هزینه نصب پمپ آب در آپارتمان ها چقدر است؟/قطع آب آپارتمان ها به علت کاهش فشار آب در روزهای پرمصرف

جبران کاهش فشار اب که در فصل گرم امسال از سوی مسئولان به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف اجرا می شود، هزینه ای بین 2.5 تا 3 میلیون تومان برای اپارتمان نشین های تهرانی به دنبال دارد.

مریم یعقوبی

مدیران شبکه توزیع آب در تهران برای عبور از فصل گرما در سال جاری روش جدیدی در پیش گرفته اند؛ کاهش فشار به جای جیره بندی آب. این روش جدید اما هزینه های جدیدی نیز به مردم تحمیل می کند. از جمله این هزینه ها، نصب تجهیزات تقویت فشار آب و پمپاژ آن به واحدهای مسکونی.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران چندی پیش در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرد: «مدیریت فشار شبکه در شهر تهران در ساعات نیمه‌شب یعنی از ساعت 12 شب تا چهار بامداد اعمال می‌شود و در اکثر نقاط شهر، فشار آب تا 10درصد کاهش می‌یابد. با این مدیریت فشاری که در ساعات کم‌مصرف آب اعمال می‌شود ظرفیت مناسبی برای پرشدن مخازن ذخیره آب شرب به‌منظور پشتوانه شبکه مصرف در روز بعد فراهم می‌شود».

فرید ظهیری اما این نکته را هم گفته است که «اگر میزان مصرف بیشتر شود با اعمال مدیریت فشار جز در ساعات پیک مصرف، مصرف آب را مدیریت می‌کنند تا همه از آب بهره ببرند».

آنچه در عمل شهروندان تهرانی خصوصا در مناطق شرقی شهر با آن مواجه هستند، افت شدید فشار آب در روزهای تعطیل است. این کاهش فشار که برخلاف گفته مسئولان بدون هیچ گونه اطلاع رسانی قبلی انجام می گیرد، در آپارتمان های چند طبقه عملا به معنای قطع کامل آب برای طبقات بالا است.

گزارش میدانی خبرگزاری خبرآنلاین از مناطق مختلف تهران نشان می دهد در بسیاری از مناطق شهر، شهروندان طی روزهای تعطیل با افت فشار محسوس آب در ساعات میانی روز مواجه بودند. به عنوان مثال در مناطق شرقی تهران طی روزهای تعطیل پایان هفته گذشته، فشار آب طی ساعت های میانی روز به شدت افت کرده است به گونه ای که در واحدهای آپارتمانی در عمل طبقات بالای اول با قطع کامل آب مواجه شده بودند.

نگرانی شهروندان از ادامه این وضعیت که قطعا ناشی از کمبود منابع آبی و ضرورت مدیریت مصرف است، آن ها را به فکر راه حل انداخته است. یکی از این راه حل ها استفاده از تجهیزات پمپاژ آب یا همان الکتروپمپ ها است؛ راه حلی که هزینه نه چندان کمی را برایشان به دنبال دارد.

علی توسطی، رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی تهران و کشور درباره این تجهیزات و هزینه نصب آن گفت: « در حال حضر سه مدل الکتروپمپ در بازار وجود دارد. پمپ های ایتالیایی، ایرانی و چینی. کیفیت پمپ های ایتالیایی از دو مدل دیگر بهتر است و طبیعتا قیمت آن نیز بالاتر».

وی ادامه داد:« متأسفانه محصولات ایرانی با وجود اینکه از نظر کیفی در سطح نسبتا خوبی قرار دارند از نظر تیراژ تولید توان رقابت با دو مدل دیگر را ندارند و کم عرضه می شوند بنا بر این در حال حاضر بازار میان پمپ های ایتالیایی و چینی تقسیم شده است».

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی درباره هزینه هایی که نصب تجهیزات پمپاژ و تقویت فشار آب در ساختمان ها گفت: « اگر بخواهیم در یک حالت کلی و با در نظر گرفتن یک آپارتمان 4 طبقه دو واحدی تخمینی از هزینه ها داشته باشیم، باید بین 850 تا 900 هزار تومان بابت الکتروپمپ درنظر بگیریم. این هزینه البته به غیر از هزینه مخزن آب و ست اتومات و اجرت لوله کش است».

بررسی ها نشان می دهد برای یک واحد آپارتمانی با تعداد طبقات 4 و 8 واحد، هزینه ای در حدود 700 هزار تومان دارد. اجرت نصب هم بنا به توافق بین 800 تا یک میلیون تومان متغیر است. به این ترتیب تجهیزات و نصب سیستم پمپاژ آب حدود 2.5 میلیون تومان برای شهروندان هزینه دارد».

 

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    5 2
    با این ایده های نبوغ امیز هزینه برق و خرابی پمپ های نصب شده به شدت بالا رفته در ضمن اعصاب ساکنین طبقه اول مجتمع ها به خاطر مداوم روشن بودن پمپ ها در طول شبانه روز خرد شده است.
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
    6 2
    نصب پمپ بلافاصله بعد از کنتور آب غیرمجاز است.
  • رضا A1 ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    7 2
    ما چه گناهی کرده ایم که طبقه چهاریمم واب نباید داشته باشیم. البته نصب کنتور به طور مستقیم ممنوع هست و باید تانکری در پشتبام گذاشت ولی مگر می شود .8تا تانکر برای یکمججوعه 8 واحدی گذاشت طبقات 3و4 مجبورند پمپ مستقیم بگذارند.
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
      2 11
      میخواستید طبقه های بالا نخرید نمیشه هم منظره و هم آرامش و هم کیفیت بالای آب و .. رو همه با هم بخواین دیگه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 0
    عجب منطقی