تسنیم نوشت:

معاون وزیر کار با اشاره به ضرورت پژوهش در نظام مهارتی در روند اشتغال گفت: سند تحول مهارتی گامی برای تحول در بازار اشتغال کشور است چرا که نداشتن مهارت‌های مورد نیاز در فرصت شغلی از عوامل بیکاری است.

کوروش پرند با حضور در سومین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی مهارت آموزی و اشتغال که در مرکز همایش‌های صدا و سیما درحال برگزاری است، در بیان اهداف این همایش، گفت: شناسایی چالش‌ها، فرصت‌ها، نقاط قوت و ضعف آموزشی‌های مهارتی، راهبردها و راهکارهای توسعه مهارت آموزی و اشتغال، فرهنگ‌سازی برای گسترش توجه به آموزش‌های مهارتی، فراهم‌کردن زمینه مشارکت صاحب نظران داخلی و بین‌المللی در نظام آموزش مهارتی، بهبود و اثربخشی و کارآیی آموزش‌های مهارتی، تقویت جایگاه آموزش‌های مهارتی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی از جمله اهداف این همایش است.

وی بیان داشت: چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین‌المللی مهارت آموزی و اشتغال در ایران در محورهای آموزش مهارتی بازارمحور در اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان، مشاغل نوین و آموزشی‌های مهارتی، شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، مهارت‌آموزی و یادگیری مادام‌العمر، مهارت آموزی و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، مهارت ‌آموزی و اقتصاد یادگیرنده و توسعه پایدار، مهارت آموزی، کارآفرینی و اشتغال، آموزش‌های مهارتی مجازی و توانمندسازی عمومی، پژوهش در حیطه مهارت آموزی و آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی زنان برگزار می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای به منظور بستر سازی اجرای سند راهبردی مهارت و فنی و حرفه‌ای به عنوان نقشه راه تحول و نوسازی در مجموعه خدمات، فرآیندها و فعالیت‌های این سازمان با توجه به اسناد بالادستی کشور، سند چشم انداز 1404، سیاست‌های کلی نظام اداری، اشتغال و اقتصاد مقاومتی، ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، برنامه پنجم توسعه و با نگاه به منشور کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرساله اقدام به تدوین بسته اجرایی در سطح ستاد و صف نموده است.

پرند بیان کرد: این سند مشتمل بر دو کلیات و برنامه‌های اجرایی بوده و برنامه‌های عملیاتی را در 23 فصل طبقه بندی کرده است. برای تحقق برنامه‌های این بسته اجرایی آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و پیوست‌های اجرایی از سوی معاونت‌ها و دفاتر ستادی تدوین و به حوزه صف ابلاغ شده است.

وی در بیان برنامه‌های اجرایی سازمان به منظور رفع معضل بیکاری تصریح کرد: امروزه شاهد افزایش مستمر نرخ تحصیل کردگان دانشگاهی بیکار هستیم عوامل تأثیرگذار براین موضوع شامل عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی و آموزشی است به همین دلیل یکی از مهمترین عوامل نداشتن مهارت‌های مورد نیاز جهت کسب فرصت شغلی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی منجر به آسیب‌های اجتماعی می‌شود با توجه به اهمیت موضوع و با توجه به تجارب سازمان طرح ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار به نیروی متخصص تبیین شده است.

پرند در تشریح دیگر محورها و برنامه‌های سند تحول مهارت در سال 94، گفت: تضمین کیفیت میزان تطابق وضعیت موجود با استانداردهای از قبل تعیین شده و رسالت، اهداف و انتظارات یا تطابق عوامل درون داد، برون داد و پیامدهای این نظام به منظور بهبود فعالیت‌های آموزشی استانداردها، باید با توجه به رسالت‌های اهداف و انتظارات جامعه از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تعریف شود.

وی اضافه کرد: هدف از تضمین و ارتقای کیفیت رضایت مشتری است و با توجه به آنچه نیاز و خواسته جامعه تغییر می‌کند لازم است سازمان متناسب با نیازها حرکت کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: فلسفه و مأوریت این سازمان ارائه مهارت‌های شغلی به کارجویان و شاغلان و همچنین ارائه مهارت‌های مورد نیاز توسعه اجتماعی و فرهنگی به جمعیت اقتصادی است.

پرند افزود: همچنین ارائه مهارت‌های شغلی و مهارت‌های توسعه‌ای مستلزم متناسب بودن زیرساخت‌های سخت افزاری، نرم افزاری، مغز افزاری، شایستگی‌های حرفه‌ای مربیان، کارشناسان، روئسای مراکز و سازمان‌افزاری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان فنی و حرفه‌ای در حوزه مهارتی بسیار است، اظهار کرد: محور تبیینی دیگر در سند تحول مهارت بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است برای تحقق این هدف برنامه‌هایی مانند تسهیل، تسریع، شفاف سازی، پاسخگویی و چابک‌سازی هرچه بیشتر و بهتر فرآیندها، بهینه‌سازی و اصلاح فرآیندها با استمداد از مزایای فناوری روز اطلاعات و ارتباطات، نظارت متمرکز و منطقه‌ای بر اجرای برنامه‌ها توسط مدیریت ارشد، میانی و اجرایی ایجاد و تکمیل پایگاه‌های داده‌های متعدد در حوزه آموزش مهارتی از جمله مواردی است که در راستای ارائه خدمات نوین درنظر گرفته شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ضرورت دسترسی کارآموزان به منابع آموزشی معتبر و حمایت از توسعه زیرساخت‌های علمی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به تبیین برنامه حمایت از تدوین، چاپ و انتشار منابع علمی در سند شده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلیل A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    3 0
    دست همه دست اندر کارا درد نکنه.