۰ نفر
۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۸

با گسترش فناوری‌های موقعیت‌سنجی بخصوص گوشی‌های هوشمند مجهز به جی.پی.اس، ارایه خدمات اطلاعاتی مکان‌محور به تازه‌ترین عرصه رقابت شرکت‌های فناوری اطلاعات تبدیل شده و آینده‌ای هوشمند را نوید می‌دهد.

فاطمه محمدی‌نژاد: این موضوع که اینترنت برای همه‌کس و در همه‌جا یکسان است، یکی از خصلت‌های تعریف شده برای اینترنت است. اما در اصل مکان حضور فرد اهمیت بسیار زیادی دارد و محتوای مطالبی را که شما به صورت آنلاین می‌بینید، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دو اتفاق مهم در هفته گذشته، تصویری از آینده آگاه از مکان اینترنت را نشان دادند. اول این‌که شبکه اجتماعی توییتر تلاش کرد به کاربران در مورد موضوع‌های داغ مورد بحث در نزدیکی آن‌ها اطلاعاتی بدهد.‌ در همین حال ناشر روزنامه کانادایی مترو، با شبکه اجتماعی Foursquare همراه شد و بر اساس جی‌.پی‌.اس فعال تلفن‌های همراه کاربران، اطلاعاتی در مورد رستوران‌های نزدیک به آن‌ها ارائه داد.

این تغییرات ممکن است کوچک به نظر برسند، اما بدان معنا هستند که تجربیات اینترنتی افراد کمابیش به محل حضور آن‌ها بستگی دارد. کاربران نیز با تغییر در رفتار آنلاین خود، انتظاراتشان را افزایش می‌دهند.

جان برسلین، از نویسندگان کتاب معنای اجتماعی شبکه و مهندس الکترونیک دانشگاه ملی ایرلند در گالووی، معتقد است مردم در حال حاضر در مورد استفاده از شبکه جهانی، طرز فکری محلی دارند. به عنوان مثال با ضمیمه کردن یک قرار با ذکر آدرس در توییتر، شما گامی فراتر از سرگرمی برمی‌دارید و اطلاعات مهم محیطی را به جریان داده‌های خود اضافه می‌کنید.

بارات بدی، مشاور فناوری‌های جدید در شرکت رایانه هرسلی انگلیس، معتقد است این موضوع می‌تواند برای برخی، اختیارات فراوانی به همراه داشته باشد. به عناون مثال افرادی با ناتوانایی‌های جسمی می‌توانند با توجه به مکانی که هستند، به راحتی اطلاعاتی در مورد مکان‌های قابل دسترسی و مسیرها اطلاعاتی کسب کنند.

از آنجا که خدمات مبنی بر مکان پیش از این نیز آزمایش شده، چیزی که امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است نیت است. کاربران مدام مکان خود را مشخص می‌کنند، زیرا قصد دارند اطلاعات دریافتی را، از رستوران‌ها گرفته تا شایعات رایج در شهرشان، اختصاصی‌تر کنند.

آگهی‌دهندگان نیز در این مسیر سهیم هستند، اما در حال حاضر، رشد شبکه مبنی بر مکان بستگی به سلیقه کاربر در یافتن راهی جدید برای فیلتر کردن تجربیات آنلاین خود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =