهي انساني که از جمله آن امنيت و عدالت است برخوردار گردند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =